Gå til innhold

Uren plastikk sorteres i "plast" eller "rest"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk i helgen "skjenn" av min svigermor fordi jeg bare skylte ut youghurtbegeret med vann og uten å sjekke etter rester før kastet det i "plastikksøppeldunken". Hun mente da at jeg heller skulle kaste det i "restavfalldunken" siden det kunne være youghurtrester i det. Seriøst?? Er det så viktig at plasten er helt ren, at det er bedre at jeg ikke sorterer hvis jeg ikke skyller det helt rent?? Trodde noe sortering var bedre enn ikkeno jeg... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fra sortere.no:

Plastemballasje skylles hvis den er skitten. Bruk kaldt vann, og la det tørke før plasten legges til sortering. Hvis det kreves mer for å rengjøre emballasjen ordentlig, så gjør den bedre nytte i restavfallet

Hvis du skyller plasten i varmt vann, bruker du mer energi på å rengjøre plasten, enn hva som spares ved å faktisk kildesortere denne plasten. (hørt på et foredrag, har desverre ingen skriftelig kilde.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feks ketchupflasker, de krever litt for å bli rene nok til å hives i plasten. Derfor får de stå i skapet og vente til jeg kan klemme de inn immellom tallerkner ol i oppvaskmaskinen. Etter det er der rett i plastsøpla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi begynte med sortering av plast, fikk vi en fin brosjyre. Der stod det blant annet at det holdt å skylle, og at det bare trengte å være rent nok til at du selv kunne tenke deg å ta i gjenstanden noen måneder senere. Synes det var en grei "regel" å huske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...