Gå til innhold

Voksentid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk idèen om denne tråden gjennom annen tråd, i forhold til tid med venner med/og uten barn tilstede.

I julen var jeg mye sammen med min samboers familie, som består av mange voksne og ett barn (på 10 år) som er sønnen til min svigerinne. Det var mye avslapningstid med god mat, tur i akebakken, tv-kos og det var fridager uten skole og jobb.

Naturlig nok var dette barnet (naturligvis) midtpunktet store deler av tiden, noe jeg synes er veldig naturlig. Han er en sjarmerende, glad gutt, som selvfølgelig vil være med på alt som skjer og ser veldig opp til sine tanter/onkler/besteforeldre etc. "Problemet" her er at da kvelden kom fikk gutten være oppe til han omtrent sovnet på sofaen, hver kveld, mens jeg lengtet etter litt voksen-tid med voksen-spill og voksen prat. (Jeg snakker da her selvsagt om vanlige spill og vanlig/ufarlig prat, men likevel slikt som ikke egner seg for små ører, og tro meg, ørene til gutten er stadig vekk "på stilk") En kveld foreslo jeg en spasertur på kvelden for de som hadde tid og anledning til å være med (jeg tenkte at da ville gutten komme til å legge seg i mellomtiden, men tror du ikke han ble med også, selv om klokken hadde passert 23.

Jeg vet ikke hva de andre synes om dette, men jeg synes det var både upassende og slitsomt.

Jeg må få presisere at dette ikke dreier seg om barn som blir tatt med på ting de ikke skal eller bør (her var for eksempel ingen onkel som ble for full eller lignende, slik det ofte kan være), men jeg synes rett og slett at det var slitsomt at barnet skulle være med fra begynnelse til slutt.

Hva synes dere andre? Vil ikke dere med egne barn også ha litt "fred" på kveldstid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, både og egentlig. Har selv to barn i den alderen, og i feriene får de være oppe omtrent så lenge de vil. Da kan vi gå turer sent på kvelden, se en film til de sovner i sofaen eller bare kose oss.

Men i hverdagen så er det i seng til normal tid, selv i helgene. Men akkurat i feriene så slapper vi av og nyter tiden med hverandre.

Om du ville ha voksentid for deg selv så hadde det vel vært naturlig at du fikk det med din samboer og da spurte ham om å bli med på tur. De andre synes kanskje (som meg) at det er naturlig at barnet ble med på alt.

Skrevet

Som forelder ville jeg helt klart hatt litt alenetid. 10 åringen kunne godt funnet senga i 1o-tiden, men kanskje lest litt på senga el.l.

Kanskje han pleier å være oppe sammen med de voksne til det er sengetid for alle :vetikke:

Skrevet

For meg er voksentid viktig. Så jeg skjønner deg godt, ts.

Jeg elsker barna mine, men trenger tid uten dem av og til.

• Liker 4
Skrevet

-men er det alt barn skal ha med seg da, av hva man snakker om for eksempel? -og plutselig kan man ikke se på tv fordi det bare er "voksenprogram" så sent på kvelden. Tror kanskje det hadde blitt annerledes om det var mitt barn og om det bare var "kjernefamilien" som var tilstede. (til "Anonym bruker") Jeg tror også at det blir annerledes dersom det er to eller flere barn, for da blir de jo ikke sittende "oppå" de voksne hele tiden.

Denne gutten legger seg kl 20:30 på hverdager, (til "kamela")

Skrevet

Enig med trådstarter, det er deilig med voksentid. Av og til har man behov for å snakke om voksen ting, eller bare gjør ting som passer for voksne. Syns det er en uting når man ikke får snakket om ting, spilt spill som er morsomme for voksne eller se hva man vil på tv fordi noen lar barna sine være alt for lenge oppe. Oftest er det de voksene jeg besøker og da ønsker jeg å være sammen med dem. Jeg syns det er veldig hyggelig med barn, men det er like hyggelig når de legger seg!

Skrevet

Ungene våres er ikke oppe så lenge de vil.....Selv om det er ferie.

Og jeg bestemmer legge tid.

Litt voksen tid skal jeg ha. :)

• Liker 2
Skrevet

-men er det alt barn skal ha med seg da, av hva man snakker om for eksempel? -og plutselig kan man ikke se på tv fordi det bare er "voksenprogram" så sent på kvelden. Tror kanskje det hadde blitt annerledes om det var mitt barn og om det bare var "kjernefamilien" som var tilstede. (til "Anonym bruker") Jeg tror også at det blir annerledes dersom det er to eller flere barn, for da blir de jo ikke sittende "oppå" de voksne hele tiden.

Denne gutten legger seg kl 20:30 på hverdager, (til "kamela")

AB her.

