HappyTear Skrevet 30. januar 2011 #1 Skrevet 30. januar 2011 Hei alle sammen. Jeg vet egentlig ikke hvor dette er lurest og spørre om. Men det er så mye drevne, kunnskapsrike damer her inne, så kan jo ikke slå feil å spørre hvertfall! Først litt historie: I løpet av hele livet har jeg vært plaget med det meste. Dårlig mage, migrene, astma, eksem osv osv. Når jeg var lita satte legene diagnosen laktoseintolerant, uten å ta noen tester. De sa bare at det var så vanlig å ikke tåle det, så det var likeså greit å holde meg unna. For seks år siden fikk jeg diagnosen fruktosemalabsorpsjon, altså jeg tåler ikke fruktsukker. Men siden plagene mine bare har økt og økt i omfang fant jeg ut at jeg skulle ta en ny test. Denne gangen ble det en matintoleransetest hos en osteopat (Les mer om testen her; http://eksaktmat.no/). Nå har jeg endelig fått svarene, og nå ser jeg mørkt på tilværelsen framover. Planen nå er å holde meg unna de matvarene jeg reagerer på i 3 månder, for så å innføre litt og litt, også se hva kroppen min tåler. Dette er matvarene: Kasein (ostestoff som er i det absolutt meste av melkeprodukter) Kumelk Egg Sauemelk Sitron Appelsin Bygg Durumhvete Gluten Rug Spelt Hvete Mandler Pistasjenøtter Kidneybønner Hagebønner Potet Rørsukker Og fruktose kan jeg jo ikke spise fra før av. Så det jeg egentlig vil med hele det her innlegget er tips! Har dere noen forslag til hva jeg kan spise? Forslag til oppskrifter? Jeg vet at det fortsatt er kjempe mye jeg kan spise, men både hvete, melk, egg og sukker er jo ganske vesentlige deler av et kosthold. Og jeg levde lavkarbo før dette, men lavkarbo blir jo umulig uten egg. Eller? Tusen takk på forhånd for alle tilbakemeldinger. Alt er til hjelp! Elena
kvinnerkvinner Skrevet 30. januar 2011 #2 Skrevet 30. januar 2011 Det er null problemer å leve lavkarbo uten egg og melkeprodukter. Spis rent kjøtt med rene grønnsaker, drikk vann og få i deg nok fett. Den lista du har der er absolutt ikke avskrekkende, men du må lage all mat fra bunnen av. Lag gryteretter og frys ned i porsjoner. Se lavkarbo.no for oppskrifter, ta så disse og bytt ut f.eks fløte med olje og prøv deg frem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå