Gå til innhold

Trenger tips til en god (og tykk) bok

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen tips til en god bok? Jeg skal ut å reise og elsker å ha med en god bok, gjerne så mange sider som mulig.

Jeg liker krim aller best, men også skjønnlitteratur av tupe John Irving. Har akkurat oppdaget CJ Sansom, elsker bøkene hans. Tror det eneste jeg ikke liker er hjerte/smerte romaner, typiske damaromaner a la Nora Roberts.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke helt samme type som Irving, men men jeg liker de så.. :nigo:

Ayn Rand - 'Kildets utspring' eller 'De som beveger verden' - burde vel være nok sider, og veldig engasjerende å lese.. ;)

Skrevet

Shantaram - Gregory David Roberts

Fantastisk bok! En av de beste jeg har lest.

Skrevet

Jeg holder på med John Marsdens "I morgen"-serie. Det er 7 bøker i serien. Den handler om en gjeng ungdommer i australia som reiser ut i skogen for å sove i telt, og når de kommer tilbake er landet invadert og hele bygdas befolkning innesperret på et lite område. Bøkene handler om ungdomsgjengens kamp mot fienden, og det er mye spenning og action. Bøkene er ganske lettleste, og språket i begynnelsen av bok 1 skuffet meg (litt vel enkelt), men jeg syns dette kommer seg veldig. Dette er en ny sjanger for meg, som tidligere har lest mest krim, tunge romaner osv.

Elsker bøkene, og det er den type bøker du ikke klarer å legge fra deg...

Bøkene er hovedsaklig beregnet på ungdom / unge voksne, men leses av folk i alle aldersgrupper. I Australia vant bok nr 1 alle avstemminger om Årets bok, når stemmerne var unge voksne. I en meningsmåling om Australias mest populære bøker for alle aldersgrupper kom ”I morgen, da krigen kom” på fjerdeplass. Bibelen kom på femte.

Bøkene har fått terningskast 6 på bokklubben.no

Anbefales :-)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Fantastisk bok! En av de beste jeg har lest.

Signerer denne!

Men "Balansekunst" av Rohinton Mistry er også et godt valg. Disse to bøkene har likhetstrekk ved at det handler mye om India og levevilkårene der, blandet inn med flott persongalleri og spennende/skremmende hendelser. Begge bøkene er reale page-turnere og heldigvis også reale mursteiner, så de varer lenge.

Skrevet

Anbefaler Barnepiken av Kathryn Stockett (The Help på engelsk).

Her kan du lese om den :)

Den er bra, men direkte tykk kan den ikke kalles.

Skrevet

Jeg anbefaler også "Balansekunst"! Fantastisk bok!

Gjest Instamatic
Skrevet

jeg syns balansekunst var grusomt kjedelig, min favorittbok for tiden er historikeren av elizabeth kostova. Mystikk, krim og spenning, Ikke no kliss... og den er TJUKK!

Du kan lese om den her

http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=free&q=historikeren&p=1&r=1&cid=160062

Ikke la deg lure av beskrivelsen. Den høres ut som en kjip ungdomsbok, men det er den ikke i det hele tatt:) Pappa anbefalte den til meg så da sier det seg selv at den ikke er en klissete ungdomsroman:D

Gjest Instamatic
Skrevet

Ja den likte jeg også, og den er godt over tjukk. Du kan ikke putte den i veska for å si det sånn, da får du skulderen ut av ledd:D

Skrevet

Jeg holder på med Salvadorena av Cecilia Samartin. Den kan vel på en måte sees på som en klissebok :sjenert: Men jeg leser stort sett krim og liker denne veldig godt.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Ja den likte jeg også, og den er godt over tjukk. Du kan ikke putte den i veska for å si det sånn, da får du skulderen ut av ledd:D

Joda går så bra så. Så lenge det er paperback. Men ja den er tykk med sine over 900 sider.

Ellers så er "The Story of Edgard Sawtelle" av David Wroblewski også en god og tykk bok. Handler om en litt spesiell gutt og hans hunder. Han vokser opp i en kennel hvor de avler en spesiell rase. Og så skjer det en del i familien, som gjør at Edgard rømme.

Skrevet

Frihet av Jonathan Frantzen - jeg har ikke lest hele ennå, men den er relativt lettlest, original, morsom og tjukk.

Skrevet (endret)

Frihet av Jonathan Frantzen - jeg har ikke lest hele ennå, men den er relativt lettlest, original, morsom og tjukk.

Jeg har, men på engelsk.

Men veldig gøy, ikke veldig tjukk synes jeg da, men bra skrevet og engasjerende.

'Korrigeringer' av Frantzen kan også anbefales.

Endret av Bond
Skrevet

Jeg har, men på engelsk.

Men veldig gøy, ikke veldig tjukk synes jeg da, men bra skrevet og engasjerende.

'Korrigeringer' av Frantzen kan også anbefales.

Kanskje ikke veldig tjukk, men mitt eksemplar er på over 550 sider. For meg som ofte(re) har lest tynne bøker av sånt som Beckett, Coetzee o.l ser den ut som en liten murstein, hehe :)

Skrevet

Reale mursteiner: "The Pillars of the Earth" og "World Without End" av Ken Follett. Handlingen foregår i middelalderen. Spennende og godt fortalt, sterkt persongalleri. Tok meg noen dager å få hodet ut av den verdenen igjen etterpå.

Skrevet

hmmm nå er ikke jeg så veldig glad i krim.. men jeg anbefaler noen av de tjukkeste og beste bøkene jeg har lest;) ikke kliss.. hehe

Ringenes Herre triologien (hvis du leser et eksemplar med alle tre, blir den ganske tjukk..)

Den tidsreisendes kvinne ( ikke la deg lure av tittelen eller det som står bakpå! den er realistisk og spennende samtidig som den er vakker..)-ikke klissete;)

millennium triologien ( de er ikke så veldig tjukke, men sinnsykt bra og verd å lese, synes jeg ihvertfal:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...