per78 Skrevet 29. januar 2011 #1 Skrevet 29. januar 2011 Hva er lurt å gjøre når jeg ikke kjenner byen så godt.. Vet jo at det er en del bydeler man helst ikke bør bo i.. Så hva er lurt å gjøre i første omgang.. Leie eller kjøpe? Evt hvor i Oslo? Ønsker helst et stille område.. ikke så langt i fra sentrum.. at det ligger utenfor sentrum gjør ikke noe, bare det er lett tilgang til t-bane osv..
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2011 #2 Skrevet 29. januar 2011 forholdene i oslo vet jeg ikke så mye om. men ikke kjøp leiligheter som hverken du eller andre vil ha... det finnes boliger på markedet som nesten ingen vil ha, kjøper du en slik leilighet, så kan det bli svært vanskelig å få solgt. du har sikkert lest om borettslag der husleien ble doblet over natten?? så om du vil leie eller eie, kommer an på situasjonen...
per78 Skrevet 29. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 29. januar 2011 forholdene i oslo vet jeg ikke så mye om. men ikke kjøp leiligheter som hverken du eller andre vil ha... det finnes boliger på markedet som nesten ingen vil ha, kjøper du en slik leilighet, så kan det bli svært vanskelig å få solgt. du har sikkert lest om borettslag der husleien ble doblet over natten?? så om du vil leie eller eie, kommer an på situasjonen... Hmmm.. det har jeg ikke hørt noe om.. Hvilke borettslag var dette?
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2011 #4 Skrevet 29. januar 2011 Hmmm.. det har jeg ikke hørt noe om.. Hvilke borettslag var dette? http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/okonomi/tusenvis-av-nordmenn-i-gjeldsfeller-1743659.html
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2011 #5 Skrevet 29. januar 2011 og så er det gjerne flytende rente på felleslån, - ikke bra... hvis du på "død og liv" skal kjøpe leilighet i et borettslag: kjøp i kommunale borettslag(ikke private). selv bor jeg i selveier-leilighet.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2011 #6 Skrevet 29. januar 2011 Basert på egen erfaring: Jeg ville leid først, og blitt kjent med byen og sett hvilke områder jeg likte. Kanskje brukt et år på det. Snakk med folk som har peiling, gå på visninger etc. Hvis jeg skulle kjøpt leilighet i dag ville jeg kjøpt på vestkanten, ikke nybygg (mange nybygg er elendig kvalitet). Og helst selveier, eller veletablert borettslag med lav fellesgjeld. Jeg kjøpte selv på østkanten og min leilighet vil aldri stige så mye i verdi, og vil være mer sårbar for "boligkrakk" på grunn av det litt belastede området den ligger i. Men som sagt, kjenner du ikke Oslo så godt ville jeg ventet og gjort meg kjent med forholdene. Kanskje du ikke liker deg heller. 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2011 #7 Skrevet 29. januar 2011 Siden du er ukjent i byen vil jeg anbefale at du først leier en periode. Slik at du blir kjent med byen, finner ut hvor i byen du vil bo, og ikke minst har enkel mulighet til å gå på visninger. Så etterhvert når du vet hvor du vil bo kjøpe deg ditt eget. 3
Lotte Victoria Skrevet 29. januar 2011 #8 Skrevet 29. januar 2011 Hvis du ikke kjenner byen så godt ville jeg anbefalt deg å leie først, på den måten vil du få mulighet til å bli bedre kjent med byen, uten at du har bundet deg til et salg! Finn.no formidler masse flotte utleie-leiligheter:) Selv bor jeg på Frogner, det er riktignok et dyrt område i Oslo, men det er stille, rolig, masse hyggelige butikker osv i nærheten. Samtidig er det kort vei til sentrum, og tilgang på kommunikasjonsmidler som trikk og buss! 1
per78 Skrevet 29. januar 2011 Forfatter #9 Skrevet 29. januar 2011 Hvis du ikke kjenner byen så godt ville jeg anbefalt deg å leie først, på den måten vil du få mulighet til å bli bedre kjent med byen, uten at du har bundet deg til et salg! Finn.no formidler masse flotte utleie-leiligheter:) Selv bor jeg på Frogner, det er riktignok et dyrt område i Oslo, men det er stille, rolig, masse hyggelige butikker osv i nærheten. Samtidig er det kort vei til sentrum, og tilgang på kommunikasjonsmidler som trikk og buss! Takk for gode svar. Høres fornuftig og lurt ut og vente med å kjøpe til jeg kjenner byen bedre. Frogner, er det ikke ganske dyrt å leie der? Er det andre steder i Oslo som er billig å leie? Jeg ønsker helst ikke å bo på grønnland, Tøyen osv.. Trenger ikke være i sentrum, men må være nær t-bane, buss, butikk osv. Takker for svar.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2011 #10 Skrevet 30. januar 2011 Om du ikke vil bo på Tøyen/Grønland, så kan det være et alternativ å sjekke østover langs linje 4 på T-banen. Det er ihvertfall billigere enn store deler av vestkanten, men fortsatt et veldig hyggelig område. 2
Gjest Krizzy Skrevet 30. januar 2011 #11 Skrevet 30. januar 2011 Om du ikke vil bo på Tøyen/Grønland, så kan det være et alternativ å sjekke østover langs linje 4 på T-banen. Det er ihvertfall billigere enn store deler av vestkanten, men fortsatt et veldig hyggelig område. Som boer ved bane 4, må jeg si meg enig. Det er fryktelig koselig her. Bor rett ved et nyåpnet senter med nytt biblotek og kino inkludert. Har t-banen nesten utenfor døren, og bussen like ved. Det tar vel rundt 15-20 minutter med t-banen til sentrum her. Husker ikke helt. I tilegg, så er det mye vakker natur her. Passer seg ypperlig for sykkelturer på sommeren eller skiturer på vinteren. Heia bydel Nordstrand! Kan også anbefale bydel Østensjø. Bøler, Bogerud, Skullerud, Abildsø, Manglerud ++. Kjempefint! Og ikke så verst i pris. 1
per78 Skrevet 30. januar 2011 Forfatter #12 Skrevet 30. januar 2011 Som boer ved bane 4, må jeg si meg enig. Det er fryktelig koselig her. Bor rett ved et nyåpnet senter med nytt biblotek og kino inkludert. Har t-banen nesten utenfor døren, og bussen like ved. Det tar vel rundt 15-20 minutter med t-banen til sentrum her. Husker ikke helt. I tilegg, så er det mye vakker natur her. Passer seg ypperlig for sykkelturer på sommeren eller skiturer på vinteren. Heia bydel Nordstrand! Kan også anbefale bydel Østensjø. Bøler, Bogerud, Skullerud, Abildsø, Manglerud ++. Kjempefint! Og ikke så verst i pris. Bane 4 menes da Nordstrand? Hvordan er forresten St.Hanshaugen?
