Mubba Skrevet 30. januar 2011 #61 Skrevet 30. januar 2011 Trenger det være nødvendig? Jeg kopierte min egen oppskrift. Jeg bruker ikke bordsalt, jeg bruker himalayasalt.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2011 #62 Skrevet 30. januar 2011 Litt rart med Himalayasalt i tacokrydder. Himalaya er jo ikke akkurat i nærheten av Mexico.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 30. januar 2011 #63 Skrevet 30. januar 2011 Jeg skjønner at folk liker taco, men nå føles det som om at dette fenomenet har spunnet fullstendig ut av kontroll. Og det virker som Ola Nordmann ikke får nok av taco-liknende produkter. Vi har: Tacosuppe, Tacogryte, Tacokjøttdeig (som er ferdig stekt!)og ikke minst TacoLASAGNE. Er vi bare en gjeng med skap-meksikanere hele gjengen? Igrunn ganske enig. Spesielt når man blander retter sammen som helt sikkert overhode ikke har noe med ekte mneksikansk mat å gjøre i det hele tatt. Tror ikke en meksikaner hadde kjent igjen noen av de såkalte tacorettene vi spiser
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2011 #64 Skrevet 30. januar 2011 Jeg spør bare fordi jeg er nysgjerrig, altså. Men hvilke egenskaper har himalayasalt utover det vanlig salt har?
Gjest Airi Skrevet 30. januar 2011 #65 Skrevet 30. januar 2011 (endret) Jeg spør bare fordi jeg er nysgjerrig, altså. Men hvilke egenskaper har himalayasalt utover det vanlig salt har? Visse helsekostfanatikere tror at det er selve ursaltet, som er mye sunnere enn vanlig salt - som består av akkurat de samme komponentene. Ikke er det fra Himalaya heller, det er fra Pakistan. Forstå det den som kan. Endret 30. januar 2011 av Airi
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2011 #66 Skrevet 30. januar 2011 Ok, takk for svar. Ingenting smaksmessig, med andre ord.
Mubba Skrevet 30. januar 2011 #67 Skrevet 30. januar 2011 Er det mulig... Bordsalt er skadelig for kroppen. Hadde jeg skrevet "havsalt" i stedet hadde ingen reagert. Himalaysalt SMAKER nydelig og det er ikke skadelig for kroppen! 1
Mubba Skrevet 30. januar 2011 #68 Skrevet 30. januar 2011 Ok, takk for svar. Ingenting smaksmessig, med andre ord. Jo, selvfølgelig!!! Det smaker mildt og godt salt, uten at det domminerer hele retten.
Quickchick Skrevet 30. januar 2011 #69 Skrevet 30. januar 2011 Nei, det er det ikke. Det er meksikansk. Nei Tacoen som finnes i dag, i Norge har veldig lite med den opprinnelige meksikanske retten å gjøre. Tacos har i høyeste grad røtter i Mexico, men den varianten som selges i pakker her er en amerikansk tilpasning. Dette har vært nevnt flere ganger i denne tråden. Det stammer derfra ja.. Men som sagt; "Tacoen som finnes i dag, i Norge har veldig lite med den opprinnelige meksikanske retten å gjøre. "
Gjest Airi Skrevet 30. januar 2011 #70 Skrevet 30. januar 2011 Er det mulig... Bordsalt er skadelig for kroppen. Hadde jeg skrevet "havsalt" i stedet hadde ingen reagert. Himalaysalt SMAKER nydelig og det er ikke skadelig for kroppen! Det inneholder mye natriumklorid, som er skadelig for kroppen i store mengder - akkurat som alt annet salt.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 30. januar 2011 #71 Skrevet 30. januar 2011 Det inneholder mye natriumklorid, som er skadelig for kroppen i store mengder - akkurat som alt annet salt. Menn litt nacl må man ha
Tears.of.the.Sun Skrevet 30. januar 2011 #72 Skrevet 30. januar 2011 Er det mulig... Bordsalt er skadelig for kroppen. Hadde jeg skrevet "havsalt" i stedet hadde ingen reagert. Himalaysalt SMAKER nydelig og det er ikke skadelig for kroppen! Du bør ta deg et nettsøk om dette vindundersaltet du snakker om. Her er bare èn av mange linker som du bør ta en titt på: http://skepsis.no/?p=903 1
Gjest Consensio Skrevet 30. januar 2011 #73 Skrevet 30. januar 2011 Okidoki, her er oppskrifta, direkte kopiert fra der jeg fant den Skal ikke paideigen stekes litt i ovnen før man har oppi fyllet? (altså etter at man har lagt den i paiformen, men før man har oppi noe)
Gjest imli Skrevet 30. januar 2011 #74 Skrevet 30. januar 2011 Eg har aldri vore glad i taco. Kjøttdeig med det krydderet smakar vel greit "etleg", men ein blir fort lei, eg ville aldri orka å ete det kva fredag, slik mange tydelegvis gjer! Og både tacoskjell og tortillalefser smakar heilt grusomt.
Pingting Skrevet 30. januar 2011 #75 Skrevet 30. januar 2011 Tillater meg å sitere et par ting fra artikkelen Tears of the sun linket til: Alt salt som utvinnes ved gruvedrift er fra dette såkalte urhavet, avsatt lenge før mennesket kom på jorden. Derfor er ikke Himalayasaltet noe renere eller mer spesielt kjemisk sett enn alt annet salt fra gruver. Det meste av salt som har vært drevet ved gruvedrift i Europa, i beltet fra Polen i øst til Nederland i vest, er like gammelt. Faktum er imidlertid at alt naturlig salt består av nesten bare NaCl. Så også Himalayasaltet: 98% NaCl. Himalayasaltet er altså kjemisk ikke annerledes enn annet naturlig salt. (...) Forskjellige kjemiske stoffer har forskjellig løselighet i vann. Dersom vannet fordamper, slik at man begynner å felle ut kjemiske forbindelser av havvannet vil de felles ut i en bestemt rekkefølge, ettersom konsentrasjonen av dem blir høyere enn det vannet kan ha oppløst. (...) Himalaya- og alt annet salt – er altså ganske rent NaCl rett og slett fordi andre stoffer felles ut før eller etterpå. Inndamping av salt fra sjøvann i dag gjøres på samme måte for å få mest mulig rent salt. Himalayasalt er - surprise, surprise - akkurat like skadelig for kroppen som alt annet salt. Om du vil være sunn så modererer du saltinntaket, ikke kjøper overpriset rosa salt fra en gruve i Pakistan. 2
Zzyzx Skrevet 30. januar 2011 #76 Skrevet 30. januar 2011 Natriumklorid er natriumklorid, enten det kommer fra dødehavet, saltgruvene i Polen eller fra Pakistan, 300 kilometer fra Himalaya. Ja, altså, himalayasaltet kommer ikke fra Himalaya, men fra Pakistan. For å gi et referansepunkt, så er 300 kilometer avstanden mellom Oslo og Bergen i luftlinje.
Tears.of.the.Sun Skrevet 30. januar 2011 #77 Skrevet 30. januar 2011 Noe som forresten er godt er kjøttdeig med tacokrydder sammen med fullkornsmakaroni og grønnsaker.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2011 #78 Skrevet 30. januar 2011 Til Consensio (får ikke sitert da tråden er helt kaputt for tiden): Nei paibunnen skal faktisk ikke stekes i ovnen før man har på fyllet
Gjest Airi Skrevet 31. januar 2011 #79 Skrevet 31. januar 2011 Nå var det databasefeil store deler av gårsdagen så jeg ikke fikk lov til å se side 4, men jeg ser at flere andre har tatt opp tråden og forklart hva som er humbug med himalayasalt. Det markedsføres som noe helt annet enn vanlig bordsalt, og det er sant at en del salt er kjemisk behandlet før det når ut i butikkene, men "bordsalt" er bare et annet ord for NaCl. Himalayasalt er ikke mindre skadelig enn NaCl, det er 98% NaCl.
Mubba Skrevet 31. januar 2011 #80 Skrevet 31. januar 2011 Jeg har ingen planer om å sitte og forsvare himalaysalatet. Noen spurte om oppskrift på tacokrydder og jeg svarte. Om dere har tenkt å ta debatten så kan dere vel lage en ny tråd? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå