Gjest moia Skrevet 31. januar 2011 #1 Skrevet 31. januar 2011 Dette er altså vårt forhold sitt store problem. Han har ekstremt dårlig ånde, det lukter rett og slett avføring og drit. Jeg har aldri vært borti noe så illeluktende. Det er til tider så ille at når han har puster meg i ansiktet og jeg har vært uforberedt, har jeg brekt meg. Jeg må ofte sove på sofaen fordi ånden hans gjør at jeg ikke får sove (det er en SKY rundt han!), men jeg har ikke fortalt han dette av frykt for å såre han. Så. Problemet ligger i at han ikke vil gjøre noe med det, og hver gang jeg påpeker at "nå orker jeg faktisk ikke nærme meg deg", så er bråket i gang. Jeg kan riktignok være litt spydig i kommentarene mine, men det ender alltid med at jeg får masse kjeft og han reiser hjem. Jeg har forklart ordentlig at jeg mister tenninga og intimiteten når jeg ikke kan f. eks kysse han (dere kan jo tenke dere selv hvor lite fristende det er å stikke tunga inn i en munn som lukter avføring!). Når dette ikke har fungert, har jeg gått over til å være frekk, dessverre. Det er kanskje en liten ting, men det ødelegger mye i vårt forhold. Jeg har bedt han inderlig, i over ett år, om å pusse tennene sine morgen og kveld. Han gjør det kanskje to ganger i uken, og kombinert med junkfood (han spiser ikke middagene jeg lager, men kjøper junk) blir det rett og slett uholdbart. Hva i alle dager skal jeg gjøre? Jeg har bedt inderlig i et år nå, og hver kveld sier jeg "skal vi pusse tenna?", men han orker ikke.
Gjest navnelapp Skrevet 31. januar 2011 #2 Skrevet 31. januar 2011 Herregud, ein slik kjæreste hadde vore heilt uaktuell for meg. Det må han vel vere for deg og? Kva andre forsonande sider har han som gjer at du framleis er saman med han? 9
Sign Skrevet 31. januar 2011 #3 Skrevet 31. januar 2011 Tror dessverre ikke det er mye mer du kan gjøre. Du har sagt fra at han har dårlig ånde (bare det å si fra er ikke lett). Du har forsøkt å puche på når det gjelder tannhygiene uten at det hjelper. Når det er sagt så fatter jeg ikke at det finnes voksne folk som til de grader ignorerer personlig hygiene? En ting er jo at det lukter vondt, han må vel få tilbakemelding fra andre også? Familie, venner, kollegaer...? Men å ikke ta vare på tennene sine kan jo bli veldig dyrt? Og det kan jo ikke være noe særlig å ha brune stubber til tenner før man fyller 30? 1
Gjest Sommertid Skrevet 31. januar 2011 #4 Skrevet 31. januar 2011 Jeg synes du burde ta dette opp på en skikkelig saklig måte, gjerne med fakta om hvorfor det er bra for tenner og tannkjøtt at det blir pusset hver dag. Jeg kan godt forstå hvorfor du synes dette er veldig ekkelt, men å slenge spydige komentarer til han vil absolutt ikke hjelpe på problemet snarere tvert i mot.
Gjest Iah Skrevet 31. januar 2011 #5 Skrevet 31. januar 2011 Dårlig hygiene er en legitim deal breaker! 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2011 #6 Skrevet 31. januar 2011 Slik er samboeren min også (ikke det med junkfood da, og han pusser tennene hver morgen, men sjelden om kvelden). Men likevel har han ofte ånde som lukter avføring, rett og slett. Dette er verst for meg når det er så ille at foreldrene mine påpeker det. Det har de gjort gang på gang, og det er virkelig ubehagelig. En gang vi satt i baksetet i foreldrene mine sin bil, påpekte mamma det direkte til ham: "hvis du ikke tar en tyggis snart, så klarer jeg ikke å sitte framfor deg". Og han nekter. Nekter å ta tyggis, nekter å drikke munnvann, nekter alt.
Gjest moia Skrevet 31. januar 2011 #7 Skrevet 31. januar 2011 Jeg har forklart skadene dette kan ha på tennene, og hvordan dette vil ramme han sosialt og økonomisk. Jeg har også sagt på en ordentlig måte at "x nevnte for meg at hun synes det er ubehagelig å snakke med deg fordi hun synes du har dårlig ånde, så hun ville satt pris på om du tok en tyggis". Det er flere som påpeker dette, men til meg og ikke han. Jeg hadde ordentlig samtaler med han i nesten et år før jeg gav opp og ble frekkere i ordlaget. Det virker som om han ikke ønsker å høre på, at det er et veldig sårt tema for han. Han er tross alt klar over ånden sin selv. Men så tenker jeg, HVOR VANSKELIG ER DET Å PUSSE TENNENE HVER KVELD?
Sign Skrevet 31. januar 2011 #8 Skrevet 31. januar 2011 Slik er samboeren min også (ikke det med junkfood da, og han pusser tennene hver morgen, men sjelden om kvelden). Men likevel har han ofte ånde som lukter avføring, rett og slett. Dette er verst for meg når det er så ille at foreldrene mine påpeker det. Det har de gjort gang på gang, og det er virkelig ubehagelig. En gang vi satt i baksetet i foreldrene mine sin bil, påpekte mamma det direkte til ham: "hvis du ikke tar en tyggis snart, så klarer jeg ikke å sitte framfor deg". Og han nekter. Nekter å ta tyggis, nekter å drikke munnvann, nekter alt. Og det er voksne, oppegående folk vi snakker om her? Hva i all verden feiler det han? Vil han gå rundt å ha dårlig ånde, eller...? 2
Sophie-Ann Skrevet 31. januar 2011 #9 Skrevet 31. januar 2011 Er dette noen han plutselig har fått?? Hvis ikke, så skjønner jeg ikke helt hvorfor du ble sammen med ham??
Gjest tulla Skrevet 31. januar 2011 #10 Skrevet 31. januar 2011 Visste du at noen mennesker har kronisk dårlig ånde? Jeg har ikke navnet, om det er en sykdom eller betennelse eller hva, men jeg har ei jente i vennegruppa som har kronisk dårlig ånde. Så fort hun setter seg ned, kommer inn i samme rom, i bil osv så lukter det lang vei. Hun vet iallefall om at hun har dette, og gjør mye for å holde det i sjakk, men det kommer ikke fra munnen, men fra magesekken! Det er begrenset for hva man kan gjøre! Tenkt på at det kanskje kan være noe slikt han har før dere "æsjer" og uffer dere?
Gjest moia Skrevet 31. januar 2011 #11 Skrevet 31. januar 2011 Er dette noen han plutselig har fått?? Hvis ikke, så skjønner jeg ikke helt hvorfor du ble sammen med ham?? Det var ikke like ille til å begynne med. Jeg tenkte ikke stort over det, jeg antok at han pusset tennene morgen og kveld, men av ulike årsaker likevel hadde dårlig ånde. Jeg tror han var flinkere før. Men så er det jo slik at jo lenger tid det går med dårlig munnhygiene, jo verre blir det.
Anaconda Skrevet 31. januar 2011 #12 Skrevet 31. januar 2011 Uff - det er mangt man skal stri med! Kjipt dersom dette er det eneste problemet dere har, men så er det likevel så stort. Jeg mener også at du har gjort ditt. Hvis han pusser tennene bare et par ganger i uka, må det jo bli lukt av det. (selv om noen faktisk har veldig dårlig ånde, selv med med god munnhygiene, fordi lukten kan komme fra magen) SB 12 er hvertfall veldig effektivt, men det har du vel kanskje foreslått allerede.. 1
Gjest Sommertid Skrevet 31. januar 2011 #13 Skrevet 31. januar 2011 (endret) Kan det være slik at han tror han vil ha like dårlig ånde uansett om han pusser tennene eller ei? Jeg tenker at han kanskje har en eller annen slags innfeksjon i munnen, uten at jeg har mye peling på slikt, og at det kanskje er grunnen til at han ikke gidder å pusse tenner av de grunner at det kanskje er ubehagelig, han regner med at det lukter like mye uansett ol. Eventuellt så er ha bare veldig uhygienisk av seg. Dette er jo helt klart bare spekulasjoner fra min side. Endret 31. januar 2011 av Sommertid
