Gjest Nightingale Skrevet 29. januar 2011 #1 Skrevet 29. januar 2011 Tenåringsgutten min gjør ikke annet enn å sitte på rommet og spille, se på youtube etc. Han kan sitte fra han kommer hjem fra skolen og helt til han legger seg. Jeg er helt desperat etter å få han ut av huset, gjøre andre ting, treffe venner, men han er så lite motivert at jeg bruker all min energi for å finne på ting som kan vekke interesse hos han. Når jeg innimellom faktisk klarer å få han med på for eksempel skikjøring eller noe, så liker han det, og blir i godt humør. Men det er så utroooolig vanskelig å motivere han før vi kommer oss av gårde, så noen ganger gir jeg bare opp. Han er ute av huset to ettermiddager i uka på kurs (jeg skulle ønske han drev med sport, men det er han ikke interessert i). Han blir også da i godt humør, men det blir ikke noe mer venner av den grunn. Hjemme virker han så utrolig 'avslått'. Det er ingenting ved stemninga hjemme som skulle tilsi at han helst vil være på rommet, annet enn at det nok er kjedelig å sitte sammen med meg alene (det er bare oss to). Jeg tenker at han er ensom som er så lite med andre ungdommer, men synes det er vanskelig å motivere han til å komme inn i et miljø når han selv ikke virker interessert. Jeg vil så gjerne bare se han glad og aktiv. Råd?
Redbull Skrevet 29. januar 2011 #2 Skrevet 29. januar 2011 Gjør som mor mi: dra utav internetten og ha data/tv forbud frem til kl 8, og se til at han legger seg 10 halv 11. Mora mi sendte oss rett å slett ut, vi hadde ikke valg. Syns det var veldig greit eg 2
kamela Skrevet 29. januar 2011 #3 Skrevet 29. januar 2011 Tror jeg ville fått "problemer" med nettet en periode og se om han kjedet seg nok til å finne på noe. 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2011 #4 Skrevet 29. januar 2011 Gjør som mor mi: dra utav internetten og ha data/tv forbud frem til kl 8, og se til at han legger seg 10 halv 11. Mora mi sendte oss rett å slett ut, vi hadde ikke valg. Syns det var veldig greit eg Det gjorde moren min og. Jeg satt derfor oppe til hun hadde lagt seg, slo på nettet igjen, og koste meg med musikken min. Nå skal det sies at jeg har hatt problemer med å sove hele livet og slet i denne perioden med ekstrem angst hver eneste kveld/natt, med musikk som eneste "sunne" måten å roe meg ned på. TS, kan hende sønnen din ikke finner venner han virkelig liker å være med i nærmiljøet. Det slet jeg med selv, var rett og slett ingen på skolen jeg gikk på som var "min type", dette, i tillegg til angsten, gjorde at jeg satt hjemme hver dag. Jeg flyttet til den andre forelderen min, og da jeg var ferdig med ungdomsskolen og gikk over til en videregående skole et stykke unna ungdomsskolen jeg gikk på fant jeg venner, og var ute med dem nesten hver dag, etter å ha sittet hjemme i alle år. Kan hende han er deprimert, kan hende han har en slags pc-avhengighet, kan hende han ikke finner venner han er på bølgelengde med, kan hende han sliter sosialt generelt sett osv. Snakk med han.
Tears.of.the.Sun Skrevet 29. januar 2011 #5 Skrevet 29. januar 2011 Dra ut nettet! Det er ikke bra for en gutt å sitte foran PCen 60 timer i uka. Han kommer til å bli en asosial gutt med dårlig sosial antenne. Det er ikke et problem at han ikke er interessert i sport, men han bør trene noe allikevel for å holde seg i form. Send han ut av huset og tving han til å finne på noe! Du som forelder har et ansvar. Ditt ansvar er å guide han til en sunn livsstil, og foran TVen og PCen skjer lite som minner om det.
Gjest Iah Skrevet 29. januar 2011 #6 Skrevet 29. januar 2011 Jeg lurer på hvor gammel denne tenåringen er? Føler det er ganske vesentlig.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2011 #7 Skrevet 29. januar 2011 Hvis du har en sønn som sitter foran skjermen i 60 timer pr uke så er det kun fordi du lar han. Som hans foresatte er det ditt ansvar og jobb å sette grenser, men det har du kanskje misset et sted på veien?
