Gjest Anonymous Skrevet 23. oktober 2003 #1 Skrevet 23. oktober 2003 I mange år har vi klaget på at mennene ikke hjelper til i hjemmet. Hva med oss da? Hvor mange av oss legger om dekkene, skifter olje eller fikser lekkasjen på badet? Jeg vet at kvinner i hundrevis av hjem gjør dette selv, men tror nok at overtallet av dem som ikke gjør "mannfolk" arbeid selv er betraktelig større. Til helgen skal jeg legge om dekkene på bilen min selv. Så kan mannen min lage pannekaker imens. *MIA*
Gjest Anonymous Skrevet 23. oktober 2003 #2 Skrevet 23. oktober 2003 Etter ti år som singel har jeg utviklet meg til rene handy man. Samboeren min gjør svært lite av fikse- ting, for å være helt ærlig (i allefall ikke uten press fra meg). Jeg la om dekk på bilen i forrige uke, riktignok med hjelp av far Synes egentlig ikke menn er noe flinke til å gjøre noe hverken ute eller inne. Skal noe bli gjort, må det et kvinnfolk til.
Nilma Skrevet 23. oktober 2003 #3 Skrevet 23. oktober 2003 Forskjellen er at legge om dekk o.l. er noe man gjør et par ganger i året, ikke hver dag eller uke. For øvrig er jeg helt enig i at alle kvinner burde kunne et minimum av denne typen ting selv, hjelpeløse frøkner som ikke vil skitne til fingrene sine får meg til å se rødt!
Gjest Anonymous Skrevet 23. oktober 2003 #4 Skrevet 23. oktober 2003 Synes egentlig ikke menn er noe flinke til å gjøre noe hverken ute eller inne. Skal noe bli gjort, må det et kvinnfolk til. *MIA*
Titti72 Skrevet 23. oktober 2003 #5 Skrevet 23. oktober 2003 Jeg er totalt selvhjulpen. Han steller sin bil, jeg min. Jeg gjør alt av husarbeid, han lager ca. 1/2 parten av middagene. Jeg følger selv opp alt med min datter (han har ikke barn). Oljebytting?? Det skjer på bensinstasjon som jeg betaler. Hvem har "bilheis" i garasjen og oljefat til alle de literne med olje som byttes. Tror faktisk det er sånn at mennene ikke gjør så mye. Hvis du legger sammen tiden jenta bruker på "husmor-jobben" og tiden gutta bruker på "manne-ting" hvem bruker flest timer da? Oljeskift/dekkbytte skjer 1-2 ganger i året. Vannlekkasjer? Det tar ikke lang tid å tørke opp + på tlf.samtalen til rørleggeren. Jeg klager ikke på gutta. Jeg gjør de jobbene jeg vil. Men mener bare at det ikke er 50/50 deling på ting!
Gjest Krissi3 Skrevet 23. oktober 2003 #6 Skrevet 23. oktober 2003 Syns den var litt drøy! Tror de fleste jenter faktisk gjør mye sånt selv. Husarbeidet krever sitt hver dag så det å skifte dekk er vel litt overskrytt av deg. En annen ting er lekasjer. De fleste må nok bestille rørlegger her om de vil eller ikke! Jeg snur på flisa her og sier at vi som må gå gravid, føde og amme bør nesten bli fritatt for alt? Jeg skifter heller dekk og tar meg av vedlikeholdet i leiligheten hvis gubben tar matlaging, rydding, vasking i hverdagen. Gud så fint det hadde vært!
Gjest Poirot Skrevet 23. oktober 2003 #7 Skrevet 23. oktober 2003 Utregninger fra folk som studerer likestilling viser at kvinner gjør mest, også når man tar med utearbeidet til menn.
Agnete Skrevet 23. oktober 2003 #8 Skrevet 23. oktober 2003 I mange år har vi klaget på at mennene ikke hjelper til i hjemmet. Hva med oss da? Hvor mange av oss legger om dekkene, skifter olje eller fikser lekkasjen på badet? Enig! Lett å la den som kan mest (ofte mannfolka - eller de tror i alle fall det selv!) gjøre det, men ved å bruke litt fikle-tid på nye ting, er det ofte ganske lett. Dessuten så er det gøy å mekke og ordne - og få til selv.
Gjest Embla s Skrevet 23. oktober 2003 #9 Skrevet 23. oktober 2003 Hørte et radiointervju. En familefar som var blitt arbeidsledig. Konen var i jobb. Han sa at "nå ble alt annerledes hjemme" fordi "..nå var det hans tur til å ordne opp hjemme"... Reagerte litt på dette. Hans tur?! Så når han ikke lenger jobber ute, er det "hans tur" til å gjøre alt det konen har gjort (samtidig med at hun har vært i full jobb) i alle år...
Lula Skrevet 23. oktober 2003 #10 Skrevet 23. oktober 2003 Trenger ikke skjerpe meg, jeg.... ....for jeg klager ikke på mannen min. Det er ikke nødvendig, nemlig
Gjest Madam Felle Skrevet 23. oktober 2003 #11 Skrevet 23. oktober 2003 Etter ti år som singel har jeg utviklet meg til rene handy man. Samboeren min gjør svært lite av fikse- ting, for å være helt ærlig (i allefall ikke uten press fra meg). Jeg la om dekk på bilen i forrige uke, riktignok med hjelp av far Synes egentlig ikke menn er noe flinke til å gjøre noe hverken ute eller inne. Skal noe bli gjort, må det et kvinnfolk til. Da har jeg funnet en unik mann han er like flink til å rydde, vaske, legge sammen klær, bytte olje, tapesere, snekre og alt mulig annet Er heldig jeg Min kjære er altså som en potet, kan brukes til det meste
Gjest Tex Skrevet 24. oktober 2003 #12 Skrevet 24. oktober 2003 Liker tradisjonelle kjønnsroller, jeg, og blir glad når mannen min steker biff til meg.... Vasker heller gulvene i et helt år fremfor å skifte dekk på bilene og ta snømåkingen vinterstid....
Gjest GreenSky Skrevet 24. oktober 2003 #13 Skrevet 24. oktober 2003 Jeg er selvhjulpen! Jeg kan faktisk ikke skifte dekk, har ikke lappen og har ikke bil. Men jeg lærer gjerne. Forøvrig ønsker jeg et verktøyskrin til jul. Det kan bli litt tungvindt i lengden å bruke kniv som skrutrekker, sko som hammer, osv.
Gjest GreenSky Skrevet 24. oktober 2003 #14 Skrevet 24. oktober 2003 Trenger ikke skjerpe meg, jeg.... ....for jeg klager ikke på mannen min. Det er ikke nødvendig, nemlig Å? Hva har du gjort med stakkaren???
Gjest Poirot Skrevet 24. oktober 2003 #15 Skrevet 24. oktober 2003 ...forøvrig gjør vi det meste sammen eller omtrent annen hver gang. (Og allikevel er det jeg som gjør mest, fordi jeg ser så mye han ikke ser...)
Gjest Madam Felle Skrevet 24. oktober 2003 #16 Skrevet 24. oktober 2003 Vi har en fin fordeling på kjøkkenet, jeg roter og han rydder altså det er meg som lager maten, og han rydder opp etter meg
Gjest agurk Skrevet 24. oktober 2003 #17 Skrevet 24. oktober 2003 Vi har en fin fordeling på kjøkkenet' date=' jeg roter og han rydder altså det er meg som lager maten, og han rydder opp etter meg [/quote'] Sånn er det faktisk her og! Morsomt å rote, men gud så kjedelig å rydde opp
Bø Skrevet 24. oktober 2003 #18 Skrevet 24. oktober 2003 Jeg fikser det meste selv. Jeg foretrekker å bytte dekk, klippe gress, måke snø eller skru og snekre fremfor å vaske kopper eller golv. For det er KJEDELIG! Og hvor ofte får man ikke høre at: dersom mannen gjør noe hjemme, så må han for all del ikke få noe kritikk for det han har gjort, for da mister han lysten til å gjøre det igjen. Han må få gjøre husarbeid på sin måte. Hva om jeg skal vaske bilen? Jeg er ikke så flink til det, men har tenkt å prøve meg... Jeg finner frem en svamp og Jif skurekrem, og gyver løs på jobben. Da er det vel på sin plass at noen sier ifra? Jeg syns at skillet kvinnearbeid/ mannsarbeid er tåpelig. Men jeg syns at den som er flinkest kan få lov til å fortelle den andre hvordan h*n best kan gjøre det. For tenk!
Ronja_80 Skrevet 24. oktober 2003 #19 Skrevet 24. oktober 2003 Jeg har vært alene i 3-4 år, med en datter på 4 som jeg er både mor og far til. Og JA, jeg skifter dekkene mine selv og gjør det meste selv. Moren min er av typen som ikke gjør slike ting selv, så jeg er rett som det er og ordner for henne når far min ikke er hjemme. Men når det er sagt, jeg kunne godt tenkt meg en mansshånd inni mellom. Er til tider slitsomt å dra lasset alene.(har fått meg en nå, men det er veldig ferskt, må bare fortelle verden at jeg er i syvende himmel)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå