Gå til innhold

vil gifte meg, men vil ikke ha bryllup!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har vært forlova i snart et år, og begynner å tenke på bryllupet. Jeg har veldig lyst til å gifte meg, men gruer meg til bryllupet siden jeg egentlig ikke liker oppmerksomhet eller å være midtpunktet.

Jeg har lekt litt med tanken på bryllup i utlandet, men vet at foreldrene mine og vennene mine har veldig lyst til å være med i bryllupet. Jeg har ikke lyst til at det skal koste noe for gjestene, og har ikke råd til å spandere en tur på alle sammen.

Tenkte egentlig på at jeg og kjæresten gifter oss alene i utlandet og drar på bryllupsreise samtidig, og så ha en fest når vi kommer hjem. Men da er det problemet med at jeg ikke vil ta fra foreldrene mine den gleden av å se oss gifte oss. Har uansett ikke råd til noe stort bryllup, så selvom vi har det her hjemme må det kuttes ned på mye. Uff, er ikke lett! Noen som har det på samme måte og kan komme med noen tips? Alt tas imot med stor takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er din dag, gjør det DU vil. Om det så vil "skuffe" foreldrene dine, så reis til utlandet og gjør det privat.

• Liker 2
Skrevet

Kanskje kan det at foreldrene blir med til utlandet og betaler alt selv være bryllupsgaven fra dem!?!

• Liker 2
Skrevet

Er du sikker på at foreldrene dine blir skuffet da?

Jeg hadde nemlig ikke blitt det.

Skrevet

Mange i min familie har valgt små bryllup. Da mamma og pappa gifta seg var ikke tantene mine bedt engang, og da hun giftet seg for 2. gang gjorde de det fort og greit på tinghuset hvor bare vi barna var til stede..

Kusinen min giftet seg i utlandet uten at noen visste det. De kom bare hjem fra ferie og fortalte familien at de hadde giftet seg der.

Skrevet

Helt fra jeg var liten har jeg hørt foreldrene mine (spesielt stemoren min), si at de gleder seg så ille til å se meg som brud. Jeg vet det er vår dag, men jeg klarer ikke å bare skru av den dårlige samvittigheten. Samtidig som jeg vet det bare er tull, siden det er fullt mulig å få alt filmet, og vi tenker jo på å ha en fest når vi er hjemme igjen. Ser for meg at alt blir veldig mye billigere også, hvis vi tar vielsen og bryllupsreisen samtidig, og en fest for de nærmeste når vi kommer hjem igjen.

Skrevet

Hva med å ha en helt enkel fest hjemme etter en vielse hos sorenskriveren/tingretten?

• Liker 1
Skrevet

Hva med å ha en helt enkel fest hjemme etter en vielse hos sorenskriveren/tingretten?

Du kan jo også ha kirkelig vielse, dersom du ønsker det, helt enkelt. Det trenger ikke være flere enn dere og presten til stede, forloverne kan ha skrevet under på forhånd.

Dersom du synes det hadde vært koselig om nærmeste familie var med, så kan de jo det.

Vet om flere som har gjort det på den måten, og bestilt bord på restaurant etterpå, der brudeparet og nærmeste familie har feiret med en god middag.

Mange måter å gjøre det på! :-)

Skrevet

Hei! Jeg har vært forlova i snart et år, og begynner å tenke på bryllupet. Jeg har veldig lyst til å gifte meg, men gruer meg til bryllupet siden jeg egentlig ikke liker oppmerksomhet eller å være midtpunktet.

Jeg har lekt litt med tanken på bryllup i utlandet, men vet at foreldrene mine og vennene mine har veldig lyst til å være med i bryllupet. Jeg har ikke lyst til at det skal koste noe for gjestene, og har ikke råd til å spandere en tur på alle sammen.

Tenkte egentlig på at jeg og kjæresten gifter oss alene i utlandet og drar på bryllupsreise samtidig, og så ha en fest når vi kommer hjem. Men da er det problemet med at jeg ikke vil ta fra foreldrene mine den gleden av å se oss gifte oss. Har uansett ikke råd til noe stort bryllup, så selvom vi har det her hjemme må det kuttes ned på mye. Uff, er ikke lett! Noen som har det på samme måte og kan komme med noen tips? Alt tas imot med stor takk!

Et tips er at dere kan gifte dere borgerlig (i Norge eller utlandet) og så få kirkelig velsignelse i kirken hjemme i Norge etterpå. På den måten får dere selve bryllupet for dere selv, men sparer den kirkelige høytiden og festen til familie og venner.

Festen trenger selvsagt ikke være så voldsom. Bruk fantasien! Hva med tapas eller koldbord hjemme i hagen eller i et rimelig lokale? Kanskje noen i familien vil stille opp og lage mat?

Det er vanskelig når man selv har egne ønsker som går på tvers av drømmene til familien. Det viktigste er likevel hva dere føler dere komfortable med og har råd til. Har dere et godt forhold til foreldrene deres kan dere kanskje forklare problemstillingen og hvorfor dere ønsker bryllupet slik eller sånn.

