Gå til innhold

15 år gammel jente med 4,6 i promille.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns denne artikkelen var skummel. Bare i løp av den siste måneden har 10 ungdommer i Drammen havnet på akuttmottaket. En 15 åring er heldig som overlever 4,6 i promille. Jeg håper seriøst foreldre prater med barna om dette, slik at de vet hva alkohol kan føre til. Det er mange som syns det er greit at barna prøver ut ting, men dette er altså hva det kan føre til. For ni år siden var den en jente som døde med 6 i promille. :tristbla:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10013709

Videoannonse
Annonse
Gjest BabyBlue
Skrevet

4,6! Holy shit. Alt over 4 kan lett føre til koma eller død, eller tar jeg feil nå? : o

Grusomt med drikkepress. Folk som tvinger drinker ned i halsen på lettpåvirkelige fjortiser skulle hatt juling!

Skrevet

Må være forferdelig for dem som later som de ikke vet at barna drikker alkohol fordi de vil la dem prøve ut nye ting, og må hente dem på sykehus fordi de drakk for mye.

15 år med 4,6 i promille er helt utrolig.

Jeg har en venninne som lærte meg en drikke lek. Hun sier at når de gjør det på fester får man ikke gi seg. Leken varer helt til noen er så full at de omtrent ligger på gulvet. At venner kan tvinge i hverandre drikke på den måten skjønner jeg ikke. Det er kanskje morsomt til å begynne med, men når noen blir tvunget til å drikke så mye at de blir dårlig er det ikke morsomt lenger.

Gjest Katten.
Skrevet

4,6! Holy shit. Alt over 4 kan lett føre til koma eller død, eller tar jeg feil nå? : o

Grusomt med drikkepress. Folk som tvinger drinker ned i halsen på lettpåvirkelige fjortiser skulle hatt juling!

Veldig individuelt. Ifølge lærebøkene er 3,3 grensen før du forsvinner i koma og organsvikt. Dog blir noen av oss mer og mer motstandsdyktig mot alkohol. Har selv hatt 4,3 og russere/polakker med 7+ er ikke uhørt.

• Liker 1
Skrevet

For å være helt ærlig, så synes jeg en femtenåring bør vite bedre.

• Liker 9
Skrevet

Veldig individuelt. Ifølge lærebøkene er 3,3 grensen før du forsvinner i koma og organsvikt. Dog blir noen av oss mer og mer motstandsdyktig mot alkohol. Har selv hatt 4,3 og russere/polakker med 7+ er ikke uhørt.

Det er ikke medfødt individuelt slik du fremstiller det, men mye drikking over tid kan utvikle toleranse. For de fleste 15 åringer som ikke er vant til å drikke vil man bli bevisstløs ved 2 i promille, og de færreste vanlige voksne vil passere 3 i våken tilstand. Hvis du har målt (ved blodprøve, ikke blåsetest) 4,3 i promeille, ja da sier det noe om alkoholinntaket ditt til vanlig, for det må faktisk være atskillig mer enn normalt. Folk som tåler og overlever 7 i promille er veldig vant til å drikke alkohol, og har opparbeidet den toleransen med heftig drikking over flere år. De færreste overlever med 7 i promille. Om man slutter å drikke en periode synker toleranse, og den må opparbeides å nytt for å tåle samme mengde. Men du Katten vil jeg heretter se for meg som alkoholiker.

• Liker 2
Gjest Katten.
Skrevet

nja, genetikken spiller faktisk en liten rolle her, men husker ikke kildene mine - så det kan være like greit.

Katten vil jeg heretter se for meg som alkoholiker.

Det har da vært kjent lenge?

Skrevet

Og jeg som trodde at man var død hvis man hadde mer enn 3,5 i promille :klo:

• Liker 1
Skrevet

Du kan no tru det...

Dei veit bedre, men dei trur at dei har full kontroll!!

Alle må gjere seg sine eigne erfaringar. Desverre.

Min eigen 16 åring kom heim natt til søndag Kanon full på sprit, det var like før vi kjøyrde han til legevakta.

Vi holdt han våken i 2 timar før han fekk gå og legge seg. Aldri vore så redd for guten nokon gong før.

Han har fått beskjed om at det ikkje blir aktuelt å over natte borte i helger fram over, før vi føler at vi kan stole på han igjen.

Skrevet

Det er rett og slett sykt. Jeg fatter ikke at ungdom kan holde på med slike farlige leker. Det er rett og slett vanvittig! :kjefte:

Skrevet

Det er ikke SÅ mange årene siden jeg var 15, og ikke snakk om at vi drev på med den type drikkeleker da. Ja, vi drakk oss mer enn dritings, men vi hadde ikke shottekonkurranser og gikk inn for å havne på sykehus.

Jeg er ikke helt enig i at den 15 åring bør vite bedre, ihvertfall ikke dersom det er første gangen man drikker. Jeg gikk på en skikkelig smell første gangen jeg drakk, og jeg har sjelden vært så dritings som det jeg var da. Hadde null formening om hvor mye som skulle til for å bli full og hvor full jeg kunne bli av 3 dl sprit på noen få timer. Og ikke minst hvor jævlig formen skulle bli dagen etterpå. Der tror jeg vi alle har vært en eller annen gang, og det er lett å glemme.

4,6 i promille er drøyt, ihvertfall for en 15 åring som ikke har fått "herdet" kroppen. For vanlige personer er vel promille på 3 å betrakte som dødelig, og det sier sitt.

• Liker 1
  • 2 år senere...
Skrevet

Er selv 18 år og har havna på sykehus med 3.3 i promille to ganger i løpet av det siste året.

Gjest test123
Skrevet

Er selv 18 år og har havna på sykehus med 3.3 i promille to ganger i løpet av det siste året.

hvorfor lærte du ikke første gangen du havnet på sykehuset?

• Liker 5
Skrevet

Passe dum du.

Anonym poster: 420a8b9231c9fc3e1b763863c67379e7

• Liker 1
Skrevet

Hva? Femtenåringer lekte med dukker for 5 år siden, hvorfor skulle de vite bedre??

Skrevet

... og allikevel får ungdom lov til å ha hjemme alene-fester, og foreldre reiser fra huset for å kose seg på hytta mens tenåringene er på selvstyr. Barn i 14-15årsalderen reker ute til langt på natt mens foreldrene prioriterer sin egen rødvinshelgekos. Jeg forstår det ikke!

Ungdom er ungdom, og det er en del erfaringer de mer eller mindre skal igjennom. Og de må få prøve selv. Men jeg opplever at etter en helt hysterisk småbarnsperiode, der svigermødre som røyker ikke får holde babyen, eller der man halshugger folk som har fjorårets modell av bilsete og vasker alt av nye klær tre ganger før bruk, så blir det fullstendig frislepp når ungene kommer i tenårene. "Nå kan mor og far slappe av, Per og Lise er store nok til å ta ansvar for seg selv!"- og det i en fase som jeg mener er den mest sårbare i hele livsløpet.

Jeg våger påstanden om at man skal være bra lettlurt hvis en tenåring med relativt høy promille kan bløffe seg ut av det ved å tygge hvitløk. At de kommer til å drikke alkohol, er bare å innse, men det går an å holde et visst oppsyn likevel. Og som jeg har sagt til mine håpefulle (som ennå ikke har vist interesse for alkohol, men det kommer nok!): det er lov å kose seg og ha det gøy, men så lenge man bor hjemme så bor man hjemme- og i mitt hus er det ikke lov å spy i gangen ;)

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg husker den tiden jeg var ung, vi drakk alkohol for å ha det morsomt og det var ikke morsomt å havne på sykehus...

Endret av RockOn
Skrevet

Helt enig, Mafalda.

Så lenge jeg har ansvaret for mine barn (altså fram til de er myndige og/eller bor under mitt tak) blir det ingen hjemme-alene-fester, og de får ikke være ute hele natten andre steder heller. Det skjer så mye i tenårene, og feilgrep kan komme til å forfølge dem resten av livet om de er ordentlig uheldige.

Jeg tror ofte man undervurderer hva som kan skje der ute (eller der hjemme evt) fordi barna ellers er relativt fornuftige. Men det er mye farlig ungdommer kan begi seg ut på gitt omstendighetene ligger til rette for det.

Skrevet

Man skal ikke så mange mil fra Drammen før det er relativt vanlig med hjemmefester. Ikke hjemme-alene, men der ungdom "under oppsyn" med foreldrenes tillatelse drikker seg snydens. Foreldrene er tilogmed så omtenksomme at de handler inn alkohol til barna,- da vet de jo hva/ hvor mye de får i seg! :Nikke:

Hvordan skal man forvente at "tenåringer burde vite bedre" når foreldrene stikker hodet i sanda..

Anonym poster: dcaa4907970f88ce979394f7c2f94906

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...