Gjest Anonymous Skrevet 7. mai 2002 #1 Del Skrevet 7. mai 2002 vel og merke av mine elever!... jeg jobber da som dere skjønner som lærer. Men først dette: det jeg blir så sint på er alle de menneskene som blir mobbet på skolen som skylder på lærerne! jeg har selv blitt mobbet på skolen- og til en viss grad kunne lærerne ha gjort noe- ha øynene mer med seg! men det er også slik- som jeg også husker- at ofte er mobbeoffer veldig lojale mot mobberne- ofte...- det betyr at de ikke "sladrer"- barn er veldig redde for å bli mer utstøtt eller bli det- og noen ganger så lurer jeg på om dette er en del av det å være umge og gradvis skille seg bort fra de som tar hånd om en- kutte navlestrengen. Nei, dette ble veldig surrete...- hovedpoenget mitt er at det er ikke alltid lærerne sin feil!!!! veldig ofte er det foreldrene sin feil!!!men det er tabu å mene det.hvis en unge ikke oppfører seg bra over lengre tid vil selvsagt lærerne reagere og foreldrene komme inn på banen! men det er en ganske vanskelig situasjon for en lærer når foreldrene ikke tar ansvar-eller når de er ressurssvake! og som lærer så har du ikke lov til å gjøre noen ting- du blir saksøkt hvis du klyper en unge som virkelig trenger det... og når du i tillegg må takle å bli daglig harselert og kalt ting av de elevene du jobber med- hva har du da å stille opp med i forhold til de barna som gruer seg hver jævla dag for å gå på skolen- når du gruer deg selv- og er nesten like redd problembarna selv. da blir det liten tid igjen til undervisning og årsplaner når du hele tiden må hamles opp med drittunger på vegne av deg selv og klassekamerater. Tenk på det dere som saksøker stat og skole for å ha bli mobbet! det er ikke så enkelt som det dere tror- historien er ofte litt mer nyansert og bivirkninger jeg fikk av mobbing var blant annet cutting, spisevegring, bulimi, depresjon- fra jeg var 11 til - ja har man først fått spiseforstyrrelser blir man aldri helt kvitt det- omtrent som alkoholisme... så nå som jeg jobber som lærer opplever jeg nesten traumene på nytt og jeg har vikelig vondt av elevene- men jeg er et menneske jeg og- det er ingen som ikke tar sånne alvorlige ting inn på seg- lærere eller elever så det så... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lottemor Skrevet 7. mai 2002 #2 Del Skrevet 7. mai 2002 Hei... Ja det er mye mobbing av lærere og elever og det er ikke lærerene sin jobb og lære barna og vise respekt mot sine med mennesker. Det er vår oppgave som foreldre,men no er det blitt sånn at begge foreldrene jobber vaneligvis fra barna er små. Det blir da utenforstående mennesker som oppdar barna våre. Barna får ikke nokk oppmerksomhet ien barnehage eller skolen av voksne for det er allt for få voksne delt på allt for mange barn og det blir da også vanskelig og følge opp de barna som trekker seg unna. Barn kan ikke lære seg og respektere voksene eller andre barn når foreldrene ikke har tid eller nokk resurser til å lære det til dem. Det er også mye enslige forsørgere og de har ikke nokk energi til å stå opp mot barna somregel etter en arbeids dag. Og mange mødre som er alene jobber somregel i helsevesnet der det kreves at man jobber både sent og tidelig,hellig dager og helger og det er da ikke lett og følge opp barnas adferd mot andre. For man er jo ikke hjemme. Jeg tror det er mye av dette som er problemmet. Jeg kan si at jeg var et barn med adferds problemmer på ungdomskolen og gjenntate ganger så trakaserte jeg lærerene for å få oppmerksom het fra med elever og voksenpersoner. Jeg var ung og hviste ikke hvilke konsikvenser det ga til dem som jeg var stygg mot. Da jeg endelig forsto var jeg kommet til slutten av åtende klasse og det var aledrede bestemmt at jeg skulle inn i en spesial klasse for bråkete elever. I etter tid har jeg vært aktiv i kampen mot mobbing som medelev..... Og jeg har mange ganger stillt meg i mellom og fått en slutt på problemmet. Jeg har også jobbet som klasse assisten og jeg opplevde ad at de fleste lærere var så trøtt og utbrennt av jobben sin at de maktet ikke sette seg i repekt. Mange nyutdannete lærere vet heller ikke hvordan man skal oppføre seg mot elevene for at de skal oppnå respekt. Og kan da heller ikke stille opp mot mobbing. Det var mine sterke meninger klem fra 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yatzy Skrevet 7. mai 2002 #3 Del Skrevet 7. mai 2002 Å legge skylden på alenemødre fordi mange barn blir mobbet er å gå LANGT over streken! Barn har blitt mobbet til alle tider, og å si at det er fordi alenemødre ikke har overskudd til ungene sine er vel drøyt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperNova Skrevet 8. mai 2002 #4 Del Skrevet 8. mai 2002 Kjære Anonym - slik skal du ikke ha det på jobben. Det er leit å høre at du gruer deg til å gå på jobb på grunn av problemelevene. Men nå er du voksen, og det er du som har ansvaret for å rydde opp i disse forholdene... (Ikke meningen å være krass, altså.) Søk hjelp! Snakk med kolleger på skolen og hør om noen har lignende erfaringer. Det er ikke flaut! Bruk nettverket ditt. Du må ikke tillate at "pøbelunger" terroriserer deg! Du må vise at det er du som er "in charge" i klasserommet. For det er du. Nå er ikke jeg psykolog, men jeg kan tenke meg at slike episoder bringer tilbake følelser du hadde da du var liten og ble mobba på skolen. (Bevisst eller ubevisst.) Det er viktig at du har fått bearbeidet disse følelsene - hvis du ikke har gjort det, bør du kanskje vurdere å oppsøke en psykolog. Det er heller ikke flaut. Ønsker deg alt godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kris Skrevet 8. mai 2002 #5 Del Skrevet 8. mai 2002 Hei! Jeg må si det er trist at du har et slikt arbeidsmiljø. Selv om dette har med mennesker å gjøre, så ser jeg på det som et rent arbeidsmiljøproblem! Å bli utsatt for mobbing av de elevene du underviser vil jeg faktisk sammenligne med å jobbe i en industribedrift med en maskin, som du hele tiden risikere å klemme av deg fingrene i siden den ikke er sikret. Det høres kanskje litt rart ut, men det må faktisk sammenlignes slik. Problemet er at denne helsefaren du utsettes for, er verre å sikre opp skikkelig. Jeg antar at det finnes tillitsvalgte og verneombud siden det er en skole, og derfor vil jeg råde deg til å ta det opp med tillitsvalgte for å få ordnet opp i dette. Det skal ikke være sånn at en lærer skal utsettes for et håpløst arbeidsmiljø, bare fordi det er mennesker man arbeider med. Alle har rett til et trygt og godt arbeidsmiljø! Ta det opp med tillitsvalgte, og krev at de sammen med deg tar tak i problemet! Dette må det ordnes opp i! med vennlig hilsen 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@lfa Skrevet 8. mai 2002 #6 Del Skrevet 8. mai 2002 Min lille erfaring fra læreryrket, er at man bør ha god selvtillit og være sikker og trygg på seg selv for å kunne gjøre en god jobb. Man bør også møte barna/ungdommene på deres nivå, og takle eventuelle problemer på en måte de forstår og på en måte der de faktisk skjønner at dette er galt. Og mobbing av lærere, er faktisk like galt som å mobbe medelever. Mitt inntrykk, er at disse mobberne som mobber medelever, ofte er de samme som mobber lærere. og som lærer så har du ikke lov til å gjøre noen ting- du blir saksøkt hvis du klyper en unge som virkelig trenger det... Å klype unger, synes jeg ikke er noen god måte og konfrontere de med... Skjønner godt at du kan få lyst til det noen ganger, men å gå ned på deres nivå, løser ingen problemer... Du sier at du daglig blir harselert med og gjort narr av... Har du prøvd å gjøre noe med dette? Overser du problemene, blir de bare større og større... Det er DU som setter grensene på skolen. Nå mener jeg ikke at det er du som har ansvar for å lære unger rett og galt, men det er ditt ansvar å ta opp slike situasjoner med elevene når de nå faktisk oppstår... En god lærer setter seg i respekt, og har samtidig god kommunikasjon med elevene. Det er også mye enslige forsørgere og de har ikke nokk energi til å stå opp mot barna somregel etter en arbeids dag. Og mange mødre som er alene jobber somregel i helsevesnet der det kreves at man jobber både sent og tidelig,hellig dager og helger og det er da ikke lett og følge opp barnas adferd mot andre. For man er jo ikke hjemme. Det er det verste jeg har hørt... 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. mai 2002 #7 Del Skrevet 10. mai 2002 Jeg er så lei av rosemalingen av den epoken da mor bare var hjemme. Det var nok mobbing da også - kanskje like mye? Men vi må huske på at på denne tiden ble ofte de vanskelige elevene (mobberne) sendt til spesialskoler - det er mye sjeldnere idag. En annen ting er at lærerene kunne benytte seg av helt andre straffemetoder enn idag. Autoriteten og respekten er jo også i stor grad tatt fra dem. Mye av dette skyldes kanskje forresten dem selv også siden lærerne selv fremstiller yrket sitt som et taperyrke i sin lønnskamp. Å skylde på at barna går i barnehage og ikke får nok oppmerksomhet fra voksne er tull. Enkelte synes å forestille seg barnehagen som et sted der barna har det omtrent som burhøns. Altfor lange dager bør selvsagt unngås, men barnehagen gir mye til barna f.eks. god sosial trening. Min datter har det gøy, får mye omsorg og lærer mye i barnehagen - det er stor forskjell i utvikling på alle områder på henne og hennes akkurat like gamle tremenning som bare går hjemme hos mamma. Foreldre bruker faktisk mer tid på barns premisser nå enn før hvis man legger sammen mamma og pappas tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. mai 2002 #8 Del Skrevet 10. mai 2002 Jeg og blir mobbet. En kolega nekter å snakke med meg. Tier meg ihjel. Når det blir tatt opp skylder hun på sykdom,smerter og alt mulig rart.At hun ikke er av den pratsomme sorten. Dessuten så har det skjedd med mange før meg og de har sluttet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 10. mai 2002 #9 Del Skrevet 10. mai 2002 Trist å høre om arbeidsmiljøet ditt! Skjønner godt at du føler det blir litt mye når du konfronteres med slike problemer hver dag - fra andres hold. Jeg for min del tror ikke du burde ha gått ut i læreryrket før du var klar for det. (Ikke misforstå!) Ettersom jeg ser det har du en hel del egne problemer som burde vært ordnet helt opp i før du begynte å jobbe. Barn og ungdom har det med å finne lærernes svake sider og deretter bruke det til sin egen fordel for å få oppmerksomhet fra andre. Jeg ble selv mobbet på skolen. Jeg forsøkte faktisk å si ifra. Sa ifra hjemme, og det ble brakt videre til skolen. Men der trodde de ikke på meg, for DE hadde jo ikke SETT NOE!!! I mitt tilfelle var det faktisk skolen som ikke gjorde noe. Andre ganger er det barna selv som ikke sier noe. Enkelte ganger er det foreldrene. Men å klandre aleneforeldre er å gå for langt! Man møter forskjellige problemstillinger og ulike måter å løse slike problemer på. Lykke til i jobben. Søk hjelp hos noen du stoler på! Alt blir enklere når man er fler! 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. mai 2002 #10 Del Skrevet 12. mai 2002 fra jeg som skrev innlegget! ok- her ble det en del misforståelser!! ingen veit hva det er å være lærer før de har prøvd det!!- jeg liker å være lærer- den klassen jeg er klasseforstander i er herlig, men de timene jeg har utenom for å få full timeplan- det er der de fæle barna er! og nå er det slik at disse barna som terroriserer meg også terroriserer de andre lærerne- dette er sikkert et tema som bare lærere kan skjønne helt, men det jeg lurte på er hvem sitt ansvar er det når barna blir mobbet og foreldrene bare legger på telefonen eller ikke orker selv- skolen blir en oppbevaringsplass for barn som helt tydelig ikke skulle vært der- disse problembarna trenger harde regler- men det er det ikke rom for på norske statsskoler- jeg mener ikke pryl!!!!!(selv om man har lyst noen ganger) den norske skolen legger puter under problembarna... når man har jobbet som lærer i noen år kan man fort se hvem det er som allerede har havnet på skråplanet og som kommer til å leve på kanten av loven... jeg setter meg i respekt, men jeg har mye å lære! jeg føler for mye med mobbeoffrene... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå