Gå til innhold

Hvordan lære data teknologi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har alltid hatt interesse for å lære meg programmering, HTML, spilldesign, webdesign og spillutvikling generelt. Jeg lurer på hvor det er mulig å lære seg dette, utenom skole? Har vært innom en del fora, men det har vært veldig vanskelig å skjønne det som ble skrevet pga. mangel på kunnskap om emnet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan du kan lære en data teknologi. Du får installere programmet og se om den klarer det :P

Neida bare tuller, du mener vel; datateknologi.

Du kan jo lese deg til mye og lære seg, men du må jo ha programvare evt til noe for å få utrettet.

HTML husker jeg at jeg lærte meg som 15-åring, etterhvert sitter kodene godt i hodet og du kan lage deg websider osv. Dog ville jeg heller prøvd PHP og mer avansert, du kan lage enda flottere sider med det :)

Det handler mye om å google, lese bøker. Kjøp deg en god bok på amazon.co.uk f.eks om koding, html, php så får du mye å bryne deg på :)

Lykke til!

Skrevet

HTML husker jeg at jeg lærte meg som 15-åring, etterhvert sitter kodene godt i hodet og du kan lage deg websider osv. Dog ville jeg heller prøvd PHP og mer avansert, du kan lage enda flottere sider med det :)

Tenkte det hadde vært lurest å begynne med HTML, har hørt at det er en fin begynner plass. Så kanskje om et årstid så skal jeg vel prøve meg på PHP. :P

Skrevet

Ja, det er en god start :) Basis kan man lære seg ved å bruke nettet også, så jeg er sikker på at innen 1 ukes tid har du nok fått opp en liten webside hvis du har tid til å sitte med det!

Spennende! :)

Skrevet

Sidene blir ikke noe finere med php. De blir dynamiske. Du kan bruke andre språk som ASP.net, men det er bedre dokumentert for php.

Når du skal starte å lære anbefaller jeg å se etter HTML5 tutorialer, og ikke xhtml. html5 er det nyeste, og er ganske dynamisk det og.

Når du føler du har fått til html, kombinerer du det med CSS. Da har du lært å lage det grafiske, og kan og burde gå over til server-side scripting (php, asp, cgi, python osv)

Jeg begynte når jeg var 10 år med dette, og nå, 6 år etter er jeg ganske dreven på det.

Skrevet

Sidene blir ikke noe finere med php. De blir dynamiske. Du kan bruke andre språk som ASP.net, men det er bedre dokumentert for php.

Finere var kanskje feil ord, mer avanserte.

Men noen skal alltid kverrulere, hva er definisjon av "fin" uansett :) for en datanerd er fin er ikke alltid utseende betydningen :)

Skrevet

Hvor kan en prøve ting ut? Er det en spesiell programvare eller hva? Leste på en nettside at det var mulig å bruke Microsoft Silverlight, stemmer det?

Skrevet

Det er fult mulig å lære på internett. Husker selv jeg holdt litt på med html og laget meg forum og diverse kunm for gøy. Holdt ikke på lenge nok til å lære meg kodene og drev vel egentlig bare å kopierte koder og slikt, men skjønte vel mer eller mindre hva jeg gjorde og fikk til og tror det og er viktig. Men gikk lei, da.

Er ganske intressert i 3d og har selv sittet og fiklet med 3ds max. Kan ikke lage mye med det, men vet hvor ting er og kan helt grunnleggende ting og alt det har jeg lært av meg selv på internett. Nå kan jeg lage det meste så lenge jeg ser en videotutorial. Og 3s Max brukes vel også i spillindustrien og filmindustrien.

HTML er vel ikke noe problem tror jeg å lære seg om man går inn for det. Spillutvikling er nok litt mer avansert, men det er fult mulig å lage vellfungerende spill på gutterommet/jenterommet. Akkurat det vet jeg lite om da, men jeg tror man bør begynne i det små, lære seg programmer, lære programmering.

Men er man intressert i å lage et spill så tror jeg Game Maker er en bra start. Der kan man lage spill både med og uten å vite koder og programmet er vel også ment for amatører så det koster ikke så mye. Tror det finnes en gratis versjon også. Men det tar tid og det finnes en del tutorials der ute. http://www.yoyogames.com/gamemaker

• Liker 1
Skrevet

Tenkte det hadde vært lurest å begynne med HTML, har hørt at det er en fin begynner plass. Så kanskje om et årstid så skal jeg vel prøve meg på PHP. :P

Du kan hoppe på med PHP med en gang, for du vil trenge det i kombinasjon med HTML og SQL for å kunne lage gode websider. :)

Skrevet

Har alltid hatt interesse for å lære meg programmering, HTML, spilldesign, webdesign og spillutvikling generelt. Jeg lurer på hvor det er mulig å lære seg dette, utenom skole? Har vært innom en del fora, men det har vært veldig vanskelig å skjønne det som ble skrevet pga. mangel på kunnskap om emnet.

Ja, det er mulig å lære seg at delle uten å gå på skole, men dersom du har planer om å få deg jobb innen dette, så bør du heller vudere å ta en bachelor i Simulering- og spillutvikling (dataingeniør) som du finner på f.eks HiBu. :)

Hva slags programmering tenker du på at du vil lære? Programmering er nemlig ekstremt mye forskjellig, og innebærer ikke å kun å beherske programmeringsspråk. Språket er bare et verktøy, og om du programmerer i C, C#, C++, Java, Ada, Phyton, Perl, VHDL eller Pascal er ett fett så lenge du vet hvordan du bedriver systemutvikling, som er det programmering egentlig dreier seg om. Kan du f.eks ikke utvikle objektorientert, så vil du ikke ha nubbsjans ute i programmeringsverdenen.

Om man bedriver webprogrammering eller spillutvikling når man først har lært seg programmering er i grunnen det samme. Det handler om preferanser. Felles for disse også er at man ikke vil klare å lage spesielt gode websider/spill dersom man ikke vet hvordan man går frem for å definere hva man skal lage og å finne ut hvor man skal starte.

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er mulig å lære seg at delle uten å gå på skole, men dersom du har planer om å få deg jobb innen dette, så bør du heller vudere å ta en bachelor i Simulering- og spillutvikling (dataingeniør) som du finner på f.eks HiBu. :)

Har for tiden ikke generell studiekompetanse, så jeg har ikke mulighet til å gå på universitet/høgskole. Skal ta opp studiespesialisering/medie og kommunikasjon til neste år, så skal se om jeg får til å gjennomføre vgs. Har veldig lyst til å studere, men sliter med å gjennomføre videregående pga. lese og skrivevansker + kronisk sykdom.

Hva slags programmering tenker du på at du vil lære?

Grunnleggende programmeringsspråk til å begynne med. Er ikke akkurat helt sikker på akkurat hva jeg har lyst til å lære. Det er jo så mye så en blir smårar av det.

Skrevet

Har for tiden ikke generell studiekompetanse, så jeg har ikke mulighet til å gå på universitet/høgskole. Skal ta opp studiespesialisering/medie og kommunikasjon til neste år, så skal se om jeg får til å gjennomføre vgs. Har veldig lyst til å studere, men sliter med å gjennomføre videregående pga. lese og skrivevansker + kronisk sykdom.

Grunnleggende programmeringsspråk til å begynne med. Er ikke akkurat helt sikker på akkurat hva jeg har lyst til å lære. Det er jo så mye så en blir smårar av det.

Den er kjip! :(

Dersom du noen gang skulle vurdere å begynne på noe innnen informatikk/programmering, så anbefaler jeg deg å ta ingeniørfag fremfor kun informatikk. Det medfører at du må ha spesiell studiekompetanse, men sannsynligheten for å få jobb når du er ferdig med studiene øker betraktelig.

Hva vil du bruke programmeringen til? Jeg ville anbefalt deg å begynne med f.eks Java. Da må du lære deg objektorientering og det er et språk som er forholdsvis mye brukt innen de fleste bransjer. Språket spiller i grunnen liten rolle, men akkurat Java har ekstremt god API på nett og det finnes veldig mange tutorials på nett.

Du kan få kjøpt grunnleggende bøker som heter "Java for dummies" og liknende, og dersom du ikke har noen erfaring, så er disse riktig sted å starte. De tar for seg alt fra bunn av. :)

Du kan f.eks laste ned Netbeans til å programmere i, det er gratis og enkelt i bruk.

Dersom du eventuelt googler Java + API så vil du få opp linker til hele Java-API'en på nett. API er en slags "funksjons/kokebok" som sier noe om alle funksjonene du har tilgjengelig og hvordan de skal brukes.

"Hello World" er en god start. Googler du dette + Java så vil du få en kokebok på hvordan du går frem for å skrive ut "hello world" på skjermen din.

Du vil også garantert ende opp med en del kompileringsfeil, noen er enkle å finne ut av, noen er værre. Google er din venn her også! :)

Skrevet

Du kan få kjøpt grunnleggende bøker som heter "Java for dummies" og liknende, og dersom du ikke har noen erfaring, så er disse riktig sted å starte. De tar for seg alt fra bunn av. :)

Skal sjekke ut det neste gang jeg er i byen. :)

Lastet i tillegg ned NetBeans IDE 6.9.1 i sted, så jeg er vel i gang. :)

Skrevet

Takk. :)

Skrevet

du har kanskje allerede vært innom w3schools, men i forbindelse med webdesign er det en veldig fin plass å begynne.

besøk også gjerne A List Apart hvor du kan finne masse interessant.

hvilket programmeringsspråk du burde begynne med er litt vanskelig å svare på. jeg synes Java er helt forferdelig, ikke særlig vanskelig. jeg liker det bare ikke. anbefaler boka "Learn Python The Hard Way" som er tilgjengelig her helt gratis. går du gradvis gjennom den bør du ha et godt utgangspunkt hvis du har fått det til.

Skrevet

Noen flere bøker som hadde passet til en nybegynner?

Skrevet

Finere var kanskje feil ord, mer avanserte.

Men noen skal alltid kverrulere, hva er definisjon av "fin" uansett :) for en datanerd er fin er ikke alltid utseende betydningen :)

For meg, som jeg selv vil anse som en ganske stor datanerd er fin utseende. Kan riktignok vær "den fungerer fint" o.l, men et system er ikke fint. Det er fungerende, velfungerende, e.l.

Hvor kan en prøve ting ut? Er det en spesiell programvare eller hva? Leste på en nettside at det var mulig å bruke Microsoft Silverlight, stemmer det?

Silverlight har jeg ikke satt meg inn i, men det er noe alà flash. Så det kan jeg ikke si noe om faktisk, men ser ikke alt for dumt ut, selv om størsteparten bruker flash. Java er fint. (You see what i did there?)

Skrevet (endret)

Noen flere bøker som hadde passet til en nybegynner?

Hvis du er interessert i å lære grunnleggende HTML er www.lissaexplains.com en helt fantastisk side. Endret av Klatt
Gjest brutal_mann
Skrevet

OM en vil bli flink, så ja. Men de er uhyre få mennesker som er så skarpe. Uansett er det å studere god kode veien for å lære bra programmeringsdesign. Å lære alt kan du bare glemme. Til det er faget for omfattende. Så du må velge ett felt og satse alt på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...