shnuppi Skrevet 30. januar 2011 #1 Skrevet 30. januar 2011 Hei! Jeg er en dame i midten av 20-årene som alltid har drømt om å bli bonde evt kjøpe et lite småbruk. Har lyst å drive med geiter og ost, og ha et par hester ved siden av. Problemet er at jeg ikke har peiling på hvordan jeg skal ta vare på disse dyrene. Det finnes ingen bønder i min familie. Jeg er fryktelig glad i dyr og dette er min store drøm! Når jeg gikk på skole var alltid arbeidsukene mine på gård eller hos veterinær. Jeg har generell studiekompetanse fra videregående. Vet det finnes naturbruk på vgs, men må jeg tilbake til vgs for å lære om agronomi eller finnes det voksenopplæring? Jeg har en jobb nå og føler at det økonomiske som skal til for å starte en gård/småbruk er til stede, men føler at det ikke hjelper så mye når jeg ikke vet hvordan jeg skal ta vare på dyrene, og hva som trengs å gjøres. Er det noen som kan hjelpe meg med litt informasjon om hvor jeg kan lære det jeg trenger? Og om det finnes i nærheten av Oslo?
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2011 #2 Skrevet 30. januar 2011 Du kan nok lære mye gjennom praksis, f eks ta jobb som avløser, budeie om sommeren etc. Ellers er vel landbruksutdanningene ved UMB (spesielt husdyrvitenskap) en mulighet om du ikke vil gå naturbruk. Noen distriktshøyskoler har også slike utdanninger, blant annet på Steinkjer. Kan legge til at det ikke er veldig lett å klare seg økonomisk med et småbruk. Du må antagelig opp i et ganske stort dyretall, eller kjøpe melk fra andre dersom du skal drive osteproduksjon. Men sånt kan du jo finne ut av og lære mye om ved å høre med ulike gårdsmeierier etc.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2011 #3 Skrevet 30. januar 2011 Har en bekjent som går på kveldskurs for voksne en gang i uka på VGS-nivå for å bli agronom. Dette er i Oslo. Vet dessverre ikke nøyaktig hva skolen heter, men du kan søke på nett, evt ringe Utdanningsetaten i Oslo. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå