Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor finner jeg ikke noen "lagre som"-mulighet på Mac'en?

Eller rettere: Hvor finner jeg "lagre som"-muligheten på Mac'en? Bruker Office for Mac.

Jeg får f.eks. tilsendt dokumenter på mail, og vil lagre dem i mappe på Word, men finner ikke ut av hvordan. Dokumentet blir jo bare liggende på nedlastninger. :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eller rettere: Hvor finner jeg "lagre som"-muligheten på Mac'en? Bruker Office for Mac.

Jeg får f.eks. tilsendt dokumenter på mail, og vil lagre dem i mappe på Word, men finner ikke ut av hvordan. Dokumentet blir jo bare liggende på nedlastninger. :forvirret:

Det er bare å flytte dem dit du vil ha dem.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Så rart? Jeg har "Fil" > "Lagre som" på toppmenyen når jeg bruker Word. Men du kan bare laste ned filen da (den havner vel da i Nedlastninger), og flytte filen f.eks. til skrivebordet ditt.

Skrevet

Du kan endre hvor nedlastede filer havner. Om du vil kan de lande på skrivebordet ditt. Det er mye mer uryddig og nedlastinger er en finere måte å hjemme det på. Det er heller ikke noe problem å la nedlastinger-mappen være synlig i docken. Og da vil du kunne se filene derfra.

Skrevet

Det er bare å flytte dem dit du vil ha dem.

Det har jeg prøvd, jeg får det ikke til å fungere som jeg ønsker.

Så rart? Jeg har "Fil" > "Lagre som" på toppmenyen når jeg bruker Word. Men du kan bare laste ned filen da (den havner vel da i Nedlastninger), og flytte filen f.eks. til skrivebordet ditt.

Jeg har ikke "lagre som" i toppmenyen, det er nettopp det jeg trenger. Synes det blir for tungvint å skulle drive og flytte filer. Burde vel automatisk få valgmuligheter når jeg lagrer en fil, særlig når det er en jeg ikke tidligere har hatt på maskina.

Skrevet

Du kan endre hvor nedlastede filer havner. Om du vil kan de lande på skrivebordet ditt. Det er mye mer uryddig og nedlastinger er en finere måte å hjemme det på. Det er heller ikke noe problem å la nedlastinger-mappen være synlig i docken. Og da vil du kunne se filene derfra.

Vil gjerne at mottatte/nedlastede filer havner i nettopp nedlastede filer, har den synlig i docken. Men derfra vil jeg kunne flytte dem dit jeg ønsker. Jobber i hovedsak med word-filer, og ønsker heller ikke å ha dem flytende rundt på skrivebordet. Jeg ønsker vel helst at ting skal fungere på den måten jeg er vant med fra pc... :sjenert:

Skrevet

Derfor hater jeg å bruke office på mac. Finner jo ingenting! Har vært borti samme problem men ikke helt funnet det ut. :gjeiper:

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg har ikke "lagre som" i toppmenyen, det er nettopp det jeg trenger. Synes det blir for tungvint å skulle drive og flytte filer. Burde vel automatisk få valgmuligheter når jeg lagrer en fil, særlig når det er en jeg ikke tidligere har hatt på maskina.

Jeg har hatt flere Macer, og har kjøpt flere utgaver av Office for Mac opp igjennom årene. Og det har alltid stått det på min toppmeny. Du finner ikke noe i Innstillinger for Word heller?

Skrevet

Det har jeg prøvd, jeg får det ikke til å fungere som jeg ønsker.

Du kan som nevnt velge å lagre filen andre steder enn i Nedlastninger, eller du kan åpne filen i Office og lagre et annet sted gjennom det, eller du kan flytte den fra Nedlastninger til mappa du vil ha den i. Det er så vidt meg bekjent ikke mulig å velge lagringsplass når dokumentet lastes ned, men det tar ikke noe lengre tid å flytte den selv. Sånn fungerer det nå en gang på Os X, det er liksom ikke noe å kverulere over.

Skrevet

Vil gjerne at mottatte/nedlastede filer havner i nettopp nedlastede filer, har den synlig i docken. Men derfra vil jeg kunne flytte dem dit jeg ønsker. Jobber i hovedsak med word-filer, og ønsker heller ikke å ha dem flytende rundt på skrivebordet. Jeg ønsker vel helst at ting skal fungere på den måten jeg er vant med fra pc... :sjenert:

Da åpner du "finder" går inn i nedlastinger og markerer filen, så drar du den dit du vil ha. Ev marker filen trykk cmd+c (kopier) og gå inn i mappen du vil ha cmd+v (lim inn).

Du kan markere flere filer om gangen.

Akkurat på samme måte som på pc, bare at da bruker du windows explorer.

Skrevet

Da åpner du "finder" går inn i nedlastinger og markerer filen, så drar du den dit du vil ha. Ev marker filen trykk cmd+c (kopier) og gå inn i mappen du vil ha cmd+v (lim inn).

Du kan markere flere filer om gangen.

Akkurat på samme måte som på pc, bare at da bruker du windows explorer.

Nettopp, nå begynner det å ligne noe. Takk. Litt uvant, bare. Og jeg akter fortsatt å lete opp den knappen som heter "lagre som"!

Skrevet

Jeg tror du utrykker deg litt uklart og blander kortene litt her :-)

Er det i programmet "word" du ikke finner "lagre som"...eller er det når du får en fil som vedlegg på mail, du ikke finner "lagre som"?

Jeg tror nemlig du er i Mail, og bare trykker "arkiver" på knappen som viser at det er et vedlegg med i mailen.

Da legger den fila i nedlastninger. Men: Klikker du og HOLDER på "ariver" knappen, kan du velge fila, og selv bestemme hvor den skal arkiveres.

Velger du å dobbelklikke på vedlegget, vil det bli åpnet i programmet det er lagret i (eks word) og der finner du arkiver som - eller save as...

...eller du kan flytte den etter den er lagret, slik supraspinatus forklarer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...