Gjest moia Skrevet 31. januar 2011 #14 Skrevet 31. januar 2011 Visste du at noen mennesker har kronisk dårlig ånde? Jeg har ikke navnet, om det er en sykdom eller betennelse eller hva, men jeg har ei jente i vennegruppa som har kronisk dårlig ånde. Så fort hun setter seg ned, kommer inn i samme rom, i bil osv så lukter det lang vei. Hun vet iallefall om at hun har dette, og gjør mye for å holde det i sjakk, men det kommer ikke fra munnen, men fra magesekken! Det er begrenset for hva man kan gjøre! Tenkt på at det kanskje kan være noe slikt han har før dere "æsjer" og uffer dere? Vel, den eneste måten å finne ut om man liter av halitose på, er vel å ha god munnhygiene og FORTSATT ha dårlig ånde? Og nei, jeg har ikke tenkt at det kan være noe slikt, nettopp fordi han ikke eier munnhygiene in the first place 3
Suzy Skrevet 31. januar 2011 #15 Skrevet 31. januar 2011 (endret) Det er vel bare en ting å gjøre - si fra at enten gjør du noe med det eller så er det bye-bye. Herregud... hadde ikke orket å være sammen med en med kloakkånde Endret 31. januar 2011 av Suzy
Anaconda Skrevet 31. januar 2011 #16 Skrevet 31. januar 2011 Visste du at noen mennesker har kronisk dårlig ånde? Jeg har ikke navnet, om det er en sykdom eller betennelse eller hva, men jeg har ei jente i vennegruppa som har kronisk dårlig ånde. Så fort hun setter seg ned, kommer inn i samme rom, i bil osv så lukter det lang vei. Hun vet iallefall om at hun har dette, og gjør mye for å holde det i sjakk, men det kommer ikke fra munnen, men fra magesekken! Det er begrenset for hva man kan gjøre! Tenkt på at det kanskje kan være noe slikt han har før dere "æsjer" og uffer dere? Det var dette jeg mente også. Jeg tror faktisk det kan være familiært også.. Jeg vet om mor og sønn som har det slik. (mon tro om de vet det selv) men tannpuss 2 ganger i uka hjelper liksom ikke på, dersom dette er reelt da!
Gjest moia Skrevet 31. januar 2011 #17 Skrevet 31. januar 2011 Kan det være slik at han tror han vil ha like dårlig ånde uansett om han pusser tennene eller ei? Jeg tenker at han kanskje har en eller annen slags innfeksjon i munnen, uten at jeg har mye peling på slikt, og at det kanskje er grunnen til at han ikke gidder å pusse tenner av de grunner at det kanskje er ubehagelig, han regner med at det lokter like mye uansett ol. Eventuellt så er ha bare veldig uhygienisk av seg. Dette er jo helt klart bare spekulasjoner fra min side. Jeg tror ikke det. Når vi var på ferie i fjor, pusset han tennene hver dag (han syntes han fikk dårlig ettersmak i munnen av den tyrkiske maten), morgen og kveld i to uker. Han brukte også tanntråd, og listerine på morgenen. Han hadde plettfri ånde når vi reiste hjem! Han har også vært hos tannlegen, hvor jeg ba tannlegen se om han kunne se tegn til infeksjon i hals eller tunge, men alt så fint ut
Anaconda Skrevet 31. januar 2011 #18 Skrevet 31. januar 2011 Litt off the record, men jeg misliker sterkt svar som; "dump han!" straks noen har et el annet problem med partners væremåte e.l. og naturligvis er det, også i denne tråden, noen som kommer med dette "gode tipset" og virker til å se verden veldig i svart og hvitt. *oppgulp*
NovaFlare Skrevet 31. januar 2011 #19 Skrevet 31. januar 2011 Jeg kan bare ikke forstå at dere kan være sammen med noen som har dårlig hygiene? Uansett hvor det dreier seg om, fysj!
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2011 #20 Skrevet 31. januar 2011 Noe så jævlig ekkelt! Klart det er ille hvis det er sykdom, men han burde jo uansett vært villig til å gjøre noe med det!? Jeg hadde ike orket, rett og slett. Si at du gjør det slutt hvis han ikke er interessert i å ta hensyn til deg og gjøre noe med munnhygienen sin. Hvis han fortsatt nekter er du veo ikke så viktig for ham, vil jeg anta. :fielr:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå