Gå til innhold

Min 14-årige datter fortalte meg at hun hadde hatt sex.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Datteren min som blir 14 om en måned, satt i stuen med meg og sammen med sin kjæreste.

(Hun har vært kjærest med ham i snart et år, og han er 1 år eldre.)

Han er veldig åpen, spør og snakker, veldig hyggelig gutt. Feiret noen av juledagene sammen med oss bl.a.

I kveld kommer min datter hjem fra ungdomsdisko, og han kommer like etter litt opprørt. De sitter med meg i stuen, og plutselig forteller min datter meg at de allerede har hatt sex. Hun spør meg om hun kan få p-piller.

Hun sier også at hun føler at hun kan si alt til meg, og spør om jeg ikke bare er glad for at hun forteller meg ting, enn at hun er som mange av vennene. Hun sier at mange har et rart forhold, og ikke er seg selv rundt foreldrene, at de viser en annen side..

Jeg syntes det var litt vel åpent, og visste ikke helt hva jeg skulle si. Følte at "dette ville ikke jeg vite", det var litt i overkant av informasjon. Samtidig synes jeg at det er flott at de er åpne, og ville helst ikke ødelegge dette med å bli helt hysterisk.

Jeg forholdt meg derfor rolig, og snakket om risiko ved bruk av p-piller, at hun var for ung, og at de burde tenke mer over konsekvensene, og heller vente.

Jeg sa at dersom han var glad i henne, så ville han vente og ikke risikere å utsette henne for en graviditet som kunne være svært risikabel og også helsefarlig når hun var såpass ung.

Hun ville vite når jeg gjorde det første gang. Hun spurte kjæresten om han syntes det var dumt, men han ristet nei på hodet, syntes det var greit å fortelle.

Da jeg skulle kjøre ham hjem, spurte han om han kunne si noe til meg om i kveld, hvorfor de hadde "kranglet". (Jeg spurte dem tidligere, for jeg så det var noe.)

Han stoppet plutselig, visste ikke om han skulle si det alikevel.., jeg hadde mine mistanker, og han bekreftet at datteren min hadde smakt på alkohol av noen, og han hadde ikke likt det. (Jeg merket jo hun var litt vel åpen og glad i kveld ja. ;)

(Han hadde vært hjemme for han var ikke i form å gå på diskoen)

Dette var veldig til åpenhet. Samtidig så føler jeg at jeg ikke er sjokkert. Jeg har egentlig visst dette, magefølelse.., men skjøvet det bort.

Ikke at hun hadde drukket alkohol, for det er visstnok første gangen.., men at de hadde hatt sex.

Jeg har gått med en magefølelse, og nå var det så sprøtt å få det bekreftet. (Hun er bl.a veldig moden for alderen, og ligger langt foran de jevnaldrene i klassen både kroppslig og psykisk.)

Fornuften kviner at "jeg burde si, gjøre sånn og sånn......" men nå er situasjonen som den er, og jeg har ikke tro på å avvisning, nekte dem å treffes eller noen av disse avstraffelsene.

Jeg må tenke litt på dette... er enda helt nummen, som om det ikke er sant. Jeg klarer liksom ikke å trekke trådene i dette enda, men er fullt klar over at jeg må gjøre noe her..

Noen gode råd?

Endret av Rakel
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg begynte på pilla da jeg var fjorten. Jeg sa til min mor at jeg ville, og hun syntes det var en god idé. ikke på grunn av at jeg hadde sex, på grunn av menstruasjon og slikt. Alltid greit,uansett alder! Fikk min første kjæreste i en alder av femten, da var det veldig greit at jeg allerede gikk på prevensjon. Kusina mi begynte på pilla når hun var 12 på grunn av menstruasjonssmerter.

Jeg ville latt henne begynne på pilla. Og vær sjeleglad at hun forteller deg slike ting! Høres ut som dere har et veldig sunt forhold. Sex kommer de til å ha uansett hvor mye du prøver å hindre dem, så jeg vil anbefale at du ikke prøver å komme i deres vei da dette heller kan ødelegge mor og datter-forholdet deres. De har vært sammen i et år, det er et ordentlig forhold, og bare fordi de er unge så tror jeg sex kan være veldig sunt for dem. Gir du henne p-piller har du egentlig ikke noe å bekymre deg over. P-piller kan hun få uansett om du tillater det eller ikke, jeg synes du burde støtte henne og opprettholde forholdet deres. Lykke til!

• Liker 6
Gjest Heloise
Skrevet (endret)

Jeg hadde sex og begynte på pilla da jeg var 14. Min mor spurte meg om jeg ville ha noe hjelp med slikt, jeg sa "nei", for jeg var allerede på pillene.... Jeg visste allerede alt jeg trengte å vite (Og det vet jeg nå fordi det er 13 år siden :) )

En stor risiko at hun ikke begynner, i alle fall mens hun er "aktiv" er at hun kan bli gravid. Selvom hun ikke går på pilla slutter hun jo ikke å ha sex med kjæresten.. Er det det du håper på? Høres nesten slik ut.

"Vente". Det fungerer ikke for alle. Da jeg hadde sex for første gang var det helt naturlig for meg, og JEG hadde lyst. En jente på 14 kan ha like mye lyst på sex og en sundt sexliv som en på 20+, det hadde i hvertfall jeg... Men kanskje jeg tar feil.

Men ja, jeg kan forstå at det var litt "too much info"... :)

Endret av Heloise
  • Liker 3
Skrevet

er egentlig ganske sjokkert over åpenheten til både dattera og kjæresten, men ikke negativt. jeg tror du må ha gjort en god jobb og at de føler seg trygg med deg og stoler på deg, iogmed at de kommer til deg med slike ting. det synes jeg høres veldig bra, og veldig sunt ut!

ellers så er jeg enig med de over her, jeg fikk også p-pille da jeg var 14. først og fremst pga. mensen, men mamma sa også at det var greit at jeg allerede var på p-pillen og sånn når jeg en dag skulle ha sex.

de kommer nok ikke til å slutte å ha sex heller, så jeg tror det er best å bare få henne på pilla så fort som mulig.

hvis de plutselig begynner å skal snakke om sexlivet sitt utover det de allerede har fortalt, synes jeg du kan stoppe dem :P

• Liker 6
Skrevet

Syns det er bra at hun vil ha p-piller. Bedre det enn at hun ikke er på dem og risikerer graviditet. Det er bare å innse at man ikke kan kontrollere henne i den alderen om hun har sex eller ikke uten å sperre henne inne, og regner med at det ikke er ett alternativ. Enkelte er tidligere ute en andre, og når den døren er åpnet er det lite foreldre kan gjøre for å lukke den.

Dessuten, hvis du sier nei til å hjelpe henne med p-piller, er dette noe hun kan få resept på fra helsesøster på skolen uten at du som forelder blir informert.

• Liker 3
Skrevet

Jeg kan love deg én ting, og det er at de ikke kommer til å la være å ha sex bare fordi du ber dem om det. Det beste du kan gjøre er å ta henne med til legen og sørge for at hun får p piller, og lærer å bruke dem riktig. Ja, hun er ung, men sånn er det engang, og det er ikke så skrekkelig unormalt i dagens samfunn å ha sex som 14 åring.

Skjønner ikke helt at du sier at du "ikke ville vite det", det må da være enhver mors drøm å ha et sånt forhold til datteren sin (og kjæresten hennes), at de faktisk vil fortelle. Og jeg syns kjæresten hennes virker som er ordentlig og ansvarlig gutt også!

• Liker 7
Skrevet

Du tror vel virkelig ikke at du kan snakke henne fra å ha sex, når hun først har begynt? Det eneste du oppnår ved å fraråde henne å begynne på p-piller er at du kommer til å bli bestemor snart. Ver glad hun er såpass åpen, og hjelp henne å legge til rette for å forhindre graviditet. Og snakk heller om hvor viktig det er med kondom i forhold til sykdommer og nye partnere, siden hun neppe kommer til å være sammen med denne gutten resten av livet. (Hvis ikke kjæresten var jomfru han også bør de også sjekke seg for dette, før de fortsetter å ha sex.)

• Liker 1
Gjest godt gjort
Skrevet

Gratulerer, du har vært en sånn mor som gjør at datteren din klarer å snakke med deg om vanskelige temaer :takke:

Snakk med henne om prevensjon og følelser, legg forholdene til rette sånn at du ikke blir bestemor med det første. Sex kommer hun ikke til å slutte med, men tenk så heldig din datter er som har en oppegående kjæreste og en mor hun kan fortelle ting.

• Liker 2
Skrevet

Skjønner ikke helt at du sier at du "ikke ville vite det", det må da være enhver mors drøm å ha et sånt forhold til datteren sin (og kjæresten hennes), at de faktisk vil fortelle. Og jeg syns kjæresten hennes virker som er ordentlig og ansvarlig gutt også!

Hadde jeg hatt en 14 åring så ville nok jeg også hatt litt problemer med å svelge at "barnet" mitt er seksuelt aktiv, så jeg er rimelig sikker på at det var det hun siktet til.

Jeg synes du taklet dette fint jeg. Nå er ikke jeg noen tilhenger av p-piller, men hadde jeg vært i ditt sted så ville jeg mye heller gitt jenta tilatelse til å begynne på pilla enn å stole på at kondomen ble husket hver gang. Det finnes da nok barn her i verden som er kommet til fordi vi som voksne var sløve med å få den på så å stole på at to tenåringer konsekvent husker og tar seg tid til det hadde jeg ikke gjort. Og tro at de nå ikke kommer til å ha sex på grunn av pep-talken din vil være grenseløst naivt så sett heller jenta på pilla så kan du senke skuldrene litt :)

• Liker 1
Gjest brutal_mann
Skrevet

Ville tatt en lang prat om ansvarlighet når det gjelder puling og lagt ned et totalt forbud mot alkohol. Alkohol hadde jeg ikke giddet å diskutere en gang med henne. Utover det så kan du lite annet enn å fortelle henne at du forventer at hun vet forskjellen på rett og galt og konsekvenser av sine handlinger.

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns du skal gi din datter p-piller når hun ber om det, de kommer til å ha sex uansett hva du sier, og da hindrere du i alle fall at hun ender opp som dette eller dette.

• Liker 1
Gjest BabyBlue
Skrevet

At hun faktisk tør å komme til deg på den måten viser jo at du har gjort en god jobb som mor. Sett henne på pillen, du. De kommer nok til å ha sex uansett hva du sier eller gjør, og da er det bedre å bare gi henne det hun vil ha istedenfor at hun ender opp som gravid.

Skrevet

"Vente". Det fungerer ikke for alle. Da jeg hadde sex for første gang var det helt naturlig for meg, og JEG hadde lyst. En jente på 14 kan ha like mye lyst på sex og en sundt sexliv som en på 20+, det hadde i hvertfall jeg... Men kanskje jeg tar feil.

Dette er jeg helt enig i.

Debuterte selv som 14-åring, og ja det er tidlig, men jeg var klar. Og jeg hadde et godt sexliv med en kjæreste jeg var sammen med hele ungdsomstiden.

Moren min befant seg i en tilnærmet identisk situasjon som TS. Jeg kom hjem og sa jeg trengte penger til p-piller, resepten hadde jeg allerede ordnet på helsestasjonen for ungdom.

Vi hadde en samtale om sex, modenhet og ansvar. Og vi dro sammen til apoteket for å kjøpe p-piller dagen etter.

• Liker 1
Gjest brutal_mann
Skrevet

At hun faktisk tør å komme til deg på den måten viser jo at du har gjort en god jobb som mor. Sett henne på pillen, du. De kommer nok til å ha sex uansett hva du sier eller gjør, og da er det bedre å bare gi henne det hun vil ha istedenfor at hun ender opp som gravid.

Eller at ungen får så liten oppmerksomhet til vanlig at en slik provokasjon er et desperat håp om å bli sett.

• Liker 1
Skrevet

Utrolig enig med deg! Flott at hun er så åpen mot deg, selv om det kanskje var noe du følte du ikke trengte å vite, viser det ihvertfall at både hun og kjæresten har tillit til deg! :jepp:

• Liker 1
Skrevet

Jeg får nesten litt lyst til å gratulere, jeg. Ikke bare har du en datter som forteller deg alt (selv om jeg veldig godt kan forstå at du kanskje ikke ville høre nettopp det..), men også kjæresten hennes føler han kan være åpen med deg.

Dette er vel en hver forelders drøm?

At ens datter har sex som 14-åring er nok ikke en del av den samme drømmen, men du har etter min mening alle mulige forutsetninger for å takle det. For ikke å snakke om å informere om alle aspekter ved saken, som for eksempel faren ved p-piller. Kanskje velger hun å vente med dem selv?

• Liker 2
Skrevet

jeg begynte på p-piller da jeg var femten år. alle helsesøstrene og legene jeg har snakket med om dette (2 leger, 2 helsesøstre), har sagt at det er en minimal risiko for f.eks blodpropp. selvfølgelig kan man få bivirkininger, men man kan da bytte merket på pillen, uten at det gir noe særlig større risiko for blodpropp.

jeg tror ikke det hjelper å be henne vente med sex. om hun og han vil ha sex, så kommer de til å ha sex uansett. p-piller beskytter mer for graviditet enn kondom, så lenge hun tar pillen til rett tid. er lett å sette på kondomen litt feil som kan føre til at det går hull på den.

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar! Nyttig å lese andres erfaring og synspunkt. :)

Jeg har enda ikke helt klart å fordøye alt, og er i tenkeboksen på hva jeg skal gjøre videre nå.

Ønsker ikke at de skal tro at det er "fritt fram", og at alt er "godkjent" på en måte.

Jeg synes at hun er ung, men vet at det har ingen hensikt å forby henne.

Jeg tenker også at jeg synes at det er fint at hun første gangen får oppleve dette på en trygg og god måte hvor hun selv har kontrollen.

Ellers så vil jeg prøve å vise at jeg ikke fordømmer, men at jeg vil anbefale å begrense det noe til de blir litt eldre p.g.a risikoene når hun er så ung. kan forvente litt av de og. ;) prøve i hvert fall.. hihi.. :)

Kanskje vi går og henter p-piller. Skal nå være med å undersøke litt sammen med datteren min nå framover. Kanskje en samtale med noen...?

Alt dette er bare svevende tanker jeg har.

Synes det er helt flott at de vil snakke med meg om det, og at de kommer som par er jo helt utrolig.

Heldigvis en kjekk gutt hun har funnet seg. Takk og lov for det! Han har feiret noen av juledagene hos oss, laget pepperkaker, ligget på sofaen med influensa og fått omsorg, m.m.

Alt dette hadde aldri gått dersom han var en innadvendt person.

Får bare håpe at de fortsetter å spør og være åpne om ting fremover når det blir flere utfordringer. Det virker som om han legger mye vekt på det jeg sier i hvert fall av en eller annen grunn.

Det som er vondt å svelge er at hun er såpass ung og har sex, bare 13 enda egentlig.. (men veldig moden både fysisk og psykisk.)

Jeg har prøvd å "fiske" litt, gått og tenkt på hvordan jeg skulle forberede henne best mulig, men hun har ikke ønsket å snakke overhode, det var for flaut liksom..

Så når jeg plutselig får det servert på denne måten, og begge to sitter og ser på meg.

Haha.. tenk dere situasjonen selv! Jeg ble helt satt ut!! :ler:

Skrevet

Eller at ungen får så liten oppmerksomhet til vanlig at en slik provokasjon er et desperat håp om å bli sett.

Idiot.

Gi henne p-pilla. Blir så mye lettere, på så mange måter, for henne. Slipper mensen, Gutten slipper en pause hver tredje måned(Fra en gutt sitt perspektiv :D ), + billigerre en kondomer (Blir ganske dyrt med et jevnelig forbruk. Tro meg)

• Liker 1
Gjest BabyBlue
Skrevet

Idiot.

Gi henne p-pilla. Blir så mye lettere, på så mange måter, for henne. Slipper mensen, Gutten slipper en pause hver tredje måned(Fra en gutt sitt perspektiv :D ), + billigerre en kondomer (Blir ganske dyrt med et jevnelig forbruk. Tro meg)

Slipper mensen? Det er ikke alle p-piller som kutter av helvetesuka? Men mange av de hjelper mot menssmerter og kraftig blødning, da.

Ta henne med til legen og snakk om p-piller. En gynekologisk undersøkelse kan også kanskje være noe, nå som hun er seksuelt aktiv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...