Gå til innhold

En venninne skylder meg ca 9 000 kr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt rådvill, og trenger å høre litt tips fra andre utenforstående.

En venninne av meg har lånt penger, til sammen omkring 9 000 kr, over fire år. Litt over 5 000 ble lånt i år 2007 og 2008, 2 000 kr i år 2009, og resten litt her og der, mesteparten etter det.

Jeg sparer i BSU og fond i Postbanken. BSU går det fint med, har hittil klart å fylle opp til makssummen hvert år, så en stor del av disse ekstrapengene ville da altså stått i fondet ettersom jeg er flink til å spare.

Hvor mye renter har jeg egentlig gått glipp av? Er det så lite at det er helt irrelevant, eller er det en sum jeg bør legge til det hun skylder meg, om hun begynner på en tilbakebetalingsordning nå?

Jeg vil ikke være urimelig, samtidig som at jeg ikke vil være naiv.

Hilsen jente i starten av tyveårene

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ei venninne som ikke hadde betalt tilbake så mye over såpass lang tid hadde jeg vært sjeleglad over å bare få originalsummen fra. Uten avbetaling, med mindre det var snakk om 2-3 avdrag bare.

• Liker 11
Skrevet

man krever ikke renter av venner, ihvertfall ikke hvis det ikke er avtalt på forhånd.

• Liker 6
Skrevet

Herregud, seriøst?

Ta å skjerp deg, skal man låne penger til venner i nød så kan man i det minste være fair. Om du så gjerne ville ha avkastning på pengene kunne du krevd dem inn tidligere og fått renter på dem i banken. At venninna di ikke har tilbakebetalt enda skyldes at du enten er lat og ikke gidder å kreve inn, eller at hun faktisk ikke har så mye å rutte med selv, og heller tar sikte på å betale når hun får en større sum.

Drit i renta, ditt tap.

• Liker 5
Skrevet

Typiske svar fra folk som ikke har peiling på penger...

Du har tapt en god del penger, dersom du ikke tar noe renter. Jeg er enig med at du ikke burde ha en gevinst, men du burde ta renter for å dekke for inflasjon.

• Liker 3
Skrevet

Trøste og bære - dette er mye penger. Jeg antar at du ikke synes det er ubehagelig å spørre om disse pengene i seg selv, siden du vurderer å be om renter? Er dette fordi du har mast på henne over så lang tid uten å få noe? Jeg synes det kommer an på avtalen som ble gjort da pengene ble lånt ut, og også i forhold til når dere ble enige om at tilbakebetalingen skulle skje. Har hun brudt sin del av avtalen og skapt økonomiske laster for deg (utem rente-tap altså) Er dette en god venninne? Tror du at hun ville ha gjort det samme for deg om det var omvendt?

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg synes ikke du skal kreve renter. Dersom dette ikke var avtalt fra starten av så klart.

Men når pengene er trygt tilbakebetalt hadde jeg satt pris på om venninnen bød meg på middag som en tatt for hjelpen.

• Liker 9
Skrevet

Personlig hadde jeg ikke tatt renter om hun viser betalingsvilje.

Men... Om hun ikke betaler til avtalt tid så hadde jeg startet arbeidet med tvangsinndrivelse, noe som automatisk legger på renter og andre gebyrer. Det høres kanskje slemt ut, men om du lar folk slippe å betale så kan du banne på at de vil prøve. Håper du har dokumentert disse lånene, hvis ikke så burde du gjøre det pronto :)

• Liker 2
Skrevet

Oi, her var det delte meninger ja. Får svare på alle spørsmål i første omgang.

Vi blir nok nødt til å ta tilbakebetalingen i flere deler, ettersom jeg tviler på at hun har mulighet til å gi tilbake hele summen på én gang.

Det var aldri meningen at hun skulle låne pengene så lenge, alle gangene hun har lånt penger har det vært "her og nå" og som regel med løfter om at jeg så klart skulle få dem tilbake snart.

Det er flere grunner til at det har gått så lang tid. Jeg synes det er ufattelig vanskelig å snakke med folk om at de skylder meg penger (til den som trodde noe annet), så jeg har gjort det sjeldent. De gangene jeg har tatt det opp har det som regel vært løfter om at jeg skal få igjen pengene snart, men så har det bare rent ut i sanden. Venninna mi har slitt økonomisk og har hatt mye gjeld, men samtidig har jeg reagert litt på at hun har dratt på flere ferier, kjøpt pensko hun ikke har trengt osv. Men jeg har ikke klart å si hva jeg tenker om dette til henne, da hun har slitt mye psykisk og jeg vil være en god venninne og unne henne å ha det bra også.

Hun er en veldig god venninne av meg, en av mine nærmeste, så det gjør ting enda vanskeligere. Og hun er absolutt ingen fæl person som med vilje prøver å snyte meg for penger. Men jeg mistenker at hun ubevisst har utnyttet det at jeg er alt for snill, og dermed har skjøvet dette "problemet" langt vekk og ignorert det, fordi det var enklere enn å tenke på hvor mye penger hun faktisk skylder meg.

Hilsen TS

Skrevet

Du har tapt en god del penger, dersom du ikke tar noe renter. Jeg er enig med at du ikke burde ha en gevinst, men du burde ta renter for å dekke for inflasjon.

Man krever ikke renter/inflasjonskostnader fra venner. Det er da noe som heter folkeskikk, og jeg personlig kunne aldri fått meg til å møte opp med en kalkulator for å legge på fire-fem års inflasjon. Det blir bare for dumt.

Men for all del, gi gjerne dine venner en faktura med 5-6 desimaler, viktig å være nøyaktig i slike situasjoner, og se hvor lenge de fortsatt regner deg som en nær venn...

• Liker 4
Skrevet

Anbefaler at dere skriver et gjeldsbrev hvor hun bekrefter at hun har denne gjelden til deg. I dette brevet kan dere også sette vilkårene for en realistisk nedbetalingsplan, f.eks. månedlige avdrag.

Maler til slike gjeldsbrev finner du hvis du søker litt på nettet.

Det viktigste er egentlig at hun skjønner at du ikke er likegyldig til om hun betaler eller ikke. Og tror ikke hun ser på deg som noe mindre venn fordi du forventer å bli tilbakebetalt. Og som sakt tidligere jeg hadde ikke tatt renter om hun er samarbeidsvillig :)

• Liker 1
Skrevet

Hvor mye sånn omtrentlig er det snakk om?

Man krever ikke renter/inflasjonskostnader fra venner. Det er da noe som heter folkeskikk, og jeg personlig kunne aldri fått meg til å møte opp med en kalkulator for å legge på fire-fem års inflasjon. Det blir bare for dumt.

Men for all del, gi gjerne dine venner en faktura med 5-6 desimaler, viktig å være nøyaktig i slike situasjoner, og se hvor lenge de fortsatt regner deg som en nær venn...

Vanlig folkeskikk er også å tilbakebetale lånte penger når man har sagt at man skal gjøre det. Jeg har aldri ment å låne bort en så stor sum over så lang tid, hadde jeg visst at det var sånn det skulle bli hadde jeg aldri lånt bort pengene i utgangspunktet.

Det handler ikke om å være pinlig nøyaktig. Men har jeg gått glipp av flere tusen kroner vurderer jeg å legge til litt på summen hun skylder meg. Jeg regner med å gå i tap uansett.

Hilsen TS

• Liker 3
Gjest Ruccola
Skrevet

Man krever ikke renter av venner, så enkelt er det bare :)

Men jeg syns du må gjøre noe for å få tilbake pengene snart! Er hun en nær venn som du sier så må man bare ta seg sammen og prate om det om du noensinne skal se pengene igjen.

Noen "glemmer" at de har lånt penger med vilje, og fordi vennene er så "snille" og ikke maser - så går tiden og pengene blir bare borte.... :(

Skrevet

Renter på 9000 kr over så mange år? Ta utgangspunkt i ei helt normal rente, prisinndeks messig sett.. kanskje du har misset en 150 kr ca.

Skrevet

Det er snakk om ca 1000kr for inflasjon. Dersom du ikke tar renter, har du tapt en god slump med penger...

Skrevet

Renter på 9000 kr over så mange år? Ta utgangspunkt i ei helt normal rente, prisinndeks messig sett.. kanskje du har misset en 150 kr ca.

150? :P

Skrevet

Anbefaler at dere skriver et gjeldsbrev hvor hun bekrefter at hun har denne gjelden til deg. I dette brevet kan dere også sette vilkårene for en realistisk nedbetalingsplan, f.eks. månedlige avdrag.

Maler til slike gjeldsbrev finner du hvis du søker litt på nettet.

Det viktigste er egentlig at hun skjønner at du ikke er likegyldig til om hun betaler eller ikke. Og tror ikke hun ser på deg som noe mindre venn fordi du forventer å bli tilbakebetalt. Og som sakt tidligere jeg hadde ikke tatt renter om hun er samarbeidsvillig :)

Takk for tips. Men jeg tror jeg først prøver en vanlig avtale mellom oss uten kontrakt, og så heller prøver med gjeldsbrev om det ikke fungerer. Rett og slett fordi jeg ikke helt tør å komme med forslag om gjeldsbrev nå. Synes det høres så kynisk ut, selv om du har rett i at det nok er en lur ting å gjøre. Men hun er jo venninna mi. Vanskelig situasjon!

Man krever ikke renter av venner, så enkelt er det bare :)

Men jeg syns du må gjøre noe for å få tilbake pengene snart! Er hun en nær venn som du sier så må man bare ta seg sammen og prate om det om du noensinne skal se pengene igjen.

Noen "glemmer" at de har lånt penger med vilje, og fordi vennene er så "snille" og ikke maser - så går tiden og pengene blir bare borte.... :(

Ja, det er nok lett å "glemme", også uten egentlig å mene det. Veldig kjedelig for den som har lånt ut pengene.

Takk for svar. Er du sikker på at denne summen er omtrentlig korrekt? Hvis dette stemmer har det jo absolutt ingenting å si. Problemet var at jeg ikke ante om det var snakk om tusenlapper eller en hundrings.

Hilsen TS

Skrevet

Jeg hadde 50 000 stående på sparekonto, jeg fikk ca 700 kr i renter i året. Skal du ha noe mer for nesten 5 ganger mindre, selv over litt flere år?

Skrevet

Jeg hadde 50 000 stående på sparekonto, jeg fikk ca 700 kr i renter i året. Skal du ha noe mer for nesten 5 ganger mindre, selv over litt flere år?

Hvis du bare fikk 700 i året, så har du spart på en konto, med langt dårligere rente enn inflasjon.

Du har altså tapt penger det året.. Ikke tjent.

• Liker 4
Skrevet

Jeg håper for din del at du har skrevet lånekontrakt med denne "venninnen" din, ellers kan du nok se på det som tapte penger...

Lån aldri penger til venner, kjærester o.l. uten kontrakt. Såfall ikke lån mer enn du har råd til å gi bort, og ikke forvent å få dem tilbake. -Sitat: Judge Judy -

Og er det noen som har erfaring med dette så er det hun!!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...