Gå til innhold

Hvordan slutte med bleie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå nærmer poden seg tre år (neste måned). Vi har snakket en del om bleiekutt og i en periode tok vi av bleien etter barnehagen med en del uhell. Så ga vi opp i en periode når vi hadde influensa og omgangssyken (hipp hurra for januarmåned) Men nå er vi klar igjen. Jeg tar bleien av på ettermiddagen og jeg setter han hyppig på do ca hver halvtime (jeg vet ikke om dette er riktig eller om han bare skal si fra selv) Han vet når han tisser men glemmer at han ikke har bleie. Vi har også prøvd belønning med klistermerker. Noen tips? Det skulle jo vært en ABC til bleieslutt og smokkeslutt. :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ros, MASSE ros. :) Å så stor og flink du er , du er jammen stor og flink. Overdriv, smør tjukt på :) Skjer det et uhell la det forbigås i stillhet. Min sønn sluttet med bleie da han var tre, men det kunne forekomme uhell (om natta) helt til han var 6. Snakket med legen om dette og hun sa det var helt normalt spseielt for gutter. Jeg tok også mine barn med på HM for å kjøpe nye truser som de fikk velge ut selv. Datteren min valgte selv noen med prinsesser på og hun var veldig redd for sine nyr fine truser og passet på at det ikke kom en dråpe i dem :) Da var hun 3. Det samme gjorde jeg med gutten, han fikk velge selv noen tøffe med biler på , og var veldig stolt og klar for å slutte med bleie så det var fin motivasjon. :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ikke fokusert på flink (kloke ord: "flink" øker ikke barnas selvfølelse, bare deres prestasjonskrav), men på hvor godt det er å slippe bleien. Og så gjelder det å bare ta unna den klesvasken det blir ekstra, og la det stå til. Et av barna våre sluttet på dagen med bleie, hadde en del uhell i en periode, men så gikk det bra med alt. Neste sluttet ved hjelp av treningstruser over en litt lengre periode, der har vi hatt en del perioder med tilbakefall, aner ikke hvorfor – null uhell i tre måneder, og så er det plutselig tre skift om dagen i en ukes tid. Og så er det null uhell i noen måneder igjen …

Tålmodighet, er vel det korte svaret. De burde solgt det på barneutstyrsbutikken ;)

Skrevet

Har dere prøvd å sette ungen på potte?

Skrevet

Eller vente til barnet begynner å vise interesse selv?

Skrevet

Hva med å gå på do samme nmed ungen? Ungen på potta og du på do.

• Liker 1
Skrevet

Hvis barnet ikke er interessert så går det ikke, da må dere vente litt til.

Men hvis det er interessert men bare glemmer seg bort så er det bare å fortsette. For noen så tar det lang tid med mange uhell om dagen og for andre så går det på et par dager.

Ros masse og ikke si noe når det skjer uhell.

Skrevet

Mitt råd er at dere tar det helt med ro!

Det er ingen ting som tilsier at ungen må slutte når han blir 3 år. Jeg har 3 barn, og alle har vært forskjellige, men felles er at de har sluttet når de begynte å vise interesse for det selv. Førstemann var 3 1/2. Ingen uhell og alt gikk superfint. Nr 2 sluttet også når han var 3 1/2, men han grudde seg for å bæsje på do, så der var det masse uhell en periode. Ett resultat ble at han fikk på bleie når han måtte bæsje en lang periode. Så en dag var han klar:-). Men han har i senere alder hatt problemer med det samme enkelte dager, og da har vi tatt på en stor bleie uten å gnåle om det. Nå er han 7 og det er ikke ett tema lenger. Minstemann, som er jente, sluttet før hun fylte 3, men fortsatte med bleie om natten (alltid tørr) lenge. Hun var redd for å tisse på seg om natten. Nå, når hun er 3 1/2 erklærte hun en dag at nå kan vi kaste resten av bleiene for nå er hun stor:-).

Jeg ville anbefalt å drøye til det blir varmere i været og mindre klær som skal av, og å la han få tid til å ta denne avgjørelsen selv. En annen grunn til at vi ventet lenge med gutta er at gutter som blir for tidlig bleie-fri kan fortsette som sengevætere til de er ganske store. Den psykiske belastningen ville vi ikke at de skulle ha. Om barnet går i barnehage er det kanskje andre som slutter, og da vil han jo se det og kanskje bli motivert helt av seg selv til å slutte.

Positive tilbakemeldinger er flott, men jeg ville også styrt unna ordet flink. Fokuser mer på om han kjenner glede ved opplevelsen av å gå i truse, og å få til det han vil. Derfor er det viktig at han vil det her selv:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...