Gå til innhold

noen spørsmål om lavkarbo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere! Jeg har noen spørsmål om lavkarbo :)

Har holdt på en uke nå, og det har gått veldig bra synes jeg.

1. Er det vanlig å tisse mye? Jeg drikker generelt lite, og har ikke økt vanninntaket noe denne uken, men tisser mye mer!

2. Holder meg mellom 50-100 g karbohydrater daglig, som regel 50-60 g. Er det 'farlig' om jeg får i meg 10-20 g noen dager?

3. Hvor kommer deres karbohydrat-inntak fra?

4. Spiller det noen rolle hvor karbohydratene kommer fra, så lenge jeg holder meg under 100 g daglig? (Tenker ikke godteri/potetgull ol, men f.eks havregryn/kornprodukter)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

JEST STEY EVEY FRUM CARBZ, THEY MAEK U FAT.

Skrevet

1. Det er ikke uvanlig i hvert fall så du behøver ikke å bekymre deg.

2. Nei, det er ikke farlig om du går ned til 10 - 20, men vær klar over at du da kan havne i ketose og overgangen kan være ubehagelig (ketose betyr at man ikke forbrenner karbohyrater, men fett i steden for). Det anbefales heller ikke å dippe inn og ut av ketose til stadighet for det er en omstilling for kroppen.

3. Jeg får karbohydrater fra grønnsaker, bær, nøtter og fra frø.

4. Nei, så lenge du ikke spiser junk eller godis så kan du selv velge hvor karbohydratene kommer fra, men vil anbefale deg å la mye av det komme fra grønnsaker og særlig grønne grønnsaker. Vil du spise havregrøt så velg store havregryn og ha i f.eks 2 - 3 ss cottage cheese for å senke gi.

Skrevet

Hei dere! Jeg har noen spørsmål om lavkarbo :)

Har holdt på en uke nå, og det har gått veldig bra synes jeg.

1. Er det vanlig å tisse mye? Jeg drikker generelt lite, og har ikke økt vanninntaket noe denne uken, men tisser mye mer!

2. Holder meg mellom 50-100 g karbohydrater daglig, som regel 50-60 g. Er det 'farlig' om jeg får i meg 10-20 g noen dager?

3. Hvor kommer deres karbohydrat-inntak fra?

4. Spiller det noen rolle hvor karbohydratene kommer fra, så lenge jeg holder meg under 100 g daglig? (Tenker ikke godteri/potetgull ol, men f.eks havregryn/kornprodukter)

Du tisser mye de første dagene fordi kroppen slipper en del vann. Dette fordi karbohydrater binder vann i kropppen, og når karbohydratinntaket senkes så tisser du mer. Altså helt normalt, det stabiliserer seg etter hvert :)

Ikke farlig med 10-20 g, men som nevnt over du kommer i ketose. Noen trives i ketose, andre ikke. Det finner du selv ut :)

Mine karber kommer fra grønnsaker og melkeprodukter.

Du bør få mest mulig av karbene dine fra grønnsaker på grunn av vitamininntaket også :)

Skrevet

Takk for svar!

Må bli flinkere med grønnsakene ;)

Spiller det noen rolle hvordan karbohydratene fordeles utover dagen? Altså f.eks at 2 måltider nesten ikke inneholder karbohydrater, mens det tredje inneholder 50 g? Kanskje dumt spørsmål :sjenert:

Kom gjerne med noen lavkarbo tips og triks om dere har noen på lur :)

Skrevet

Takk for svar!

Må bli flinkere med grønnsakene ;)

Spiller det noen rolle hvordan karbohydratene fordeles utover dagen? Altså f.eks at 2 måltider nesten ikke inneholder karbohydrater, mens det tredje inneholder 50 g? Kanskje dumt spørsmål :sjenert:

Kom gjerne med noen lavkarbo tips og triks om dere har noen på lur :)

Jeg spiser karbohydrater til hvert måltid, men ikke like mye :) Passer på at det er noe grønt både til frokost og lunsj. Og så pøser jeg på med grønnsaker til middag. Skal jeg ha dessert så blir det enten gele av fun light eller bær med hjemmelaget vaniljesaus uten karber (nam).

Sjekk ut lavkarbo.no - der har du mange likesinnede og mange mange oppskrifter :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...