Gå til innhold

Bruk av i/på og stedsnavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er oppvokst i Oslo, og slapp derfor å forholde meg noe særlig til bruk av i og på inntil jeg flyttet til ulike mindre steder i voksen alder. Akkurat nå bor jeg et sted jeg selv sier jeg bor i, men lurer på om det er slik at man egentlig skal bruke ettersom det er i innlandet..? Hvor langt inn i landet må man i tilfelle?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes ingen regel for dette.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Innlandsbyer får på, kystbyer får i - etter tradisjonen. Dette kun tendenser, ikke noen fast regel. De rare moldenserne sier for eksempel "på Molde".

Endret av Airi
Skrevet

PÅ landet og I byen? neimen om jeg vet!

Skrevet

I hvis det er innenfor kommunen men utenfor sentrum.

PÅ hvis det er i sentrum.

Skrevet

I følge min kompis som har doktorgrad i lingvistikk så er det ingen regel og man må bare lære seg for hvert sted.

• Liker 4
Skrevet

I hvis det er innenfor kommunen men utenfor sentrum.

PÅ hvis det er i sentrum.

Man sier aldri PÅ Oslo.

Skrevet

I følge min kompis som har doktorgrad i lingvistikk så er det ingen regel og man må bare lære seg for hvert sted.

Og hva gjør man når det ikke er enighet om det heter i/på stedet man bor på? Det er situasjonen her jeg bor nemlig. :ler:

Skrevet (endret)

Ville nok ha anbefalt deg å spørre en urin-våner på det gjeldende sted, men om ingen er enige, velger du det som faller deg lettest å si. ;)

Endret av Margareth
  • Liker 1
Skrevet

Her går humoren i tiss og bæsj ser jeg...

Skrevet

"Foran geografiske navn bruker vi for det meste i. Men flere stedsnavn i Norge har likevel . Det gjelder særlig steder som ikke er by eller fylke.

Ved byer i Norge som ikke ligger ved kysten, er det likevel ganske vanlig å bruke på.

Vi bruker også på ved navn på øyer. Dersom ei øy også er et land, kan vi i noen tilfeller bruke både i og på."

Sakset fra Norsk grammatikk for fremmedspråklige. (Kirsti Mac Donald).

Skrevet

Her går humoren i tiss og bæsj ser jeg...

Dette var et humoristisk eksempel på hvor galt det kan gå når man setter bindestreken feil sted. En ser det en vil se. ;)
Skrevet

Takk for svarene, og i denne linken nevnes stedet jeg bor også :) Så da må jeg bare innarbeide den riktige måten å si det på.

Skrevet (endret)

Det vanlige er jo "i" for kystbyer og "på" for innlandsbyer. I Oslo, i Bergen, i Trondheim, i Tromsø, på Gjøvik, på Lillehammer, på Hamar..

Endret av soenes
Gjest Mynona83
Skrevet

Det vanlige er jo "i" for kystbyer og "på" for innlandsbyer. I Oslo, i Bergen, i Trondheim, i Tromsø, på Gjøvik, på Lillehammer, på Hamar..

Jeg ville sagt: Jeg er i Hamar, men jeg har en kusine på Gjøvik som er i Lillehammer nå..

Her jeg bor sier vi på før kommunenavnet, og tettstedet, men det er en halvøy, så kan være derfor.

Men som sagt tidliger er det vel ikke noen regel. Det kommer kanskje an på dialekt også? Føler at de som bor i Hedemark, sier at de bor Hedemarken. Men da har man vel bøyd ett egenavn og.. Nei, jeg blir bare mer og mer forvirret jo mer jeg tenker.. Natta!

• 3 måneder senere...
Skrevet

"Foran geografiske navn bruker vi for det meste i. Men flere stedsnavn i Norge har likevel . Det gjelder særlig steder som ikke er by eller fylke.

Ved byer i Norge som ikke ligger ved kysten, er det likevel ganske vanlig å bruke på.

Vi bruker også på ved navn på øyer. Dersom ei øy også er et land, kan vi i noen tilfeller bruke både i og på."

Sakset fra Norsk grammatikk for fremmedspråklige. (Kirsti Mac Donald).

Skrevet

Som regel "på" for innlandsbyar og øyer, "i" elles.

Lokalt brukast gjerne "på" for dei ulike stadene innafor ein by/kommune. T.d kan du bu i Oslo, Grønland.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en regel for meg selv. Steder uten betydning PÅ, steder med betydning I. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...