AnonymBruker Skrevet 30. januar 2011 #1 Skrevet 30. januar 2011 Hei! Jeg har lest om dagpenger og slikt, da jeg sluttet på skolen i desember, og begynner å trenge penger nå. Jeg har aldri hatt en jobb, har jeg likavel krav på dagpenger? Jeg er over 18 år, og gått skole fram til desember - har dermed ikke hatt kapasitet til å jobbe etter skoletid. Jeg bor for meg selv, og må betale husleie osv fra egen lommebok. Jeg skjønner ikke helt de kravene nav har skrevet opp for å få dagpenger, så noen som kan hjelpe meg til å forstå bedre?
Gjest Raina Skrevet 31. januar 2011 #2 Skrevet 31. januar 2011 Dette lurer eg også på, så sleng meg med her.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2011 #3 Skrevet 31. januar 2011 Hvem kan få dagpenger? Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du: Har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent (minst 40 prosent dersom du er permittert). Har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst kr 113 462 i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst kr 226 923 i løpet av de siste 3 avsluttede kalenderårene. Foreldrepenger, svangerskapspenger og NAV har grei oversikt på det. http://www.nav.no/page?id=728
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2011 #4 Skrevet 31. januar 2011 Hvem kan få dagpenger? Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du: Har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent (minst 40 prosent dersom du er permittert). Har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst kr 113 462 i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst kr 226 923 i løpet av de siste 3 avsluttede kalenderårene. Foreldrepenger, svangerskapspenger og NAV har grei oversikt på det. http://www.nav.no/page?id=728 Men det står jo ingenting om vi som har avsluttet skole har krav på det. Min bror har hatt en sommerjobb (eneste jobben han har hatt) der han tjente svært dårlig, men han fikk likavel dagpenger av nav. Noen sier en ting, og andre sier noe annet.
Gjest Raina Skrevet 31. januar 2011 #5 Skrevet 31. januar 2011 Hvem kan få dagpenger? Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du: Har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent (minst 40 prosent dersom du er permittert). Har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst kr 113 462 i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst kr 226 923 i løpet av de siste 3 avsluttede kalenderårene. Foreldrepenger, svangerskapspenger og NAV har grei oversikt på det. http://www.nav.no/page?id=728 Så om ein ikkje har tjent over 113 000, så får ein ikkje dagpengar?
Gjest Raina Skrevet 31. januar 2011 #6 Skrevet 31. januar 2011 Men det står jo ingenting om vi som har avsluttet skole har krav på det. Min bror har hatt en sommerjobb (eneste jobben han har hatt) der han tjente svært dårlig, men han fikk likavel dagpenger av nav. Noen sier en ting, og andre sier noe annet. Jaaa, det er sjukt forvirrande.. Eg har óg slutta skulen, og har veldig lyst på dagpengar..men skjønnar jo ingenting.
Gjest Instamatic Skrevet 31. januar 2011 #7 Skrevet 31. januar 2011 Hva med å jobbe? På dagpenger får man så lite penger at man har råd til mat og leie men ikke noe mere enn det. Skulle tro at et sosialt liv fristet mere enn å sitte hjemme hele tiden
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2011 #8 Skrevet 31. januar 2011 Hva med å jobbe? På dagpenger får man så lite penger at man har råd til mat og leie men ikke noe mere enn det. Skulle tro at et sosialt liv fristet mere enn å sitte hjemme hele tiden Jeg skal ut i jobb, men er ganske avhengig av penger fram til jeg har fått meg en jobb. kan jo ikke leve på 0 kr å 0 øre heller
Gjest Raina Skrevet 31. januar 2011 #9 Skrevet 31. januar 2011 Hva med å jobbe? På dagpenger får man så lite penger at man har råd til mat og leie men ikke noe mere enn det. Skulle tro at et sosialt liv fristet mere enn å sitte hjemme hele tiden Er jo ikkje så innmari lett å finne seg ein jobb då. Har faktisk leita ganske lenge, og er ganske desperat etter å komme ut i jobb.
Gjest Instamatic Skrevet 31. januar 2011 #10 Skrevet 31. januar 2011 Får stikke opp på NAV å be om et møte og et søknadsskjema da, ikke verre enn det.
Daniel84 Skrevet 31. januar 2011 #11 Skrevet 31. januar 2011 Nei, du får ikke dagpenger om du har tjent under gitt beløp. Da får du nesten gå på sosialen Dagpenger er kun for de som har jobbet seg opp til det! 1
Daniel84 Skrevet 31. januar 2011 #12 Skrevet 31. januar 2011 Hei! Jeg har lest om dagpenger og slikt, da jeg sluttet på skolen i desember, og begynner å trenge penger nå. Jeg har aldri hatt en jobb, har jeg likavel krav på dagpenger? Jeg er over 18 år, og gått skole fram til desember - har dermed ikke hatt kapasitet til å jobbe etter skoletid. Jeg bor for meg selv, og må betale husleie osv fra egen lommebok. Jeg skjønner ikke helt de kravene nav har skrevet opp for å få dagpenger, så noen som kan hjelpe meg til å forstå bedre? Hvordan i allverden har du penger til å betale husleie fra egen lommebok når du aldri har hatt jobb, og heller ikke fått hjelp fra NAV?
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2011 #13 Skrevet 31. januar 2011 Hvordan i allverden har du penger til å betale husleie fra egen lommebok når du aldri har hatt jobb, og heller ikke fått hjelp fra NAV? Penger som er spart
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2011 #14 Skrevet 31. januar 2011 Nei, du får ikke dagpenger om du har tjent under gitt beløp. Da får du nesten gå på sosialen Dagpenger er kun for de som har jobbet seg opp til det! Tuusen takk for svar, det var mye til hjelp
Daniel84 Skrevet 31. januar 2011 #15 Skrevet 31. januar 2011 Tuusen takk for svar, det var mye til hjelp ah, kjedelig å bruke sparepengene sine til sånt ! :/ uansett, berodende på hvor du bor, skal du iallefall få dekt husleie + strøm og noe til livsopphold. ca mellom 3-5000:)
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2011 #16 Skrevet 31. januar 2011 Er jo ikkje så innmari lett å finne seg ein jobb då. Har faktisk leita ganske lenge, og er ganske desperat etter å komme ut i jobb. Tror du kan få dagpenger fra og med 8 uker etter avsluttet skolegang/arbeid, om du melder deg som arbeidsledig. Det er meningen at du selv aktivt skal lete etter jobb, og om nav finner jobb til deg - må du takke ja, - du mister altså dagpengene om du takker nei til en jobb, du kan ikke velge å gå på dagpenger om du får en jobbmulighet. Jeg råder deg til å lete selv, istedet for å måtte si ja til en jobb du ikke vil ha, et sted du ikke ønsker å flytte eller å måtte møte opp på jobbsøkerkurs via nav o.l.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2011 #17 Skrevet 31. januar 2011 ah, kjedelig å bruke sparepengene sine til sånt ! :/ uansett, berodende på hvor du bor, skal du iallefall få dekt husleie + strøm og noe til livsopphold. ca mellom 3-5000:) Men hvordan fungerer sosialen da? Får jeg dekt husleie, også mellom 3-5000 kr å leve for?
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2011 #18 Skrevet 31. januar 2011 Tror du kan få dagpenger fra og med 8 uker etter avsluttet skolegang/arbeid, om du melder deg som arbeidsledig. Det er meningen at du selv aktivt skal lete etter jobb, og om nav finner jobb til deg - må du takke ja, - du mister altså dagpengene om du takker nei til en jobb, du kan ikke velge å gå på dagpenger om du får en jobbmulighet. Jeg råder deg til å lete selv, istedet for å måtte si ja til en jobb du ikke vil ha, et sted du ikke ønsker å flytte eller å måtte møte opp på jobbsøkerkurs via nav o.l. Det er jo egentlig et halvt år siden jeg sluttet på skolen, men skrev ikke sluttmelding før desember. Jeg har søkt om dagpenger, og står som arbeidssøker på Nav. Der det står at jeg hovedsaklig vi jobbe innen helsevesenet eller butikkmedarbeider. Jeg er helt desperat etter å komme ut i jobb, men det skal visst ikke være så lett. Har levert masse søknader, men virker som om at de er overbemannet på mange plasser..
Daniel84 Skrevet 31. januar 2011 #19 Skrevet 31. januar 2011 Det er jo egentlig et halvt år siden jeg sluttet på skolen, men skrev ikke sluttmelding før desember. Jeg har søkt om dagpenger, og står som arbeidssøker på Nav. Der det står at jeg hovedsaklig vi jobbe innen helsevesenet eller butikkmedarbeider. Jeg er helt desperat etter å komme ut i jobb, men det skal visst ikke være så lett. Har levert masse søknader, men virker som om at de er overbemannet på mange plasser.. Ja, du får mellom 3-5000 utenom husleia kommer an på hvilken kommune du hører til og alder osv. Men syns det er rart at NAV ikke fortalte deg dette når du søkte dagpenger? At du ikke har rett på dette? Uansett, syns du skal dra nedover til NAV imorgen og søke på nytt, nå om sosialstønad til du får deg jobb MEN..... er ikke sikkert du får sosialstøtte om du har penger på sparekontoen .. :/
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2011 #20 Skrevet 31. januar 2011 Ja, du får mellom 3-5000 utenom husleia kommer an på hvilken kommune du hører til og alder osv. Men syns det er rart at NAV ikke fortalte deg dette når du søkte dagpenger? At du ikke har rett på dette? Uansett, syns du skal dra nedover til NAV imorgen og søke på nytt, nå om sosialstønad til du får deg jobb MEN..... er ikke sikkert du får sosialstøtte om du har penger på sparekontoen .. :/ Ja, har stooore planer om det ja Har hele 271 kr på sparekonto nå, så er svæært avhengig av penger nå. Pappa var så snill å betalte hussleien, mobilregning, bilforsikring å penger til mat denne måneden. Noe jeg ALDRI vil spørre om igjen, da jeg synes det er på tide å bli mer selvstendig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå