Gå til innhold

Facebook forteller hvor folk er?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I det siste har det poppet opp stadig nye meldinger på Facebook om at den og den personen er på et bestemt sted. Har ikke tenkt så mye over det, bare regnet med det er enda en irriterende trend at man ikke kan foreta seg noe som helst uten å fortelle alle det. Jeg har altså gått ut fra at folk feks sitter på en kafe og finner frem mobilen og registrerer at "nå er jeg her". Men nå ble jeg plutselig litt bekymret, for nå kom det opp en sånn melding fra en meget privat person som jeg VET ikke ville lagt ut sånt frivillig. Så hva i all verden har skjedd nå, outer Facebook hvor folk befinner seg ut fra mobilen deres eller noe sånt? Kan det skje at det dukker opp lignende meldinger fra meg, uten at jeg vet om det? Jeg har såvidt jeg kan huske aldri registrert mobilnummeret mitt noe sted på Facebook. Jeg har dog vært logget på Facebook via internett på mobil...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I det siste har det poppet opp stadig nye meldinger på Facebook om at den og den personen er på et bestemt sted. Har ikke tenkt så mye over det, bare regnet med det er enda en irriterende trend at man ikke kan foreta seg noe som helst uten å fortelle alle det. Jeg har altså gått ut fra at folk feks sitter på en kafe og finner frem mobilen og registrerer at "nå er jeg her". Men nå ble jeg plutselig litt bekymret, for nå kom det opp en sånn melding fra en meget privat person som jeg VET ikke ville lagt ut sånt frivillig. Så hva i all verden har skjedd nå, outer Facebook hvor folk befinner seg ut fra mobilen deres eller noe sånt? Kan det skje at det dukker opp lignende meldinger fra meg, uten at jeg vet om det? Jeg har såvidt jeg kan huske aldri registrert mobilnummeret mitt noe sted på Facebook. Jeg har dog vært logget på Facebook via internett på mobil...

Du snakker sikkert om Places, og jo, det må man gjøre selv. Facebook gjør det ikke automatisk.

• Liker 1
Skrevet

Du snakker sikkert om Places, og jo, det må man gjøre selv. Facebook gjør det ikke automatisk.

Hm, sendte ham en melding og han hadde ikke registrert noe, ikke vært på facebook en gang. Merkelige greier. Han var dog på den plassen facebook fortalte at han var!

Skrevet

Aha, fant en artikkel om dette på nettet. Datatilsynet er skeptiske siden også andre kan fortelle hvor du er, uten samtykke :sjokkert:

Dette var heldigvis blokkert hos meg, fant det i innstillingene nå. Men dere som bruker denne funksjonen, hva er egentlig greia med å finne frem mobilen på kafe og taste inn at du, Per og Kari er på Karl Johans gate akkurat nå? For ikke å snakke om hvis dere ser Ola lenger borte i gata og bestemmer dere for å registrere han også? Eller som en venninne har gjort flere ganger nå, mobilen hennes forteller meg at hun "is at Hjemme" :forvirret:

Skrevet

Jeg syntes personlig det er småmorro. Jeg er i Oslo i ny og ne (er fra Bergen) og har en del venner der, så jeg pleier å logge at jeg er på Oslo S når endelig er fremme. Har opplevd at folk huker tak i meg eller ringer meg fordi de har sett at jeg er på besøk i byen. Ser ikke helt problemet? Det er en liten og ubetydelig mulighet som byr på morsomme "tilfeldigheter" og hvis man ikke liker den kan man slå den av i profilen sin.

Alt folk gidder å lage oppstyr rundt. Forøvrig, så er det rett det du sier om at andre kan fortelle hvor du er, men det er kun om de selv er i nærheten (de må uansett tagge seg selv med de andre de tagger.)

Skrevet

Skjønner greia med at det er litt dumt at det går an å tagge andre. Det er ikke alle som vil at folk skal vite hvor de er. Jeg tagger sjeldent andre, kun folk jeg vet at ikke bryr seg. Jeg har derimot venninner som ikke liker å bli tagget i slike ting, derfor lar jeg være og har bare meg selv der. Synes Places er gøy, jeg. Kjekt å se hvor folk er og hva de driver med :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...