Gå til innhold

Treningsprogram til maraton

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å prøve å løpe Birken( blir nok halvbirken)

Men så har jeg sett litt over alt og finner ikke noe treningsprogram som ikke inneholder intervaller. Jeg HATER intervaller.

Jeg kan bøye meg å trene intervaller når jeg kommer litt opp i formen, men orker ikke starte med dette.

Noen som vet hvordan det lønner seg å trene ca den første mnd uten intervaller?

Kom meg opp i bra løpeform sommeren i fjor, men siden jeg har lavtstoffskifte kræsjet det hele treningen min i fjor høst. Føler meg fortsatt helt død.

Men skal prøve for det..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke flink til å sette opp treningsprogram, så det kan andre ta seg av.

Hvilket grunnlag har du fra før? Andre idretter eller kondisjonsidretter?

For å løpe intervall bør du ha et grunnlag. Du vil ikke ha effekt av intervalløkten uten et grunnlag. Intervall foregår med høy puls og jo høyere puls du har jo mer blod pumpes rundt i kroppen. Har du dårlig grunnlag vil ikke musklene i beina få nok blod og oksygen under intervalløktene.

Etter hvert som grunnlaget blir bedre vil du ha god effekt av intervalløktene og nødvendig hvis du vil ha god tid.

Men hvis du bare vil gjennomføre behøver absolutt ikke å løpe intervall.

Treningsprogrammet AB under deg henviser til skal holde veldig godt.

Skrevet

Tja, jeg bruker den fra Oslo Maraton sin sider laget av Grete Waitz.

http://www.oslomaraton.no/deltager/trening/tips-fra-grete-waitz/

Fant dette jeg også. Men jeg er ikke trent nok nå til å løpe 3km i strekk.

Løp en mil i juni(2010) ca og etter det kræsja stoffskiftet treninga mi, så jeg har ikke løpt lengre enn en km nå i det siste. Klarer ikke mer fordi jeg føler meg fullstendig tappet for energi.

Kan jeg trene til maraton uten intervall er bare :jepp: for meg..

grunnlaget før er ridning(konkurranse) og bare jogging.

men det siste året har jeg nesten ikke trent noe. Skal til lege på onsdag ang stoffskifte så får håpe jeg får en løsning da

Skrevet

Når dere løper 10 min og går 1 min, hva slags hastighet bruker dere på løpemølla?

Skrevet

Løper ikke på mølla. Men jeg går ikke 1 minutt heller, jeg løper vel 7 km timen på flatmark .

Skrevet (endret)

Jeg gikk fra null løpetrening til helmaraton (oslo maraton; helt flat asfaltløype) på et halvt år en gang.

Da starta jeg blodhardt, med en 20km-tur som nesten tok knekken på meg. Deretter løp jeg en del kortere turer, og begynte med platå-trening, dvs at du bygger opp utholdenheten i platåer fram til maratonet.

Jeg trente med mest langturer, men også kortere turer når jeg følte for det.

Langturene ble slik:

20km

24km

30km

36km

og så maraton på 42km. Løp aldri 42km før på selve løpsdagen.

Jeg trente 2-3 uker på hver distanse, med 1-2 langturer i uken. Dette er JÆVLIG trening, jeg synes det er sykt kjedelig å skulle løpe 3-4 timer i strekk :)

Men det du oppnår er at kroppen blir vant til å løpe så og så langt, og så strekker du strikken lenger og lenger, så den blir sterkere og sterkere.

Viktig å ta med sportsdrikke og drikke plenty underveis, og helst spise hvis du finner noe du kan spise uten å få magetrøbbel. Langdistanseløping er en stor belastning på kroppen.

Endret av alCaldazar
  • Liker 1
Skrevet

Jeg gikk fra null løpetrening til helmaraton (oslo maraton; helt flat asfaltløype) på et halvt år en gang.

Da starta jeg blodhardt, med en 20km-tur som nesten tok knekken på meg. Deretter løp jeg en del kortere turer, og begynte med platå-trening, dvs at du bygger opp utholdenheten i platåer fram til maratonet.

Jeg trente med mest langturer, men også kortere turer når jeg følte for det.

Langturene ble slik:

20km

24km

30km

36km

og så maraton på 42km. Løp aldri 42km før på selve løpsdagen.

Jeg trente 2-3 uker på hver distanse, med 1-2 langturer i uken. Dette er JÆVLIG trening, jeg synes det er sykt kjedelig å skulle løpe 3-4 timer i strekk :)

Men det du oppnår er at kroppen blir vant til å løpe så og så langt, og så strekker du strikken lenger og lenger, så den blir sterkere og sterkere.

Viktig å ta med sportsdrikke og drikke plenty underveis, og helst spise hvis du finner noe du kan spise uten å få magetrøbbel. Langdistanseløping er en stor belastning på kroppen.

Det du i verste fall kunne endt opp med var et strikk som ikke tålte strekket. Det kan være betennelser, belastningsskader, strekk og mer med.

En kjenning av meg startet med helmaraton uten løpetrening(men han hadde grunnlag fra andre idretter noen år tilbake). Han fullførte, men må leve resten av livet med kronisk betennelse i begge knær.

Skrevet

Fant dette jeg også. Men jeg er ikke trent nok nå til å løpe 3km i strekk.

Løp en mil i juni(2010) ca og etter det kræsja stoffskiftet treninga mi, så jeg har ikke løpt lengre enn en km nå i det siste. Klarer ikke mer fordi jeg føler meg fullstendig tappet for energi.

Kan jeg trene til maraton uten intervall er bare :jepp: for meg..

grunnlaget før er ridning(konkurranse) og bare jogging.

men det siste året har jeg nesten ikke trent noe. Skal til lege på onsdag ang stoffskifte så får håpe jeg får en løsning da

Da begynner med kortere turer. Når du så klarer 3 km, starter du på programmet det linkes til.

Første uka kan du løpe 2-3 økter i uka på 1,5 km(dette bør du klare. Og klarer du ikke kan du gå den siste biten). Jogg rolig.

I uke 2 jogger du 3 økter på 2 km. Denne uka jogger du.

I uke 3 jogger du 2 økter på 2,5 km.

I uke 4 jogger du 3 økter hvor 2 er på 2,5 km og den siste er på 3 km.

Nå skal du være klar for å begynne på programmet.

Nå aner jeg ikke hvor stor innvirkning stoffskiftet har på kroppen, men drikk godt med vann og spis sunn mat før du skal på joggetrening og gjerne 2 timer før trening. Da har maten blitt tatt opp i kroppen og nyttigjøres.

Skrevet

Jeg vurderer også å melde meg på Halvbirken :sjenert: Lurer på om jeg har blitt litt mildt sinnssyk den siste uka :fnise:

Til å begynne med kommer jeg til å bruke dette programmet:

http://iform.nu/treningsplanlegger/treningsprogram-5-km-lop

Deretter, når jeg klarer 30 minutter sammenhengende, kommer jeg til å øke tid og distanse til jeg klarer 11 km :)

Gleder meg til våren kommer og jeg kan begynne å løpe ute :jepp:

Skrevet

Skal du løpe halvbirken bør du trene på å løpe nedover. Se bare her:

http://www.treningsmagasinet.no/wip4/loeping-i-nedoverbakke/d.epl?id=488746

Du skal nemlig ikke undervurdere nedoverløping. Det er langt tyngere enn du tror, så start med dette når du har kommet deg i form.

Jeg er i relativt god sykkelform, løper bra og sist halvmaraton hadde jeg knapt gangsperr. Men etter en løpetur i fjellet(nedoverløp) hadde jeg vanvittig gangsperr i én uke! Smertene kunne faktisk sammenliknes med influensa. Det var vondt å legge seg, vondt å snu seg og mareritt å sitte på do. Så.. løp nedover :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...