Gå til innhold

Barn alene bilen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Husker da jeg var lita så satt jeg noen ganger alene i bilen mens de andre var på butikken. Det yngste jeg husker var vel rundt 7 og når jeg var 9-10 så var det ikke uvanlig at jeg heller ville sitte i bilen. Er bare 23 så det er ikke så lenge siden, men ser hele tiden folk sier at det er uansvarlig og slikt, men de sier bara barna. Og er det noe verre nå enn det det var på 90-atallet?

Så lurer egentlig på når dere mener at det er greit? Selv ville jeg aldri hatt småbarn alene i bil, så lurer på hva dere mener om større barn rundt 6-7 og oppover? Og hvor lenge er det greit at de sitter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lar barna mine på 5 og 7 sitte igjen alene i bilen, hvis jeg bare skal en liten tur etter eks melk og brød, eller middag. De har gjort det siste par årene. Bor på en mellomstor plass, barna er kjente med butikken og de ansatte(klarer å gå inn selv å spørre etter meg hvis de blir utrygge), jeg parkerer alltid slik at de ikke må gå over parkeringsplassen hvis de skal inn, butikken er liten og med store vinduer mot parkeringsplassen, så jeg ser bilen nesten samme hvor jeg er i butikken OG det er kun når de er sammen jeg lar de sitte igjen, aldri når de er alene. Det blir da fem minutter maks jeg er inne der, litt avhengig av køen, men da ser jeg bilen fra der jeg står i kassen.

Skrevet

Jeg har latt minsten på nesten to være alene i bilen, hvis hun sover. Jeg har en batteridrevet babysitter som jeg tar tar med meg inn i butikken, helt genialt :)

Skrevet

lar gjerne barnet sitte i bilen pittelit men dere: ALDRI MED NØKKLER I BILEN!!!hadde ikke gått fra barnet på ett større sted..bor i bygda der alle kjenner alle

Gjest pysepusen
Skrevet

Kommer selv fra et lite sted, men nei, jeg hadde aldri latt barna mine sitte i bilen mens jeg var i butikken. I løpet av oppveksten min har heller aldri jeg eller søsteren min - sammen eller alene, sittet i bilen.

Skrevet

Dette handler jo mye om hvilken butikk, i hvilket nabolag, hvordan barnet er etc.

Bor på en liten plass, og kan selvfølgelig la barnet være igjen i bilen når jeg er inne på nærbutikken. Hvis jeg derimot er på en butikk hvor barna er ukjent og/eller inne i storbyen, ville jeg aldri gjort det. Barna er 6 og 8 år, og har kanskje gjort dette i et par år. Kan iallefall ikke ha krisetenking om at noen vil ta barnet, da dette er det samme nærmiljøet hvor de går til/fra skolen hver dag.

Men det er helt avhengig av situasjonen. Lar ikke nøklene stå i bilen, har bilen i gir og håndbrekket på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...