Gå til innhold

Slitasje på de to nederste ryggvirvlene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt mye smert siden sommer og har nettopp fått tilbakemelding på en mr undersøkelse. Viser seg at jeg har en slitasje på den to nederste ryggvirvlene. Er det noen som vet om man kan bli bra av dette? Hva slags behandlng er det man kan få for dette? Er det vanlig å måtte gå på smertestillende lenge? Kan tilstanden bli forverret? Håper noe kan svare meg. Tusen takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heia, jeg har 2 i nakken som er nedslitte og har hatt det i mange år.har vært hos flere for å få behandling,Har fått beskjed at ikke det er noe å gjøre med det, har bare blitt verre med årene.har hørt folk som har div ryggeplager som har stiva av områder, og det gjør det bedre i hverdagen, men i nakke kan de ikke gjøre det har jeg forstått.<er pyton værker 24 timer i døgnet og vet, sånn kommer det alltid til å være, og jo mere jeg har jobba oppigjennom jo verre har det blitt.Siste stopp hos meg nå er Nevrolg,ikke vet jeg hvorfor men må sjekke ut hva han sier.Går til Kirop.innimellom for å mykne opp nakken/skuldre hjelper litt på smertene.Du burde høre om de kan gjøre noe for deg, før du blir verre.lykke til.

Skrevet (endret)

de kan stive av men det kommer ann på hvordan bilde du har (hvor slitte,høydereduserte osv osv)

En kan operere og skifte ut slitte skiver både i nakke og rygg.SLitasje er normalt men noen får smerter ,Da må ting utredes vidre.

Styre ryggmuskler er et must,finn en fysioterapeut som kan rygg og kan vise deg div.øvelser

Dessuten be om en utredning på ryggklinikk eller hos spesialister

Endret av Kårky
Skrevet (endret)

de kan stive av men det kommer ann på hvordan bilde du har (hvor slitte,høydereduserte osv osv)

En kan operere og skifte ut slitte skiver både i nakke og rygg.SLitasje er normalt men noen får smerter ,Da må ting utredes vidre.

Styre ryggmuskler er et must,finn en fysioterapeut som kan rygg og kan vise deg div.øvelser

Dessuten be om en utredning på ryggklinikk eller hos spesialister

Hei, fastlegen min har henvist meg videre til en ryggspesialist på sykehuset, som igjen skal vudere fysioterapi trening. Skal spørre og grave når jeg først kommer på den timen.

Endret av Wildrose
Skrevet

Heia, jeg har 2 i nakken som er nedslitte og har hatt det i mange år.har vært hos flere for å få behandling,Har fått beskjed at ikke det er noe å gjøre med det, har bare blitt verre med årene.har hørt folk som har div ryggeplager som har stiva av områder, og det gjør det bedre i hverdagen, men i nakke kan de ikke gjøre det har jeg forstått.<er pyton værker 24 timer i døgnet og vet, sånn kommer det alltid til å være, og jo mere jeg har jobba oppigjennom jo verre har det blitt.Siste stopp hos meg nå er Nevrolg,ikke vet jeg hvorfor men må sjekke ut hva han sier.Går til Kirop.innimellom for å mykne opp nakken/skuldre hjelper litt på smertene.Du burde høre om de kan gjøre noe for deg, før du blir verre.lykke til.

Hei. Uff det hørtes virkelig ikke bra ut! Stakkars. Håper jeg er heldigere enn deg.

Skrevet (endret)

Hei, fastlegen min har henvist meg videre til en ryggspesialist på sykehuset, som igjen skal vudere fysioterapi trening. Skal spørre og grave når jeg først kommer på den timen.

fysioterapi er ikke spesialist på rygg som jeg mente.

Men en som virkelig kan rygg,sjekke ryggen med MR og kansje med kontrast slik at en får sett skikkelig

Har selv høydereduserte skiver, L3 ,L4 og L5 hvor jeg har hatt prolapser i alle 3.

Det finnes mye tilbud der ute,å starte med fysio synes jeg er litt treigt.Finn først ut OM det virkelig er skiveproblematikk eller kun muskulært da mange har nedslitte skiver uten smerte.

Nakke & rygg poliklinikk i Oslo er et sted,Ellers finnes det mange andre f.eks..Dr.bråten i Bergen.

Første bud er finne ut hva som kan gi smerte,så hvordan behandle

Selv er jeg blitt ufør pga rygg og litt andre ting. Smerteklinikken kan også hjelpe både med utprøvning av TENS apparat og ikke minst blokader av nerver osv.

Endret av Kårky
Skrevet

fysioterapi er ikke spesialist på rygg som jeg mente.

Men en som virkelig kan rygg,sjekke ryggen med MR og kansje med kontrast slik at en får sett skikkelig

Har selv høydereduserte skiver, L3 ,L4 og L5 hvor jeg har hatt prolapser i alle 3.

Det finnes mye tilbud der ute,å starte med fysio synes jeg er litt treigt.Finn først ut OM det virkelig er skiveproblematikk eller kun muskulært da mange har nedslitte skiver uten smerte.

Nakke & rygg poliklinikk i Oslo er et sted,Ellers finnes det mange andre f.eks..Dr.bråten i Bergen.

Første bud er finne ut hva som kan gi smerte,så hvordan behandle

Selv er jeg blitt ufør pga rygg og litt andre ting. Smerteklinikken kan også hjelpe både med utprøvning av TENS apparat og ikke minst blokader av nerver osv.

Ho har jo tatt MR skriver ho.

Skrevet

Du får det til å høres veldig lettvindt ut: "bare å skifte ut slitte skiver hist og pist". I virkeligheten er det nok ikke så enkelt. Prolaps kan i noen tilfeller opereres, men det vurderes først om behandling av fysioterapeut kan være til det beste. Det er ikke ufarlig å operere i disse områdene, du kan gjøre skade og det kan dannes arrvev som i noen tilfeller gjør plagene værre. Hvis pasienter får problemer med vannlating eller avføringskontroll, er det akutt indikasjon for operasjon. Slitasje opereres vanligvis ikke, behandles med trening, fysioterapi, smertestillende.

Skrevet

hufsa! noen ganger er ferskere MR bedre enn de som er tatt for mnd siden eller mer,dessuten er det flere ryggspesialister som selv krever å få tatt mri..

Reiseglad da har du oppfattet meg feil. Det er ikke lett ,er fullstendig klar over farer ved en operasjon.Slitasje kan opereres jo,om pasienten er ung og ikke har kommet av naturlig slitasje som alle får.

En skal ikke som f.eks 30åring ha en rygg som en 70åring

Om du leste min første post bedre stod det også at styrking av ryggmuskler et et must!Dessuten skrev jeg om fysio og hjelp derifra

har litt erfaring med rygg og div. etter 12 år som ryggpasient selv og mange er ikke klar over at noen ting er normalt mens andre ting ikke er helt greit og burde sjekkes bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...