kvinnerkvinner Skrevet 29. januar 2011 #8 Skrevet 29. januar 2011 Trekk ut nettet eller ta strømkabelen og går han på nett allikevel, ta hele døra til rommet hans siden han misbruker tilliten din. Fungerer som gull! :erfart:
Gjest JJ Skrevet 29. januar 2011 #9 Skrevet 29. januar 2011 Tenåringsgutten min gjør ikke annet enn å sitte på rommet og spille, se på youtube etc. Han kan sitte fra han kommer hjem fra skolen og helt til han legger seg. Jeg er helt desperat etter å få han ut av huset, gjøre andre ting, treffe venner, men han er så lite motivert at jeg bruker all min energi for å finne på ting som kan vekke interesse hos han. Når jeg innimellom faktisk klarer å få han med på for eksempel skikjøring eller noe, så liker han det, og blir i godt humør. Men det er så utroooolig vanskelig å motivere han før vi kommer oss av gårde, så noen ganger gir jeg bare opp. Han er ute av huset to ettermiddager i uka på kurs (jeg skulle ønske han drev med sport, men det er han ikke interessert i). Han blir også da i godt humør, men det blir ikke noe mer venner av den grunn. Hjemme virker han så utrolig 'avslått'. Det er ingenting ved stemninga hjemme som skulle tilsi at han helst vil være på rommet, annet enn at det nok er kjedelig å sitte sammen med meg alene (det er bare oss to). Jeg tenker at han er ensom som er så lite med andre ungdommer, men synes det er vanskelig å motivere han til å komme inn i et miljø når han selv ikke virker interessert. Jeg vil så gjerne bare se han glad og aktiv. Råd? Siden de fleste andre guttene sitter på internett og Xbox osv så er det gjerne hans måte å være sosial på om han kommuniserer med dem samtidig (mikrofon, MSN, Skype, mobil,facebook osv). Dette er veldig vanlig i ungdomstiden i dag og selv de mest aktive og sosiale i dag er for det meste foran pcen/tv-spill. Om han ikke kommuniserer med noen gjennom det så ville jeg lurt på om det var noe galt rent sosialt på skolen o.l. Ville forøvrig også anbefale å få ned antall timer. 30 timer burde være maks, helst 15-20. Ta ut strømmen om nødvendig for å få det ned. Om han sliter så oppsøk helsefaglig hjelp (det er sidestilt med alkoholisme i enkelte kretser om en blir for avhengig).
Jade Skrevet 31. januar 2011 #10 Skrevet 31. januar 2011 (endret) Det ER faktisk lov å sette grenser! Hvis han ikke får lov til å spille mer enn x antall timer i uka, så blir han gjerne mer gira på å finne på andre ting å gjøre. Endret 31. januar 2011 av Jade
Hanselot Skrevet 31. januar 2011 #11 Skrevet 31. januar 2011 Tenåringsgutten min gjør ikke annet enn å sitte på rommet og spille, se på youtube etc. Han kan sitte fra han kommer hjem fra skolen og helt til han legger seg. Jeg er helt desperat etter å få han ut av huset, gjøre andre ting, treffe venner, men han er så lite motivert at jeg bruker all min energi for å finne på ting som kan vekke interesse hos han. Når jeg innimellom faktisk klarer å få han med på for eksempel skikjøring eller noe, så liker han det, og blir i godt humør. Men det er så utroooolig vanskelig å motivere han før vi kommer oss av gårde, så noen ganger gir jeg bare opp. Han er ute av huset to ettermiddager i uka på kurs (jeg skulle ønske han drev med sport, men det er han ikke interessert i). Han blir også da i godt humør, men det blir ikke noe mer venner av den grunn. Hjemme virker han så utrolig 'avslått'. Det er ingenting ved stemninga hjemme som skulle tilsi at han helst vil være på rommet, annet enn at det nok er kjedelig å sitte sammen med meg alene (det er bare oss to). Jeg tenker at han er ensom som er så lite med andre ungdommer, men synes det er vanskelig å motivere han til å komme inn i et miljø når han selv ikke virker interessert. Jeg vil så gjerne bare se han glad og aktiv. Råd? Sjekk om ruteren din har muligheter for å sette inn tidsbegrensinger o.l. og sjekk om x-box har en funksjonalitet for det samme, sett tiden til feks 2 timer pr. dag, ev ingen tilgang mellom spesielle klokkeslett. Endre deretter passord til ruter/xbox til noe han umulig kan finne ut. Hjemme hos oss kommer gutta aldri til å få mulighet til å endre på foreldrekontroller, tidsbegrensinger o.l.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2011 #12 Skrevet 6. februar 2011 Noen som vet om det finnes muligheter for tidsbegrensninger/sperringer på D link 635?