• Liker 1
Skrevet

Her syns jeg dere kun skal tenke på hva dere selv vil ;)

Skrevet

Hva vil din kommende mann?

For meg virker det merkelig om familien din faktisk ønsker at du skal ha bryllup pga de istedenfor å gjøre det slik du og din kommende vil, så finn først ut hva DERE vil, så tar du en prat med din familie etterpå og forklarer at dette er slik dere ønsker å gjøre det.

Skrevet

Hva vil din kommende mann?

For meg virker det merkelig om familien din faktisk ønsker at du skal ha bryllup pga de istedenfor å gjøre det slik du og din kommende vil, så finn først ut hva DERE vil, så tar du en prat med din familie etterpå og forklarer at dette er slik dere ønsker å gjøre det.

Enig med Aline. Dere gifter dere jo for deres egen skyld og ikke for noen andres og hvertfall ikke stemors skyld... Men som en annen skrev over her. Hvis dere gjerne vil ha med foreldrene deres (noe som er en hyggelig gest både for dem og dere, så sant det er det som føles riktig) så kan dere spørre om de er villige til å bli med til utlandet for egen regning og at det er deres bryllupskave til dere. Vet at mine foreldre hadde gjort det uten å blubke. Men først må du og din tilkommende sette dere ned og ta en skikkelig prat om hva DERE ønsker!

Skrevet

Men gift er då.

Det kommer ALLTID att vara någon som är besviken över hur ni väljer att gifta er, med eller utan bröllopsfest. Är det inte valet av lokal, kyrka, datum, färgtema, fri bar eller you name it - så är det något annat.

Jag känner två par som har gift sig "i hemlighet". De ena drog till sorenskrivern och hade med sig två vittnen/förlover. SEN talade de om det för familjen. De sa att det var viktigast att de blev gifta, nu när de har barn och att de heller sparar pengarna till ett rekkehus eller hus i stället för att ha en stor fest. De kände inte att de kunde berätta om sina planer i förväg eftersom ena familjen gärna lägger sig i och gör saker större än vad de ville (erfarhenhet från barnedåp).

Det andra paret åkte utomlands och gifte sig på en ambassade i europa, de åt middag och hade en kärleksweekend. Kom hem som gifta och meddelade att de skulle ha en större fest senare för att fira.

Jag och min man gifte oss hos sorenskrivern, vi hade närmaste familj på middag för att vi ville umgås med DEM, de som vi inte ser annat än vid ferier. Vi var 12 vuxna och 6 barn som firade vårt giftemål. Enkelt, nära, familjärt, vackert och till låg kostnad.

Tänk att det är NI som ska ingå äktenskap, det är det som kanske bör vara i fokus mer än att ni ska ha ett bröllop?

Skrevet

Støtter forslaget om liten vielse her hjemme med middag på restaurant kun for de nærmeste etterpå. Med mindre dere faktisk ønsker å gjøre det i utlandet da, da gjør dere selvsagt det!

Gjest Tigress
Skrevet

Vi gifta oss i utlandet, hadde ikkje med oss andre enn oss sjølv. Eg trudde mor mi ville bli litt skuffa, men alle foreldra våre syntest det var ein fin måte å gjere det på. Då vi kom heim att inviterte foreldra mine på middag, og då pynta vi oss som vi hadde under sjølve ekteskapsinngåinga - eg hadde ein enkel genserkjole og han hadde svart dress. Og alle virka nøgde med det. Familie er ikkje alltid så gal som ein skulle tru!

Skrevet

Vi giftet oss i utlandet, men inviterte foreldre og søsken til å bli med om de ønsket. Alle ville bli med, så da inviterte vi på feiring på en restaurant om kvelden.

Det ble akkurat helt passe for oss :)

Skrevet

Dere som har giftet dere i utlandet -hvor og hvordan har dere gjort det? ambassade? sjømannskirke? var det mye planlegging eller reiste dere bare avgårde og giftet dere dagen etter f.eks?

Skrevet

Vi gifter oss i utlandet :) Eller vi...vi tar papirarbeidet i Norge for å slippe alt det i utlandet, så tar vi seremonien i utlandet. Bare oss to, og datteren vår :) Vi har snakket med foreldrene våre, og de syns det er en kjempe fin idé. Jeg er hvertfall super glad for det valget! Så tar vi en uhøytidelig, billig fest når vi kommer hjem :) Da kan de som vil holde tale osv.

Skrevet

Dere som har giftet dere i utlandet -hvor og hvordan har dere gjort det? ambassade? sjømannskirke? var det mye planlegging eller reiste dere bare avgårde og giftet dere dagen etter f.eks?

Vi kontaktet en bryllupsplanlegger. De ordner alt for deg. Vi syns det var veldig mye styr å ordne de papirene i utlandet, så vi har valgt å ta det her i Norge og ta seremonien der nede. Det er ikke noe problem det. De har egne pakker :)

Skrevet

Giftet oss på ambassaden i Haag. Papirarbeidet ble gjort hjemme, og tid bestilt på ambassaden. Tror ikke det var mer organisering enn om vi skulle hatt det hjemme. Ambassadens personale stilte som vitner, så det var kun oss to :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...