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2011 #13 Skrevet 30. januar 2011 St.Hanshaugen er fint. Men følger svært tett etter Frogner når det gjelder høyeste boligpriser i Oslo. Denne raporten over OBOS boligpriser for Desember 2010 gir deg en pekepin på hvordan prisene er. http://www.obos.no/arch/_img/9836176.pdf
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2011 #14 Skrevet 30. januar 2011 og så er det gjerne flytende rente på felleslån, - ikke bra... hvis du på "død og liv" skal kjøpe leilighet i et borettslag: kjøp i kommunale borettslag(ikke private). selv bor jeg i selveier-leilighet. Hva i all verden snakker du om her? Kommunale borettslag? Oslo kommune eier da ingen borettslag som folk kan kjøpe leiligheter i.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2011 #15 Skrevet 30. januar 2011 Kan også anbefale bydel Østensjø. Bøler, Bogerud, Skullerud, Abildsø, Manglerud ++. Kjempefint! Og ikke så verst i pris. Hasle, Hovin, Lilleborg og Ettestad er også flotte områder med greie priser, og ligger enda nærmere sentrum.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2011 #16 Skrevet 30. januar 2011 Sentrumsnære og trivelige steder er f.eks. Sagene/Bjølsen, Torshov, Sandaker, Bislett og øvre St.Hanshaugen. Det finnes vel klart billigere steder, men også dyrere. Godt kollektivtilbud også. Særlig nå når 37-bussen går hele døgnet.
per78 Skrevet 20. februar 2011 Forfatter #17 Skrevet 20. februar 2011 TS her. Begynner mest sannsynlig i ny jobb i Oslo 01.08. Tenkte å ha leie noe kort fra juni og juli. Og så evt kjøpe noe før jeg begynner i jobb. Rekker jeg å finne noe brukbart sted å bo i løpet av to måneder? Vil helst kjøpe noe, og ikke leie langsiktig.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2011 #18 Skrevet 20. februar 2011 Begynner mest sannsynlig i ny jobb i Oslo 01.08. Tenkte å ha leie noe kort fra juni og juli. Og så evt kjøpe noe før jeg begynner i jobb. Rekker jeg å finne noe brukbart sted å bo i løpet av to måneder? Vil helst kjøpe noe, og ikke leie langsiktig. Husk at det vanligvis tar en stund fra man kjøper til man får overta leiligheten. Ofte minst 3 måneder. Husk også at du her snakker om midt i feriesesongen, normalt er det en relativt stille periode i boligmarkedet. Lite utvalg og "ting tar tid". Om jeg var deg ville jeg begynt å lete for alvor nå, hvis du vet sikkert at du skal bo her fra sommeren uansett. Finner du en leilighet til salgs med overtakelsesdato f.eks. 1.juni, så slipper du å leie og kanskje risikere å ikke finne noe brukbart å kjøpe før langt utpå høsten. Har du korttidsleie da, og må finne noe annet å leie, kan du få et problem da leiemarkedet går amok når alle studentene kommer. Og så er det utvilsomt deilig å slippe det styret rundt samme tid som man begynner i ny jobb.. 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2011 #19 Skrevet 20. februar 2011 Husk at det vanligvis tar en stund fra man kjøper til man får overta leiligheten. Ofte minst 3 måneder. Husk også at du her snakker om midt i feriesesongen, normalt er det en relativt stille periode i boligmarkedet. Lite utvalg og "ting tar tid". Om jeg var deg ville jeg begynt å lete for alvor nå, hvis du vet sikkert at du skal bo her fra sommeren uansett. Finner du en leilighet til salgs med overtakelsesdato f.eks. 1.juni, så slipper du å leie og kanskje risikere å ikke finne noe brukbart å kjøpe før langt utpå høsten. Har du korttidsleie da, og må finne noe annet å leie, kan du få et problem da leiemarkedet går amok når alle studentene kommer. Og så er det utvilsomt deilig å slippe det styret rundt samme tid som man begynner i ny jobb.. Takk for svar. Problemet er bare at jeg ikke får gått på visning siden jeg nå bor i Trondheim. Er ferdig med eksamen i slutten av mai. Tenkte da og leie to måneder og så kjøpe etter det. Ser at det blir knapp med tid ja, som du sier. Hmm...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå