Gå til innhold

Studere nordisk...

Eyedea

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å begynne å studere nordisk ved NTNU til høsten. Dette fordi jeg elsker å skrive, er interessert i språk og alltid har hatt lett for å lære grammatikk etc. Lærte meg å lese og skrive når jeg gikk i barnehagen, og har alltid hatt gode karakterer i norsk.

Nå studerer jeg markedsføring ved BI Trondheim, men jeg er usikker på om det fører meg dit jeg vil. Ønsker å ha en jobb som gjør at jeg kan få skrive og gjøre det jeg er god på, kanskje som journalist. Men har bare rundt 4 i snitt fra vgs., og ønsker å studere i Trondheim. Det er med andre ord ikke helt aktuelt å søke meg inn på skoler som krever over høyere snitt og som ligger i andre byer.

Ønsker å høre fra dere som kanskje studerer nordisk selv, eller har erfaringer fra andre studier i samme gate... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det eneste jeg skrev ved UiO på nordisk var eksamener og kvalifiseringsoppgaver. Syns faktisk de fleste emnene var kjedelige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VictoriaSecret*

Jeg vurderer å begynne å studere nordisk ved NTNU til høsten. Dette fordi jeg elsker å skrive, er interessert i språk og alltid har hatt lett for å lære grammatikk etc. Lærte meg å lese og skrive når jeg gikk i barnehagen, og har alltid hatt gode karakterer i norsk.

Nå studerer jeg markedsføring ved BI Trondheim, men jeg er usikker på om det fører meg dit jeg vil. Ønsker å ha en jobb som gjør at jeg kan få skrive og gjøre det jeg er god på, kanskje som journalist. Men har bare rundt 4 i snitt fra vgs., og ønsker å studere i Trondheim. Det er med andre ord ikke helt aktuelt å søke meg inn på skoler som krever over høyere snitt og som ligger i andre byer.

Med erfaring fra mediebransjen kan jeg jo med en gang si at journalistikk handler om mye mer enn skriving. Jeg har ikke studert journalistikk selv, men jeg vet om flere som har gjort det, og som har brent seg fordi de trodde de fikk skrive så mye.

Journalistikk handler vel så mye om informasjonsbehandling, intervjuteknikk og research. Det kan også være verdt å nevne at de fleste journalister jobber med nyheter. Nyheter er korte i formen, men kan ta lang tid å lage. Da jeg jobbet som nyhetsjournalist skrev jeg ca. 1/5 av dagen, resten gjorde jeg andre ting...

Featurejournalister skriver forsåvidt mer, men de må ofte også jobbe mer med å finne saker. Du må også ha mye erfaring for å få jobb som featurejournalist. Så hvis målet ditt er å skrive, tror jeg du vil bli skuffet over journalistikk. Husk at en journalist må arbeide raskt, og har stort arbeidspress.

For øvrig tilbyr NKF en ikke spesielt anerkjent journalistikkutdanning. Hvis du ønsker å skrive, ville jeg vurdert tekst- og skribentlinja ved Westerdals. Men - om du vil bli journalist, gjør en innsats som student. Det er MANGE om beinet i denne bransjen, og du må kunne vise til gode attester og masse arbeidsprøver.

Mvh featurejournalist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker å høre fra dere som kanskje studerer nordisk selv, eller har erfaringer fra andre studier i samme gate... :-)

Jeg har studert nordisk ved UiO. Jeg synes språkstudier er svært spennende, og jeg har trivdes godt med omtrent alle emnene jeg har tatt.

Jeg er derimot usikker på om dette er det riktige dersom du ønsker å bli journalist. Ønsker du å skrive ville jeg heller studert ved Westerdals eller andre steder som tilbyr "skriveutdanning". Når man studerer nordisk lærer man OM språk, man lærer ikke å skrive. Det eneste du skriver er kvalifiseringsoppgaver og ev. semesteroppgaver. Et annet alternativ kan være å studere et fagområde som du ønsker å skrive om i framtida, og heller søke jounalistjobber ved siden av, f.eks. i Under dusken (studentavisa i Trondheim) eller lignende.

Å studere nordisk er veldig gøy, og jeg anbefaler det på det sterkeste, selv om det ikke er jounalist-rettet. Du vil i det minste bli mer bevisst på språk, noe altfor få journalister er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med anonymbruker over meg : På nordisk lærer du OM språket, men via det lærer du også å skrive "perfekt".. i motsetning til det det virker som om de gjør på journalistudanning.

Ellers har jeg studert på UIB, vet ikke hvordan opplegget er i Trondheim. Vi hadde 50/50 språk og litteratur : Språk fokuserte både på det skrevne og det talte språk : På det skrevne gikk det mye på morfologi og syntaks (ord og setningsoppbygging), og ellers hadde vi om språkendringer (fra norrønt til "sjino" - i dag f.eks). Når det gjaldt det talte språk hadde vi noe talemål, sosiolingvistikk , og litt om dialekter (utvidelse av det du hadde på vgs : Med javning, e/a ending osv).

Litteraturdelen er jo absolutt en fordel dersom du ønsker å bli typ kulturjournalist.

Kan du ikke spørre dersom du lurer på noe mer spesifikt?

Jeg syns nordisk var veldig ålreit, og det er utrolig deilig å ha lært ting "ordentlig" - det er nyttig i tillegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med anonymbruker over meg : På nordisk lærer du OM språket, men via det lærer du også å skrive "perfekt".. i motsetning til det det virker som om de gjør på journalistudanning.

[...]

Jeg er anonym bruker som svarte ovenfor. Jeg må dessverre si meg uenig i det at man lærer å skrive perfekt ved å lære om språket. Det kommer selvsagt av på hva Porcelain mener med perfekt. Uten grammatiske feil?

Å være en god journalist innebærer veldig mye mer enn å ikke ha skrivefeil. Man skal kunne samle og framstille større mengder stoff, samt kunne sile ut det som er relevant, på en interessant og god måte. Selv om man kan sin grammatikk, så er det ikke sikkert språket blir bra. Man kan ha et dårlig språk selv om man ikke har noen grammatiske feil.

Min erfaring er at samfunnsvitenskaplige fag får mye mer trening i å skrive oppgaver, og det arbeides mye med oppgaveskriving i seminargruppene der. I de nordisk-emnene jeg har tatt (og det begynner å bli ganske mange etter hvert), har vi ikke arbeidet med oppgaveskriving og framstilling i det hele tatt.

Men igjen, nordisk er veldig morsomt å studere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest VictoriaSecret*

Jeg er anonym bruker som svarte ovenfor. Jeg må dessverre si meg uenig i det at man lærer å skrive perfekt ved å lære om språket. Det kommer selvsagt av på hva Porcelain mener med perfekt. Uten grammatiske feil?

Å være en god journalist innebærer veldig mye mer enn å ikke ha skrivefeil. Man skal kunne samle og framstille større mengder stoff, samt kunne sile ut det som er relevant, på en interessant og god måte. Selv om man kan sin grammatikk, så er det ikke sikkert språket blir bra. Man kan ha et dårlig språk selv om man ikke har noen grammatiske feil.

Min erfaring er at samfunnsvitenskaplige fag får mye mer trening i å skrive oppgaver, og det arbeides mye med oppgaveskriving i seminargruppene der. I de nordisk-emnene jeg har tatt (og det begynner å bli ganske mange etter hvert), har vi ikke arbeidet med oppgaveskriving og framstilling i det hele tatt.

Dette må jeg, som journalist, si meg hundre prosent enig i. Viser også til mitt forrige innlegg i tråden. Vil også påpeke at 80 prosent av arbeidet en journalist gjør, er noe annet enn skrivearbeid. Jeg forutsetter også at journalister kan å skrive korrekt, slik at de slipper å studere for å lære seg det.

Om man skal bli journalist, vil jeg si det er mer fruktbart å studere samfunnsfag, politikk eller økonom. Vel så viktig som godt språk, er forståelsen av samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^Mente perfekt som i grammatisk (+morfologisk og setningsmessig) riktig, såklart. Trodde det var selvforklarende hvis man leste hele setningen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...