Gå til innhold

Tenåringer og mobilbruk


Anbefalte innlegg

Skrevet

Mobilbruken hos husets tenåring har løpt løpsk, etter mitt syn. Har telenor som jeg vet ikke er det billigste, men synes det er veldig fint med Fri familie.

Hva slags abonnement har din tenåring og hvem finansierer bruken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

da synes jeg tenåringen skal få lov til å betale regninga si sjøl. det er fullt mulig å holde seg innenfor f.eks. 200,- i måneden hvis h*n går inn for det. hvis dere betaler for h*n, si at fra nå av betaler dere kun et visst beløp, resten får h*n dekke selv.

Skrevet

Hadde skifta til kontantkort, å heller sponset med ett kort i mnd for å "gjøre opp" for fri familie

  • Liker 1
Skrevet

Dekker 400 kr i mnd, det har jeg gjort i flere år. Nå er hun 18, men jeg kommer til å fortsette en stund til.

Det dekker 200 kr i ringeminutter og 2000 sms i mnd, altså pakkeløsning.

Vi har også fri familie.

Skrevet

Prøvde flere forskjellige abb., men ble til slutt nødt til å gå over på kontant-kort. Det funker helt fint, da får han noe hos meg, og trenger han mere, ja, da får han bare fylle selv.

Fri familie er et must, da slipper jeg at han ikke kan ringe pga manglende penger på telefonen.

  • Liker 1
Skrevet

Jeg fikk min første mobil da jeg var 16 (det var da det begynte å bli vanlig med mobil) og måtte dekke all bruk selv, og det syntes jeg var en helt grei løsning. Da hadde vi riktignok hustelefon som jeg stort sett brukte når jeg ringte noen, mobilen var mest for SMSer.

Gjest Rampunge
Skrevet

Kan du ikke ha fri familie og kontantkort?

  • Liker 2
Skrevet

Hos Telenor kan man ha fri familie og kontant-kort, hvordan det er med ordningen hos andre selskap vet jeg ikke.

Skrevet

Bruker forhåndsbetalt på talkmore og betaler 200 per måned. Utover det får tenåringen betale selv.

Skrevet

Det er jo ikke værre enn at dere som foreldre blir enige om hvor mye dere er villige til å sponse så får tenåringen betale resten selv. Kan ikke ungen betale så vil det jo balle på seg med både gebyr og muligens et stengt abonnement, men høyst sannsynlig vil det være en grei lærdom og ha med seg. Learning by doing ;)

Skrevet

Her er det YoungTalk abonnement. Det koster 200 kr pr. måned. Det er det de får. Har Netcom og frifamilie.

Skrevet

Det er jo ikke værre enn at dere som foreldre blir enige om hvor mye dere er villige til å sponse så får tenåringen betale resten selv. Kan ikke ungen betale så vil det jo balle på seg med både gebyr og muligens et stengt abonnement, men høyst sannsynlig vil det være en grei lærdom og ha med seg. Learning by doing ;)

Er ikke så greit for foreldre står gjerne økonomisk ansvarlig. En under 18 år har ikke mulighet til å binde seg økonomisk.

Skrevet (endret)

Da ville jeg valgt f.eks Telenors superkontroll. Superkontroll er en fastsum på 200 kr i måneden som da brukeren kan bruke, og bruker man opp de 200 kr kan man fylle på med kontantkort. Dette abonnement kan også være en del av frifamilie.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Tre i familien vår har Telenor, en har Netcom. Kan alle disse koble seg sammen i "fri familie" eller må alle ha samme selskap?

Skrevet

Det må være samme mobilselskap. En må stå som hovedansvarlig og får da regning for alle mobilene knyttet opp mot frifamilie. Hos netcom iallfall.

Skrevet (endret)

Kontantkort! :duskedame:

Edit: Det var det jeg hadde når jeg var tenåring, men hadde kanskje et par hundre kroner per måned. :gjeiper:

Endret av Krizzy
Skrevet

Vi har en avtale om at vi dekker inntil en viss sum. Ut over det må de betale selv.

Nå har ikke det vært noe problem her enda, men det kan jo fort komme.

Vi har fri familie, og der inngår både ringetid og SMS mellom de i familien som er koblet opp.

Skrevet

Jeg hadde aldri noen "begrensning" på hvor mye jeg kunne bruke som tenåring, noe som førte til at telefonregningene ofte endte opp på 700-1200 kr. uten at noen sa at jeg måtte begrense mobilbruken min. Jeg fikk allikevel dårlig samvittighet, og begynte å bruke telefonen mer med måte.

Jeg syns barna burde få abonoment heller enn kontantkort, så får heller foreldrene si ifra når det går for vidt. Jeg hadde følt meg litt utrygg hvis mitt barn hadde hatt en begrensning på antall kr. pr. månde, og bekymret meg for at mobilen kunne være tom for penger når det var noe viktig osv. men det er nå meg ... :wink:

Skrevet

Har kontantkort på alle unger pga muligheten for at de blir lurt inn i noen svindelnummere slik at dyre meldinger renner inn daglig. Har du abonnement kan du uten problemer plutselig sitte der med ei regning på 10.000,- som du må kanskje må gå til rettsak med for å få ordnet opp i. Hvis det viser seg at ungen faktisk har bestilt 'dumme ting' så er det jo heller ikke svindel og da er man offer...

De som gir unga abonnement vet nok ikke hvilken risk de tar.

Skrevet

Har kontantkort på alle unger pga muligheten for at de blir lurt inn i noen svindelnummere slik at dyre meldinger renner inn daglig. Har du abonnement kan du uten problemer plutselig sitte der med ei regning på 10.000,- som du må kanskje må gå til rettsak med for å få ordnet opp i. Hvis det viser seg at ungen faktisk har bestilt 'dumme ting' så er det jo heller ikke svindel og da er man offer...

De som gir unga abonnement vet nok ikke hvilken risk de tar.

Men det er da det lønner seg å ha en CPA-sperre, så blir ikke det noe problem. Den sperrer for nettopp innholdstjenester.

Mvh Yvonne :heiajente:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...