Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Møtte en som hadde kalt ungen sin Imre en gang. Alle var sånn: "HÆ? Hva for noe? Er det jente? gutt?"

Ikke så kult..

Å gi unger sære navn bare for å gjøre det er veldig merkelig i mine øyne

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kilian, kan det brukes?

(Jeg spør litt for min egen del, har guttebaby i magen som jeg vi ha et spesielt navn på. Men vet ikke hvordan Kilian blir mottatt.)

Skrevet

Kilian, kan det brukes?

(Jeg spør litt for min egen del, har guttebaby i magen som jeg vi ha et spesielt navn på. Men vet ikke hvordan Kilian blir mottatt.)

Stakkars. Kommer så til å bli forbinnet med killing,kill

Skrevet

Sikkert helt utenfor temaet her.... men hvorfor vil man ha utenlandske navn på ungene sine?

Jeg skjønner det dersom en av foreldrene er fra et annet land at man ønsker et navn som er gangbar i begge landene. Men hvis begge foreldrene er etnisk norsk, hvorfor ønsker man da et utenlandsk navn?

Jeg synes navn skal passe sammen. Hvis foreldrene f.eks heter Per og Kari synes jeg det er tåpelig å kalle barnet f.eks Michell Victoria....

• Liker 6
Skrevet

Møtte en som hadde kalt ungen sin Imre en gang. Alle var sånn: "HÆ? Hva for noe? Er det jente? gutt?"

Ikke så kult..

Å gi unger sære navn bare for å gjøre det er veldig merkelig i mine øyne

Det er vel rundt 160 som heter Imre i Norge og om du ikke "hører" at det er et guttenavn er det deg det er noe galt med! Alle vet at Bjarne, Kjartan, Kjell og Knut er et guttenavn.... ikke så kult å hete det akkurat!

Skrevet

Kilian, kan det brukes?

Kjempefint og originalt namn!

Skrevet

Imre er nok fra øst-europa :)Mange store menn, blant annen filosofen Imre Lakatos er derfra. Flott navn.

Skrevet

Angående navnet Kilian

Stakkars. Kommer så til å bli forbinnet med killing,kill

Det skal ikke uttales med dobbel L, ikke KILLian, men Kilian. Men forstår at det kan bli et problem

Kjempefint og originalt namn!

Takk .. :)

Skrevet

Hva med Frina -gresk navn for jente

Skrevet

Det er vel rundt 160 som heter Imre i Norge og om du ikke "hører" at det er et guttenavn er det deg det er noe galt med! Alle vet at Bjarne, Kjartan, Kjell og Knut er et guttenavn.... ikke så kult å hete det akkurat!

Og hvorfor er det ikke "kult" å hete noen av de navnene? :klo: Synes faktisk det er mye mer sporty å bruke en av disse navnene, fremfor alle de tåpelige utenlandskinspirerte navnene som nesten alle bruker nå for tiden.

• Liker 4
Gjest Spinell
Skrevet

Min lille skal hete Liam. Irsk navn som også fungerer på norsk :)

Hvordan uttaler man dette navnet på en norsk baby? Rett fram eller lai-æm? Har hørt begge deler på engelsktalende Liam-er.

Liam er i ferd med å bli en skikkelig hit, og har klatret oppover på navnestatistikkene. Nr 40 av de mest brukte guttenavnene i 2010.

Skal man kalle en baby noe sjeldent i dag, må man nesten gå for navn som Kåre, Torbjørn, Gunnar og Arvid, eller Randi, Kari, Gerd og Tordis.

• Liker 2
Skrevet

Ser noen foreslår Dante her. I mine øyne er det hinsides pretensiøst å kalle barnet sitt noe sånt. Det er jo riktignok et fornavn, men forfatteren er jo kjent som Dante, ikke Alighieri. Da blir det litt som å kalle barnet for Sofokles eller Shakespeare, synes jeg. Bruk gjerne utenlandske navn, men keep it simple!

Skrevet

Ser noen foreslår Dante her. I mine øyne er det hinsides pretensiøst å kalle barnet sitt noe sånt. Det er jo riktignok et fornavn, men forfatteren er jo kjent som Dante, ikke Alighieri. Da blir det litt som å kalle barnet for Sofokles eller Shakespeare, synes jeg. Bruk gjerne utenlandske navn, men keep it simple!

• Liker 2
Skrevet

Kilian, kan det brukes?

Finni på sjølv?

• Liker 1
Gjest Lykkeliky
Skrevet

Jeg syntes Dmitri er ett veldig fint navn, men ville nok ikke kalt sønnen min det. Passer liksom ikke med etternavn og veldig Russisk. Men fint da, Dmitri :jepp:

Skrevet

Kilian, kan det brukes?

Hva med Kiran istedet? :)

Skrevet

Hva syns dere om guttenavnet Levi? fått sansen for det.

Skrevet

Ungen min skal hete Darth Vader.

• Liker 8
Skrevet

Jeg synes enkelte strekker seg veldig langt i det å skulle være originale. Det blir bare svulstig og ytterst krampeaktig i enkelte tilfeller.

Hva gjelder navn som Knut, Olav og Kjell, så er denne typen navn langt mer sjeldne nå til dags enn Kilian og Dante.

Leter man etter et unikt navn til guttungen, og et som garantert ikke dukker opp på ca. 5 andre gutter i barnehagen- velg Bjørn Olav eller Knut Erik... :)

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...