Gå til innhold

Når kan man la barna være ute alene i hagen og leke ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gamle syntes jeg dere barna bør være før dere lar dem være alene ute og leke i hagen , altså sånn at dere kan se ut til dem innimellom?

Videoannonse
Annonse
Gjest Instamatic
Skrevet

Det fikk jeg lov til fra jeg kunne gå

Gjest brutal_mann
Skrevet

Kommer an på hagen... Hvor den er, hvem naboen er, om det er lausbikkjer i nabolaget og om det er en åpen brønn i hagen. en hage er ikke en hage.

• Liker 1
Skrevet

kommer ann på om barnet er et som stikker av eller som holder seg der alene. Min fikk være ute litt i fjor sommer, da var han nesten fire. Da var det snakk om 10 min max og jeg fulgte med i vindu. Vi bor i et byggefelt uten biler men guttungen ser sin mulighet til å stikke av.

Skrevet

Min sønn har starta og få være litt ute alene fra nå, han er 4 år om 2 mnd, han er en sånn unge som aldri går noe annet sted. Vi bor i borettslag, så ingen bilveier i nærhet, lekeplass rett utenfor døra vår. Så jeg har mulighet til å se ut gjennom vindu, noe jeg gjør ofte.

Gjest halebein
Skrevet

Tja, fra 3 års aldreren kanskje? Med tilsyn innimellom. Men nå er 1 1/2 åringen min også ute "alene" litt, hvis det er andre unger ute som leker med henne og passer på. Broren på 4 eller bror på 7 er utmerkede lekekamerater som passer godt på. Men så bor vi i et boligfelt med minimal trafikk, og ingen løse hunder. Før gutta ble 3 var de nok også litt ute alene, mens vi kledte på oss o.l. De kunne finne på å stikke av, så som regel var vi ute sammen med dem da.Men kommer an på hagen, traffikk, og barnets modenhet, tenker jeg.

Skrevet (endret)

Kjem an på dei fysiske forhalda, ja. Eg planlegg å gjerde inn ein del av hagen (med sånn grønn "stål-netting") til sumaren, slik at ungane har ein "luftegård" der dei kan vere litt ute utan tilsyn. Den eldste vil då vere litt over 3 år, den andre nesten 2. Eg er åleine med dei og treng å få unna litt klesvask og matlaging utan at det går utover unganes uteleik, så eg trur det blir ei bra løysing (med verandadøra oppe ;) ).

Å la dei leike åleine med moglegheit for å "stikke av", kjem eg nok ikkje til å gjere før dei er minst 4-5 år, og då med tilsyn innimellom. Å la dei leike ute som å sende dei ut og la dei kome tilbake når dei føler for det, tykkjer eg dei bør ha byrja skulen for å få lov til. Me bur i rekkehus i ei roleg gate, men det er ein hovudveg rett ved.

Endret av imli

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...