Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer kjøpte et hus for over 4 år siden og tok opp førstehjemslån. Dette er visst det billigste lånet som er å få og det går visst bare an å få en gang.

Nå kunne vi tenkt oss å bygge et nytt hus evt. kjøpe et som er større enn det vi har pga. familieforøkelse, men da øker vel renta veldig?? Noen med erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis en av dere er under 34 år har Postbanken/dnb nettopp kommet med et "ung"-lån der dere får omtrent samme rente som førstehjemslån. :)

Skrevet

Ditto til innlegget over...

Ellers er det alltid lurt å snakke med flere banker. Hvis dere har vært gode kunder vil banken gi dere et bedre tilbud hvis de tror de vil miste dere... Det er viktig å prute litt, banken gir aldri det beste tilbudet med en gang, de ønsker kunder som viser litt interresse og initiativ rundt egen økonomi....

Skrevet

Er helt grønn når det gjelder slikt. Takk for svar! :)

Skrevet

Er helt grønn når det gjelder slikt. Takk for svar! :)

Dere har jo et førstehjemslån hver :)

Når jeg og min samboer kjøpte hus, brukte vi mitt førstehjemslån siden han hadde

brukt sitt ved leilighetskjøp flere år tidligere.

Skrevet

Er du sikker på det? Jeg trodde begge måtte kvalifisere til et førstehjemslån for å få det.

Gjest navnelapp
Skrevet

Sjekk ut om dy eller han har fordelaktige avtalar gjennom fagforeningsmedlemsskap. Eg har fått 0,5 prosentpoeng lågare rente på grunn av det.

Skrevet

Hvis en av dere er under 34 år har Postbanken/dnb nettopp kommet med et "ung"-lån der dere får omtrent samme rente som førstehjemslån. :)

Stemmer at kun en av dere trenger å være under 34 år ja.

Dette lånet ser jeg ikke på som så veldig gunstig forresten.. de gjør det slik at de deler lånet i 2. Et på 75% av lånesummen og et på 25%. Det på 25% MÅ du betale renter OG avdrag på i 10 år. De resterende 75% kan du bare betale renter på i de 10 årene (noe man nesten må gjøre om man skal merke at det er billigere med dette lånet). Man KAN betale både renter og avdrag på begge, men da blir det plutselig ganske dyrt.

Det vil si at i løpet av 10 år så har du ikke betalt ned like mye som du kunne gjort for samme sum i mnd på et vanlig lån - du har bare betalt masse renter til banken.

Skrevet

Er du sikker på det? Jeg trodde begge måtte kvalifisere til et førstehjemslån for å få det.

Vi gjorde det ihvertfall sånn :)

Det er jo ikke alle som kjøper sammen med noen,

skulle ikke enslige få førstehjemslån på grunn av dette da?

Førstehjemslån hos dnb nord (eller var det kanskje en annen bank?),

vil si at man ikke trenger å ha egenandel på mer enn 10% av kjøpesummen

i stedet for 20% som er det "vanlige"

Skrevet

Dere har jo et førstehjemslån hver :)

Når jeg og min samboer kjøpte hus, brukte vi mitt førstehjemslån siden han hadde

brukt sitt ved leilighetskjøp flere år tidligere.

Begge to står oppført på lånet, noe vi angrer på nå... :(

Skrevet

Dette lånet ser jeg ikke på som så veldig gunstig forresten.. de gjør det slik at de deler lånet i 2. Et på 75% av lånesummen og et på 25%. Det på 25% MÅ du betale renter OG avdrag på i 10 år. De resterende 75% kan du bare betale renter på i de 10 årene (noe man nesten må gjøre om man skal merke at det er billigere med dette lånet). Man KAN betale både renter og avdrag på begge, men da blir det plutselig ganske dyrt.

Det vil si at i løpet av 10 år så har du ikke betalt ned like mye som du kunne gjort for samme sum i mnd på et vanlig lån - du har bare betalt masse renter til banken.

Vi har lånet vårt i en lokal sparebank med gode betingelser nå. Sikkert lurt å høre med de da.

Skrevet

Sjekk ut om dy eller han har fordelaktige avtalar gjennom fagforeningsmedlemsskap. Eg har fått 0,5 prosentpoeng lågare rente på grunn av det.

Greit å vite. :)

Skrevet

Dette ble ikke helt riktig. Maks lånesum er 90% av boligens verdi. Låner du mer enn 75% blir lånet delt i to og det som overstiger 75% av verdien får 10 års nedbetalingstid. Dette gjør at du forplikter deg til å ha nedbetalt til 75% av boligens verdi innen 10 år.

Men så lenge begge disse lånene har samme rente så har det ikke noe å si for renteutgiftene disse 10 årene. Forholdet mellom avdrag og renter blir akkurat det samme totalt som om du hadde hatt alt som ett lån (med samme rente).

Eksempel:

Du skal kjøpe et hus til 2 millioner og låner maks av hva de tilbyr, 1,8 millioner (90%). Lånet deles i to, en del på 1,5 millioner (75% av husets verdi) og ett på 300.000 kr (resten). De 300.000 må nedbetales innen 10 år.

Hadde hele lånet vært ett vanlig annuitetslån (samme terminbeløp hver mnd) med 3,15% rente (som DnBNor har på sitt Boliglån for unge for øyeblikket) og f.eks. 25 års nedbetaling blir terminbeløpet 8.677 kr/mnd.

Med den todelte modellen over blir terminbeløpet på lånet med 10 års løpetid 2.918 kr/mnd. Om dere betaler samme beløp pr mnd som i ettlånsmodellen over vil 8.677 - 2.918 = 5.759 kr/mnd vil gå til det største lånet de første 10 årene. Etter 10 år har du da betalt ned hele det lille lånet og har 1.243.468 kr igjen av det store lånet. Og dette er nøyaktig like mye som du har igjen etter 10 år med det vanlige lånet over. Fra år 11 og utover er den ingen forskjell i de to lånetypene.

Hvorfor de insisterer på å gjøre det på denne måten er jo et annet spørsmål... Det er vel muligens for å sikre seg at en viss andel av lånet blir betalt innen 10 år?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...