For oss så spiller det ingen rolle om det er kjernefamilien eller utvidet slekt i feriene. Men nå sitter ikke ungene konstant oppå oss heller da.

Men må understreke at dette er i feriene, dvs romjulsdagene, påskeuka og de fire ukene vi tar på sommeren. Ellers er det i seng 21 på hverdager og 21.30 i helgene ;) For min del er en del av ferien å ha tid med ungene mine, samme med min familie.

Men har ikke problem med å se at du som ikke har barn ser annerledes på det. Hadde satt pris på om noen sa i fra til meg om de var av din oppfatning, for da kunne jeg tatt ungene et annet sted og gjort noe med dem selv :)

Skrevet

Jeg synes ikke det er upassende i det hele tatt. Jeg forventer at unger er med på det meste i ferier og familiebesøk (jeg har ingen unger selv).

Skrevet

Jeg hadde syntes det var slitsomt hvis barna skulle være oppe like lenge som meg i ferier. Dagene i en ferie er som regel veldig barnevenlige, så når kvelden kommer da er jeg klar for voksentid. Selvfølgelig er de oppe litt lenger enn vanlig,og vi spiller spill, ser film og andre kose ting. Men det trenger ikke vare til sene kvelden.

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Sitter her og små-ler for meg selv :fnise:

Hadde en gang en kjæreste /samboer med barn. Normalen (hverdag som helg) var at jeg gikk og la meg først av alle om kvelden.

Skulle opp før 6 om morgenen og da var Kveldsnytt siste post på programmet for min del.

Barna var forøvrig i 10 - 14 års alderen, og mangel på voksentid til voksenprat (kombinert med en hel haug andre ugreie faktorer )gjorde at jeg til slutt gav opp og flyttet.

Så ja, det er viktig for voksne å kunne ha noe tid sammen som voksne.

Skrevet

Jeg synes ikke det er upassende i det hele tatt. Jeg forventer at unger er med på det meste i ferier og familiebesøk (jeg har ingen unger selv).

smme her. I vår familie er barna med og vi elsker å gjøre ting sammen. Voksentida har vi når vi ligger og prater i senga etter at vi har lagt oss.

Skrevet

smme her. I vår familie er barna med og vi elsker å gjøre ting sammen. Voksentida har vi når vi ligger og prater i senga etter at vi har lagt oss.

Jeg vet ikke hvor stor seng du har, eller om du virkelig har for vane av å dele seng med hele familien, men.......

Voksentid på kvelden uten unger er vanlig i min familie i alle fall.

• Liker 3
Skrevet

For meg er det veldig viktig med voksentid også i helgene og i ferier. Slapper av på en annen måte når barna er i seng samt får gjort unna en del husarbeid og andre gjøremål i fred og ro. Har fhv små barn selv som jeg sender til sengs senest kl 20.00 i helgene. Men har nær familie med halvstore barn, dvs 9 og 13 år, og de legger seg etter foreldrene i helgene :klo:

Skrevet

Jeg vet ikke hvor stor seng du har, eller om du virkelig har for vane av å dele seng med hele familien, men.......

Voksentid på kvelden uten unger er vanlig i min familie i alle fall.

Hvordan leser du egentlig? Voksentid i senga, betyr det at man har hele familien i senga?

Skrevet

Hvordan leser du egentlig? Voksentid i senga, betyr det at man har hele familien i senga?

Spørsmålet omhandlet jo en familiesetting med flere en bare mor, far og barn. Og når du svarer som du gjør ble det dannet noen sprø bilder.

Beklager at jeg prøvde å være morsom

Skrevet

Beklager at jeg prøvde å være morsom

Det var et dårlig forsøk. Ikke prøv igjen.

Skrevet

"Naturlig nok var dette barnet (naturligvis) midtpunktet store deler av tiden, noe jeg synes er veldig naturlig"

:fnise:

Hallo! rart ingen kommenterte denne fantastiske setningen jeg hadde i trådens første innlegg! *dåån* :eeeh:

Skrevet

"Naturlig nok var dette barnet (naturligvis) midtpunktet store deler av tiden, noe jeg synes er veldig naturlig"

:fnise:

Hallo! rart ingen kommenterte denne fantastiske setningen jeg hadde i trådens første innlegg! *dåån* :eeeh:

Hehe, jeg hadde tenkt å kommentere den nå, men du kom meg i forkjøpet.

Du fikk i hvertfall understreket hvor naturlig du synes det er at gutten er med på ting. :fnise:

For øvrig er jeg helt enig med deg i at man trenger voksentid også. Mange av de voksne man treffer i feriene er jo slike som man kanskje ikke har så mye tid å omgås med ellers, så da synes jeg det er kjekt å få snakke om ting som små barneører ikke trenger å høre og gjøre ting der man ikke må ta hensyn til barn hele tida.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...