AnonymBruker Skrevet 31. januar 2011 #1 Skrevet 31. januar 2011 Hei=) Jeg skal reise fra Nairobi til Gradermoen med Turkish airlines i begynnelsen av mai. Jeg må ta fly videre fra Gardermoen for å komme meg helt hjem og lurer på å bestille et fly som går 1 time og 45 minutter etter at jeg skal lande på Gardermoen med Turkish airlines, men tenker at dette kanskje er for kort tid? Jeg er lite reisevant så aner ikke hvor lang tid det tar med innsjekking, få bagasjen osv. . Regner med jeg må hente bagasjen og sjekke inn på nytt før jeg tar flyet videre fra Gardermoen.I tilleg kan jo flyet være forsinket Er det sansynlig at jeg rekker dette? Noen som har erfaring med Turkish airlines, om det er mye forsinkelser og sånn?
reiseglad Skrevet 31. januar 2011 #2 Skrevet 31. januar 2011 Jeg har ingen erfaring med Turkish Airlines, men generelt med flyging og flybytte på Gardemoen og separate billetter. Jeg tror det blir litt knapt med tid, det der. Hvis det lander flere fly samtidig på utenlandssida, har jeg inntrykk av at det går bortimot en halvtime før bagasjen kommer. Litt kø gjennom tollen, noe kø ved ny innskjekk på innlands og litt kø gjennom sikkerhetssjekk og du er forsinket. Men noe avgjøres også av hvilken dag du reise på. Fredag eller søndag ettermiddag er dumme dager å lande på pga litt mere passasjerer og mere kø. Jeg ville gitt meg selv litt mere slingringsmonn Bedre med tid til en kaffekopp og en norsk avis før flyet går videre :-)
Gjest heffalompen20 Skrevet 31. januar 2011 #3 Skrevet 31. januar 2011 Jeg har ingen erfaring med Turkish Airlines, men generelt med flyging og flybytte på Gardemoen og separate billetter. Jeg tror det blir litt knapt med tid, det der. Hvis det lander flere fly samtidig på utenlandssida, har jeg inntrykk av at det går bortimot en halvtime før bagasjen kommer. Litt kø gjennom tollen, noe kø ved ny innskjekk på innlands og litt kø gjennom sikkerhetssjekk og du er forsinket. Men noe avgjøres også av hvilken dag du reise på. Fredag eller søndag ettermiddag er dumme dager å lande på pga litt mere passasjerer og mere kø. Jeg ville gitt meg selv litt mere slingringsmonn Bedre med tid til en kaffekopp og en norsk avis før flyet går videre :-) Takk for svar:) Jeg lander kl 15 fredag ettermiddag, så er vel ikke den beste tiden det da
Gjest Heloise Skrevet 31. januar 2011 #4 Skrevet 31. januar 2011 Har ingen erfaring med Turkish Airlines, og man må jo bare krysse fingrene for at det ikke er forsinkelser. Selv har jeg kun hatt forsinkelser om vinteren når jeg har flydd. Fra du lander, hvis flyet er i tide, til du skal ta av er det nok en helt grei tid med 1 time og 45 min når du skal lande og ta av fra Gardermoen. Selv hadde jeg 45 min fra jeg landet til jeg skulle ta neste fly fra CPH, og den flyplassen er litt mer kronglete enn Gardermoen synes jeg. Men det gikk helt fint Mellom landing og take off fra Brüssel har jeg stort sett også hatt 1 time og 45 min og det gikk også fint.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2011 #5 Skrevet 31. januar 2011 Jeg hadde nok prøvd meg på det flyet du snakker om. Dersom du ikke rekker det så er det jo bare å få ny billett til neste fly... Ikke som om du mister retten til å reise, eller må betale mer. Men dette er meg, når jeg reiser alene. Hvis du reiser med stor famiilie eller noe, så kan det jo hende at det ikke er nok plasser på neste fly.
reiseglad Skrevet 31. januar 2011 #6 Skrevet 31. januar 2011 Selv hadde jeg 45 min fra jeg landet til jeg skulle ta neste fly fra CPH, og den flyplassen er litt mer kronglete enn Gardermoen synes jeg. Men det gikk helt fint Mellom landing og take off fra Brüssel har jeg stort sett også hatt 1 time og 45 min og det gikk også fint. Men hadde du henting og innsjekk av bagasjen på nytt igjen på disse flyplassene? Jeg har hatt bare 25 min på flybytte i CPH, da LØP vi! Og bagasjen kom ikke med det nye flyet....
Gjest Heloise Skrevet 31. januar 2011 #7 Skrevet 31. januar 2011 Nei, har ikke hentet og sjekket inn bagasje på nytt. Dette har jeg alltid forhørt meg om før jeg reiser med mellomlanding, altså om bagasjen blir sendt direkte.
reiseglad Skrevet 31. januar 2011 #8 Skrevet 31. januar 2011 Jeg hadde nok prøvd meg på det flyet du snakker om. Dersom du ikke rekker det så er det jo bare å få ny billett til neste fly... Ikke som om du mister retten til å reise, eller må betale mer. Jeg tolker ts til å ikke ha gjennomgående billetter, og da må han kjøpe ny billett hvis han ikke rekker flyet. Og det kan fort koste noen kroner på en fredag kveld....
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2011 #9 Skrevet 31. januar 2011 Takk for svar=) Jeg har ikke gjennomgående bilett. Flyr med Turkish Airlines til Gardermoen. Fra Gardermoen blir det Norweegian. Så da regner jeg med at jeg må hente bagasjen og sjekke inn på nytt. Og ut i fra det dere har skrevet ser det ut som jeg da har for kort tid?
juliane Skrevet 31. januar 2011 #10 Skrevet 31. januar 2011 Dette kan da virkelig ikke være for kort tid? TS har jo godt over en time på seg på å få hentet bagasjen og sjekket inn på nytt. Norwegian har massevis av innsjekkingsautomater, og køen i bag-dropen er rask og effektiv. Jeg ville tatt sjansen! (Dvs, det hadde ikke engang slått meg at det skulle være for kort tid.)
reiseglad Skrevet 31. januar 2011 #11 Skrevet 31. januar 2011 Når går neste fly? Må du vente en halv dag, eller er det bare en times tid ekstra? Har du reiseforsikring som evt. dekker deler av flybilletten hvis du må kjøpe ny pga for sent innkommet fly? Har du evt. en mellomlanding hvor du har mulighet til å endre billetten hvis du ser det blir forsinkelser? Har du penger til å kjøpe en ny billett til fullpris hvis du skulle være forsinket? Jeg har opplevd å måtte vente et døgn på Gardemoen fordi jeg i utgangspunktet var 45 min for seint ute fra utgangspunktet (men nå bor jeg langt nord i landet og har ikke så mange flighter å velge mellom. Til Trondheim er der vel 15-20 pr. dag?) Og jeg liker ikke stress! Kan heller like å ha tid til en kaffekopp og noe å spise mens jeg venter på neste fly.
Pinklightning Skrevet 31. januar 2011 #12 Skrevet 31. januar 2011 Dersom du har reiseforsikring ville jeg sjekket vilkårene der. De fleste har ordnet det slik at om du har sørget for å ha minst f.eks. 2 timer mellom landing til neste avgang får du dekt nye billetter om du ikke skulle rekke det Tror du vil rekke det dersom alt går i rute, men en vet jo aldri med forsinkelser o.l.
Viernes Skrevet 31. januar 2011 #13 Skrevet 31. januar 2011 Husk at bag drop stenger 30 minutter før avgang, og utgangen (gate) stenger 15 minutter før avgang.. Det er vel anbefalt å ha hvertfall 2 timer å gå på mellom flyene. Det kan være forsinkelser fra avreiseflyplass, det kan være kø for å få landet på osl, det tar tid å komme seg av flyet, bagasjen tar tid, tollen kan ta tid, du kan bli stoppet i tollen.. mye kan skje, men alt kan jo også gå som planlagt.
Gjest heffalompen20 Skrevet 1. februar 2011 #14 Skrevet 1. februar 2011 Takk igjen for nyttige svar=) Det er 3 og en halv time til neste fly går, om jeg ikke rekker dette. Så det er jo ingen krise, kan bruke tiden på litt taxfree shopping også
Lulilelu Skrevet 1. februar 2011 #15 Skrevet 1. februar 2011 (endret) Det er anbefalt 2 timer mellom landing, og det inkluderer familier med unger og hele pakken. Du alene vil fint klare det selv om flyet skulle være litt forsinket. Bare å være litt effektiv. Endret 1. februar 2011 av Lulilelu
Mixelite Skrevet 1. februar 2011 #16 Skrevet 1. februar 2011 Har du undersøkt om det går an å bestille tilslutningsfly videre fra Gardermoen? Med tilslutningsbilletter får man ny billett på neste fly hvis du ikke rekker det du skal. Iallfall gjorde jeg det en gang flyet mitt var kraftig forsinket og jeg ikke rakk flyet videre. -men du må ta ut bagasjen din og frakte den gjennom tollen før du sjekker inn på tilslutningsflyet. Europeiske er en av reiseforsikringene som krever minimum 2 timer mellom landing og avgang for at de skal dekke nye billetter ved forsinkelse.
reiseglad Skrevet 5. februar 2011 #17 Skrevet 5. februar 2011 Har du undersøkt om det går an å bestille tilslutningsfly videre fra Gardermoen? Med tilslutningsbilletter får man ny billett på neste fly hvis du ikke rekker det du skal. Iallfall gjorde jeg det en gang flyet mitt var kraftig forsinket og jeg ikke rakk flyet videre. -men du må ta ut bagasjen din og frakte den gjennom tollen før du sjekker inn på tilslutningsflyet. Europeiske er en av reiseforsikringene som krever minimum 2 timer mellom landing og avgang for at de skal dekke nye billetter ved forsinkelse. For oss som bor utenfor Oslo, er det sjelden lønnsomt å bestille tilslutning. Bare et lite eksempel: Samme dag, samme destinasjon, utreise Oslo kontra Bodø, 2400 kr dyrere å reise fra Bodø selv om man reiser med samme fly. Kommer meg med Norwegian eller SAS for minst en tusenlapp mindre hvis jeg bestiller hver for seg. http://www.finn.no/finn/travel/air/result?sid=29E0642AA610834&interrupted=true http://www.finn.no/finn/travel/air/result?sid=29E0642AA629223&interrupted=true Skal man reise lengre, og ha et flybytte eller to i tillegg, blir prisforskjellen enda større: Bodø - Sydney: Pris 18 300, Oslo - Sydney 8 100, utreise samme dag. Valget blir enkelt da.... http://www.finn.no/finn/travel/air/result?sid=29E0642AA262140&interrupted=true http://www.finn.no/finn/travel/air/result?sid=29E0642AA226283&interrupted=true
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå