Gjest Airi Skrevet 31. januar 2011 #81 Skrevet 31. januar 2011 (endret) Jeg har ingen planer om å sitte og forsvare himalaysalatet. Noen spurte om oppskrift på tacokrydder og jeg svarte. Om dere har tenkt å ta debatten så kan dere vel lage en ny tråd? Men det du sier stemmer ikke. Du sier at vanlig bordsalt er skadelig for kroppen, og at himalayasalt ikke er det - men himalayasalt er bordsalt. Endret 31. januar 2011 av Airi 1
viren Skrevet 31. januar 2011 #82 Skrevet 31. januar 2011 Jeg synes hjemmelagd tacopizza med nachos på er utrolig godt, og det plager meg virkelig ikke at produsentene blander smaker. 1
Elanor Skrevet 31. januar 2011 #83 Skrevet 31. januar 2011 Festlig tråd! Jeg spiste tacopizza med nachoschips på en pizzarestaurant på Egertorget i Oslo så tidlig som i 2002. Det var godt da, og godt nå. Skjønner ikke at det er så spesielt? Tacolasagne har jeg laget et par ganger. Man trenger ikke Toro for å få til det. Veldig godt! Det betyr ikke at jeg spiser tacokrydret mat hver dag eller hver uke eller hver måned. Det betyr at jeg syns krydderblandingen er god, og at jeg syns det går an å bruke den på andre måter enn den tradisjonelle måten. 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2011 #85 Skrevet 1. februar 2011 http://www.tv2.no/gmn/wenche/oppskrifter/tacolaks-1967507.html
EmmaW Skrevet 1. februar 2011 #86 Skrevet 1. februar 2011 http://www.tv2.no/gmn/wenche/oppskrifter/tacolaks-1967507.html Har litt mer sansen for Hellstrøm og Ingrid Espelid enn TV2-Wenche... Hennes kokkekunster har aldri imponert meg. Lurer forresten hva Hellstrøm har å si om tacofeberen forresten. Da hadde man nok fått høre både det ene og det andre.
Gjest Airi Skrevet 1. februar 2011 #87 Skrevet 1. februar 2011 http://www.tv2.no/gmn/wenche/oppskrifter/tacolaks-1967507.html Det var jo en salig blanding. Tzatsiki, poteter og tomatsalsa - laget av tomat og ketchup? Det så utrolig sært ut, men jeg fikk da lyst på taco de pescado, så da vet jeg hva jeg skal ha til middag. Dette har fint lite med taco de pescado å gjøre da..
Tabris Skrevet 1. februar 2011 #89 Skrevet 1. februar 2011 Denne synes jeg var interessant: Den meksikanske illusjon
Pingting Skrevet 1. februar 2011 #90 Skrevet 1. februar 2011 Denne synes jeg var interessant: Den meksikanske illusjon Hehe, ikke overraskende. Men er det virkelig så mange som tror at standard taco er autentisk, altså? Det har liksom aldri falt meg inn å tro noe annet enn at det er en fornorsking, på linje med pizza Grandiosa og den der "Carbonara"-sausen man får kjøpt på pose. 2
Gjest Airi Skrevet 1. februar 2011 #91 Skrevet 1. februar 2011 Det er nok ikke så mange som kjøper taco-kit fordi de vil være eksotiske og spise fremmed mat lenger, vi har jo spist tacos i 20 år. Nå går det jo an å lage tacos på litt mer meksikansk vis også, vi får jo kjøpt både mais- og hvetetortillas på butikken. Jeg mener å huske at det ikke fantes da jeg var yngre?
Tabris Skrevet 1. februar 2011 #92 Skrevet 1. februar 2011 Nei, det er nok ikke mange som tror det. Hadde vært interessant å smake skikkelig meksikansk taco, synes jeg.
Lykkelitenen Skrevet 1. februar 2011 #93 Skrevet 1. februar 2011 Jeg er veldig glad i de tacoseriene vi får kjøpe i butikkene i dag og spiser det med god samvittighet, både som tortilla, enchiladas eller ved å blande komponentene med andre matretter. Pizza fylt med kjøttdeig med tacosaus, sopp, tomat, mais, ost og og tortillachips har jeg spist i mange år, samme har jeg med tacosuppe. Det smaker godt og er fin variasjon fra vanlige supper/gryteretter jeg er vandt med. At det ikke gjør meg like kulinarisk som en del her inne, so be it... 3
Sandin Skrevet 16. februar 2011 #94 Skrevet 16. februar 2011 Det er da faktisk bare å ikke kjøpe det? Jeg har prøvd tacogryten, men den likte jeg ikke. Har heller litt tacokrydder i den meksikanske gryten for å rocke den opp litt. Er ikke værre enn å aldri kjøpe den igjen, det er jo ikke som at det går på bekostning av andre produkter, i hvertfall ikke i min butikk? Om den er autentisk eller ei er vel ikke så voldsomt viktig så lenge folk liker det?
Pingting Skrevet 16. februar 2011 #95 Skrevet 16. februar 2011 Om den er autentisk eller ei er vel ikke så voldsomt viktig så lenge folk liker det? For det første så jo, for de som er interessert i matkultur, tradisjoner, kosthold, matindustrien, reklameindustrien og så videre så er slike ting viktige. For det andre så går det vel fortsatt an å diskutere ting selv om man ikke er enig? Høre om det er flere som synes det samme, hvorfor man tror det er slik, hva som er den neste nyvinningen, avspore litt... 2
Sandin Skrevet 16. februar 2011 #96 Skrevet 16. februar 2011 For å si det sånn, man finner fårikål-lignende matretter i andre land også, men vi kan ikke klaske de på lanken fordi vi mener å ha opprinnelse til den og de lager den feil! Når ordet meksikansk og taco brukes, så ser jeg for meg en relativt krydret rett med en viss smak. På samme måte som når jeg leser indisk på pakkene. Jeg har en klar formening om hva jeg kommer til å få smake. Det innebærer ikke at jeg tror at de spiser den sånn i mexico eller india. Er jeg interessert i det, så googler jeg heller. Matkultur og tradisjoner er i konstant forandring. Uten disse hadde jo ikke engang potetene nådd landet vårt. Når en matvare/mattradisjon krysser en landegrense, så vil den nye kulturen påvirke rettene. Slik sett var jo både taco og "indiske" produkter relativt smakløse når de kom. Nå finnes et mye større utvalg for de som også liker de sterkere variantene. Grandisen hadde forandret seg en del den også dersom den ble lansert i Spania. 1
Gjest Consensio Skrevet 16. februar 2011 #97 Skrevet 16. februar 2011 Om den er autentisk eller ei er vel ikke så voldsomt viktig så lenge folk liker det? Sant! Men... jeg syns iallefall at det er litt viktig å informere mennesker om at dette faktisk ikke er autentisk når jeg hører dem si at de spise mexicansk mat. Det blir bare feil. 1
Rights Skrevet 16. februar 2011 #98 Skrevet 16. februar 2011 Elsker taco/fajitas.. Men når det kommer hybridprodukter (Taco pizza, lasagne, suppe), så har jeg bare blitt skuffet.. Kjøper det en gang, kun fordi jeg elsker å prøve nye ting.. men har aldri kjøpt slike produkter igjen, for å si det slik. Taco er forøvrig.. elsk!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå