Gå til innhold

kols, noen sykepleiere her?

Fremhevede innlegg

Gjest Bertine
Skrevet

hei!

jeg er for tiden sykepleier student 2året,og har fått min første individuelle oppgave om KOLS. :grine:

er det noen sykepleiere som kan hjelpe meg med noen gode tips angående sykepleien til denne pasienten???!!!

har komt litt igang men står veldig fast akkurat nå!!! :roll:

her er den:

Case

Pasient med akutt pustebesvær

HK er 64 år, uføretrygdet og tidligere industriarbeider. Har røykt 20 sigaretter daglig siden han var i 15 års alderen. Han er gift og har to barn som begge bor utenbys. Konen er nylig operert for fractura colli femoris og er på korttidsopphold på sykehjem for opptrening.

HK har vært sterkt plaget av astma/emfysem (KOLS) de siste årene og har derfor utallige innleggelser bak seg. Han plages av mye ekspektorat som er vanskelig å få opp, særlig om morgenen. Nylig fikk han tilleggsdiagnosen cor pulmonale.

Etter at kona ble innlagt på sykehuset har HK for det meste måttet klare seg selv. En nabo har hjulpet ham med å handle inn mat. Hjemmesykepleien har vært innom et par ganger på tilsyn. HK føler seg utrygg når han er alene. Han har ikke krefter til å utføre dagliglivets aktiviteter knyttet til personlig hygiene og ernæring, på en tilfredsstillende måte.

I går kveld ble han på nytt innlagt ved medisinsk avdeling.

Du får ansvar for ham neste morgen. Nå finner du ham sittende med beina utfor sengekanten, og han er tydelig merket av pustebesvær. Pasienten klarer ikke si stort, men griper hånden din. Oksygen - kateteret har falt på gulvet i løpet av natta.

Han er svært tungpusten og sliten. Huden er klam og han er gusten i fargen. Beina er ødematøse. Temp. 38.2, BT: 185/ 100, p: 95 – 100.

HK bruker kontinuerlig oksygen (også hjemme).

Ved behov kan pasienten få i følge legeordinasjon:

Brikanyl inhalasjon 5 mg + 20 dråper Atrovent 0.25mg/ml på forstøver x 6/døgn

Furosemid 20 mg i.v. x 2/døgn

Ved forverrelse skal det tas EKG og Blodgass - prøve (Astrup)

Skriftlig oppgave:

Lag en sykepleieprosessoppgave der det redegjøres for sykepleiediagnoser, mål, ressurser og tiltak som er aktuelle i forhold til denne pasienten de første tre dagene etter innleggelsen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj, det var jo ganske mye å gripe fatt i her da...

Først og fremst er pasienten tungpusten. Problem: pasienten er tungpusten. Mål: Pasienten føler seg lettere i pusten.

Aktuelle tiltak her går på observasjoner i forhold til respirasjonen: puls, bt, temp, bruk av hjelpemuskler, cyanose, huden (kald, klam), hoste, ekspektorat, SpO2, smerter.

Tiltak i forhold til sykepleie er høyt ryggleie, være rolig og skape trygghet, informasjon, effektiv hoste.

Administering av O2, forstøver (?), medikamenter.

Pasienten får furosemid. Viktig å måle blodtrykk!

Også må du vel skrive litt om Kols. Viktigheten av å finne en balanse mellom aktivitet og hvile.

Jeg ville også skrevet litt mer om ekspektorat, og hvordan hjelpe han med å få opp dette.

Kanskje skrive noen mål og tiltak angående personlig hygiene. Om han trenger noe tilrettelegging i stell. Se på tiltak i forhold til ernæring.

Hjemmesituasjonen er jo også tydelig et problem. Hvordan hjelpe han med denne? Kontakte hjemmesykepleie.

Ødemer er jo også noe du kan skrive noe om. Mål: normaliserer omfanget av bena, og bevarer hel hud. Tiltak: observere ødemer og eventuelle forandringer, observere om det er ødemer andre steder på kroppen, administrere TED strømper og hudpleie.

Siden det er en sykepleieprosessoppgave, bør du vel også lage en datasamling og en evaluering i tillegg til mål og tiltak?

Ok, det var det jeg kom på akkurat nå i farta. Skal prøve å tenke litt mer.

Skrevet

:D Wow Linsi, du er kjempeflink! Skulle komme med noen gode innspill her, men du har nevnt det meste allerede.

Jeg vet hvem jeg skal spørre om hjelp neste gang jeg sliter med et case :smile:

Skrevet

Om nøyaktig to uker er det ett år siden lillesøsteren min døde av KOLS......

*ble litt trist nå...*

Skrevet

Uffda Tex... hvor gammel var hun?? Så grusomt!! Jeg er så glad jeg har sluttet å røyke :oops: Føler med deg...! (Mistet min bror av hjertinfarkt 39 år gammel) og det er så tungt! Men nå sporer vi av her...

Skrevet

Kom på en ting til. Pasienten er jo tydelig engstelig, og har behov for trygghet. (ikke så rart!) Du bør kanskje ha egne mål og tiltak om det. Av tiltak kan du jo skrive at pasienten må få kort og konkret informasjon om sykdommen og det som skjer. Ingen hensikt med lange utredninger, når man konsentrerer seg om å få puste. Stryke pasienten på ryggen. Være rolig. Være der sammen med pasienten.

Skrevet

Uff Tex, det var trist å høre.

Ble litt bekymret nå, min onkel fikk diagnosen Kols for et år siden, og ingen har fortalt meg at man kan dø av det. Er det en alvårlig sykdom, og i tilfelle, hvor alvårlig??

Gjest Bertine
Skrevet

takk linsi! :D

og dere andre for innspill!

kols er en forferdelig sykdom, blir nesten deprimert når jeg leser om det i sykdomslære boken min...

det må være grusomt å oppleve at noen en er glad i gjenomgår dette...

en trøste klem til deg tex! :trøste:

Skrevet
Om nøyaktig to uker er det ett år siden lillesøsteren min døde av KOLS......

*ble litt trist nå...*

Huffda, Tex, føler med deg. Jeg har selv mistet min lillebror, ikke av KOLS men av en overdose... juleaften...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...