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2011 #13 Skrevet 7. februar 2011 Tenåringsgutten min gjør ikke annet enn å sitte på rommet og spille, se på youtube etc. Han kan sitte fra han kommer hjem fra skolen og helt til han legger seg. Jeg er helt desperat etter å få han ut av huset, gjøre andre ting, treffe venner, men han er så lite motivert at jeg bruker all min energi for å finne på ting som kan vekke interesse hos han. Når jeg innimellom faktisk klarer å få han med på for eksempel skikjøring eller noe, så liker han det, og blir i godt humør. Men det er så utroooolig vanskelig å motivere han før vi kommer oss av gårde, så noen ganger gir jeg bare opp. Han er ute av huset to ettermiddager i uka på kurs (jeg skulle ønske han drev med sport, men det er han ikke interessert i). Han blir også da i godt humør, men det blir ikke noe mer venner av den grunn. Hjemme virker han så utrolig 'avslått'. Det er ingenting ved stemninga hjemme som skulle tilsi at han helst vil være på rommet, annet enn at det nok er kjedelig å sitte sammen med meg alene (det er bare oss to). Jeg tenker at han er ensom som er så lite med andre ungdommer, men synes det er vanskelig å motivere han til å komme inn i et miljø når han selv ikke virker interessert. Jeg vil så gjerne bare se han glad og aktiv. Råd? 60 timer i uken??? haloooo. Gutten er jo avhengi.En tenåring som sitter ca 8 t hver dag?? Som mor er det din f...plikt til å bryte inn nå. Ta en prat,og still krav. Klart han ikke gidder, så lenge pc står der. Gjør avtale. Først middag,lekser osv. Om han ikke holder avtale, så fjern hele greiene. Den gutten der kommer til å få problemer med rygg osv senre om du ikke tar tak.
Harlekin Skrevet 7. februar 2011 #14 Skrevet 7. februar 2011 (endret) Hva er vitsen med banning og kjefting og skrive at det er TS "plikt som mor" å sette grenser? Hun vet vel det, det er jo derfor hun skriver inn. Hun ber om råd for hvordan hun skal gjøre det. Jeg synes tidsbegrensning på Internett er et bra sted å begynne. La ham kjede seg litt, da må han til slutt finne på noe, og vær der for ham når han trenger det. Endret 7. februar 2011 av Harlekin
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2011 #15 Skrevet 7. februar 2011 Heller det, en barn som drikker og har sex! 1
Gjest BabyBlue Skrevet 7. februar 2011 #16 Skrevet 7. februar 2011 Heller det, en barn som drikker og har sex! Ingen vits i å sette det opp mot hverandre, begge deler er lite bra å holde på med i ung alder. Men... guttene i klassen min har noe som begynner å nærme seg pukkelrygg pga. fremoverbøyd holdning flere timer om dagen, uren hud og dårlig kondisjon. Flere av de er helt ferdige etter bare en halvtime ut i gymtimen, og er tungpustige under undervisningen. Å la de sitte slik flere timer om dagen er bare for dårlig. Det blir vanskelig å få han ut av denne onde sirkelen, men det kommer til å lønne seg i lengden. Tenk hvor skadelig det kan være over 2 - 5 år å holde på slik? Varige skader i rygg og beinbygning som må bygges opp igjen? Huff... Har du vurdert å melde han inn i treningssenter?
Hanselot Skrevet 8. februar 2011 #17 Skrevet 8. februar 2011 Se på side 38 i linken jeg legger ved under. LINKEN Ser ut som du skal kunne sette opp "schedules" og filtrering for hans nettbruk. Om han bruker en fellespc, er det vel heller ingenting i veien for å sette opp max antall timer man kan bruke pcen for hans spesifikke bruker. X-box har sikkert samme mulighetene.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2011 #18 Skrevet 8. februar 2011 Har han venner? Jeg er selv 20 år og hadde samme problem når jeg gikk på ungdomskolen. Jeg hadde mange venner, problemet var bare at de spilte akkurat like mye som meg. Og da var det også snakk om kun spilling, hadde knapt tid til å spise eller gjøre andre ting. Foreldrene mine prøvde også å sette tidsbegrensninger, men det nytter ikke, ble bare krangling og dessuten fant jeg alltid måter å få spilt på uansett. For min egen del gikk det over selv om det tok mange år, og det var først når jeg selv ble motivert til å gjøre andre ting at jeg sluttet. Jeg spiller litt fortsatt, men det er ikke hver dag dessuten er jeg alltid ute med venner minst en gang om dagen og er aldri hjemme å spiller i helgene.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2011 #19 Skrevet 8. februar 2011 Og jeg endte ikke opp som noe sosialt avvik av den grunn, har et stort sosialt nettverk nå, og får nesten aldri være ifred fra folk som vil ha meg med på ting, så at man blir ødelagt av for mye spilling tror jeg ikke noe på, kanskje selvtilliten og alt det der blir dårlig hvis man har lite venner osv, men selvtillit går det ann å bygge opp igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå