AnonymBruker Skrevet 28. januar 2011 #1 Skrevet 28. januar 2011 Nå føler jeg for å få ut litt frustrasjon, for nå har jeg hele bryllupet langt oppi halsen Frem til nå har alt gått på skinner. Det er noen få måneder igjen til den store dagen, alt det "store" er booka, og det gjenstår bare småting. Invitasjonene ble sendt ut sist uke, og etter det begynte nedturen... Nå får vi telefoner om at vi bør invitere A og B, hvorfor vi ikke har invitert C og D og hvorfor vi har invitert E og F. Vi ga tidlig beskjed om hvor vi satt grensa ift. hvem vi ville invitere - budsjettet vårt er ikke blandt de største, så vi har ikke mulighet til å invitere alle og enhver... Nå er det surmuling fordi det er noen vi ikke har invitert, og vi har ikke fått mindre enn 3 telefoner fra en og samme person som sier meningen sin Jeg er så skuffet over at de ikke kan respektere våre ønsker, det er vår dag, og vi vil ikke føle oss presset til å invitere noen vi ikke hadde planer om å invitere i utgangspunktet. Inviterer vi de ene, så må vi også gjøre likt med resten, og det vil da bli 12 personer ekstra på gjestelista - noe som vil utgjøre en god del på budsjettet. Utenom dette så har min mor utrykkt at hun ikke gleder seg så veldigtil bryllupet fordi hun føler at det kommer til å være for "pent" for henne Vi har vært heldige og funnet ett flott lokale, vi skal ha 3 retters middag, jeg skal lage både kirkeprogram og meny, oog vi skal ha gratis alkohol - så vi er visstnok fine på det... Ikke har vi noen kleskode, og det er ingenting som tilsier at det er for "pent" for noen... Vi har spart selv i mange år slik at vi kan få dagen slik vi ønsker.. Kjempekjekt å høre fra sin egen mor...... (min søster hadde låvebryllup for 2 år siden, og "da følte hun eg velkommen og vel, noe hun nok ikke kommer til å gjøre når alt skal være så "fint og flott" ) Alt hun har sagt ang. bryllupet vårt har vært negativt ladet - da jeg hadde vært og prøvd kjole var svaret "åja, søsteren din kjøpte kjole i utlandet, men det er vel ikke godt nok for deg" Kjolen min kjøpte jeg brukt og betalte 3000-, vil ikke si at det er å være høy på pæra... Uff, kunne skrevet så mye mer, men tror innlegget er langt nok nå.. Takk hvis du orket lese hele - godt å få ut litt frustrasjon før vi avlyser hele bryllupet
Lachesis Skrevet 28. januar 2011 #2 Skrevet 28. januar 2011 Uff, Stakar. Ville bare gi deg en klem og si lykke til. Dessverre så er det ofte sånn at "alle" har en mening om ting de egentlig bare burde holde nesa si unna, men ekstra ille at moren din sier sånt. Alle burde få lov til å arrangere sitt eget drømmebryllup. Enten det er er låvebryllup, slottsbryllup eller om man stikker til utlandet med 2 vitner. Du har ikke noen søsken eller familie på "din" side som kanskje kunne hintet iallefall til mor om at hun faktisk har såret deg? Det er jo greit at man kanskje ikke liker seg når ting er finere enn man er vant til, men når det er sånn dere vil ha det så burde hun bare holde masken og si "Så flott det kommer til å bli". Når det gjelder folk som har ringt dere og mast om at A og B ikke er invitert mens C og B er det osv, der hadde jeg bedt forlover eller toastmaster ta seg en ringerunde og bedt folk skjerpe seg.
Carpaccio Skrevet 29. januar 2011 #3 Skrevet 29. januar 2011 Fy søren så smålig og frekt! Og da spesielt moren din Nei vet du hva, det er din og din utvalgtes dag, og den skal få være som dere vil ha den! Alle andre kan få holde meningene sine for seg sjøl hvis de ikke har noe positivt å si. Kjente jeg ble litt sinna på dine vegne her nå... 1
Nuttapia Skrevet 29. januar 2011 #4 Skrevet 29. januar 2011 DU ER IALLFALL IKKE HØY PÅ PÆRA! Detta vakke no hyggelig lesning! At man ikke kan glede seg på andres vegne, er blitt en folkesykdom virker det som!! For det første: Dere har spart i lang tid for å få det slik dere ønsker, og utifra det du beskriver, så ser jeg ingen tendens på noe ekstreme jålerier eller at det er "for fint"! Kanskje din mor tar et hint om du ikke prater om bryllupet med henne? Eller svar med samme mynt. Spør hvordan hun selv gledet seg til bryllupet sitt, hvor viktig kjolen var etc. Eller kanskje dere har fått råd til det bryllupet hun ønsket seg? Kanskje hun egentlig gleder seg med deg, men har vridd det til en onde som hun ikke kommer løs fra? 1000 klemmer til deg, jeg håper det løsner seg. Dere kommer sikkert til å få et fantastisk bryllup, med godfølelse i magen! Dét er jeg sikker på, bare ta tak, og få din forlovede til å backe deg opp!
FruN Skrevet 29. januar 2011 #5 Skrevet 29. januar 2011 Dette provoserer stort! Du/dere er ikke fine på det, i det hele tatt!!! Hva sammenligner mora di det med? Prislappen? For det kan være bra dyrt å ha låvebryllup og.. Det ligger helt i hva man ønsker. Har ho gitt noen grunn til hvorfor det er så fint og flott for ho? Og hvorfor ho (tydeligvis) ikke gleder seg til datteras store dag og at ho får sine ønsker oppfylt? (selvfølgelig gjelder det din kjæres ønsker og ) Synes ho kan gå å skamme seg hvis det bare er hennes egne ønsker og tanker om bryllup gjelder. Til de som ikke "aksepterer" gjestelista: Husk hvem som er vertskap. Håper ting ordner seg, og at dagen blir som dere ønsker! (min kjære vil legge til at hans mor hadde vært uvelkommen ved slik oppførsel.)
Gjest MaxineM Skrevet 29. januar 2011 #6 Skrevet 29. januar 2011 Støtter deg og de andre som som har svart fullt ut. Skjønner ikke hvordan dette kan være for "pent" for noen. Uansett dette er deres dag, stå på deres! Ønsker dere masse lykke til 1
Gjest Willie Skrevet 29. januar 2011 #7 Skrevet 29. januar 2011 Det er utrolig så frekk enkelte blir når noen inviterer til bryllup. Lykke til, håper det ordner seg til det beste
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2011 #8 Skrevet 29. januar 2011 Jeg skjønner ikke at en mor kan si noe sånt til en datter som skal gifte seg. Skjønner det bare ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2011 #9 Skrevet 6. februar 2011 TS her. Takk for mange svar, godt å se at det ikke bare jeg som reagerer sterkt på innblanding og reaksjoner.. Vi har endt opp (etter utallige telefoner) med invitere 4 ekstra - dvs bare de over 18 år. Så får heller folk bli sure over at vi ikke inviterer alle som de mener vi bør invitere - føler vi har strukket oss mer enn nok... Kjenner jeg er litt irritert og lei over at vi måtte gi oss, men hvis det er det som skal til for å ha fortsatt godt forhold til familie s får vi heller bite i det sure eplet. Det jeg vet er at kommer de med innvendinger på en eneste liten ting til - det være seg bordplassering, duker eller lignende kommer jeg til å bli en bridezilla Ellers så har jeg hatt ett par amtaler med min mor, den ene som følger: Min mor "jeg tenkte meg ut og kjøpe kjole til brylluppet deres, hvor fint må det være? Jeg "Du kjøpte da ny kjole til min søsters bryllup, kan du ikke bruke den? Min mor "Den er vel ikke fin nok for dere den, den kjøpte jeg jo på salg og har brukt en gang før, så regnet ikke med at den ble godkjent" Jeg "Eh... hvorfor skal du ikke kunne bruke den? Vi forventer jo ikke at folk som kommer skal kjøpe nye klær" Og slik gikk samtalen videre..... Hva i all verden tenker hun med?????? Forstår ikke hvorfor alt skal være så negativt ladet.. Sist gang jeg prata med henne var det at hvis det var noe hun kunne hjelpe med måtte vi bare gi beskjed - men slengte på etterpå "men regner ikke med dere trenger så mye hjelp av meg, jeg kan vel ikke slikt som dere har planer om" Vi sa jo at vi hadde blitt kjempetakknemlige hvis hun kunne tenkte seg å bake en kake eller to til festen, svaret vi fikk "ja, hvis de var gode nok for oss s kunne hun nok det - men vi måtte ikke forvente svære eklsusive kaker, for det kunne ikke hun lage.." Jeg kjenner jo min mor, og vet hvilke kaker hun lager- og hallo, kaker skal spises, ikke ta seg ut, så forstår ikke hvorfor hun sier slikt Dette ble ett langt svar igjen, men angrer som en hund at vi ikke bare reite avgårde bare oss to og gifta oss i all hemmelighet i ei sjømannskirke helt alene....
FruN Skrevet 6. februar 2011 #10 Skrevet 6. februar 2011 TS, jeg kjenner jeg blir irritert på mora di... 2
Rullgardina Skrevet 6. februar 2011 #11 Skrevet 6. februar 2011 Jeg hadde eksplodert om det der var min mor! Er det mulig! Og det at folk skal bry seg om hvem som skal bli bedt... Det er DITT og din manns valg! Jeg skjønner så godt hvordan du har det! Etter mye press fra vår familie, og det begynte før vi hadde satt dato eller så mye som bestilt noe som helst, valgte vi å stikke til utlandet, bare oss to og datteren vår. (en stor familiekrangel på min side som jeg ikke vil skal ødelegge dagen vår gjorde også sitt til dette valget da) Jeg blir så irritert og lei meg på deres vegne! Bare drit i dem, og moren din(!) og koooos dere. Vet det er vanskelig, men det er DERES dag!
FruN Skrevet 6. februar 2011 #12 Skrevet 6. februar 2011 Hvordan mener egentlig din mor at dagen deres burde være, TS?
Niennas Skrevet 7. februar 2011 #13 Skrevet 7. februar 2011 Hadde jeg vært deg, så hadde jeg enten fått min forlovede eller min forlover til å snakke med moren din. Jeg tror at hvis du snakker til henne, kommer hun bare til å bli fornærmet, men hvis noen rundt deg ytrer bekymring for deg til henne (type: *TS* er virker lei seg for tiden. Hun føler at du ikker glad på hennes vegne, og hun føler seg ikke støttet. Hun vil så gjerne ha deg der, for å dele gleden hennes, men hun tror at du ikke har lyst til å være der selv). Jeg sliter litt med min mor selv, ikke i den graden du gjør, men hun har en tendens til å ta over bryllupet. "Nei, du burde ikke ha en tale da.","Du burde kanskje ønske deg et annet servise" og andre ting. Rimelig frustrerende.
micci Skrevet 7. februar 2011 #14 Skrevet 7. februar 2011 Dette var ikke hyggelig lesing...men kjenner meg faktisk igjen i mye av det du skriver. Jeg har en mor som ikke e videre interessert i engasjere seg i bryllupet mitt. Mye av det ligger i at jeg gifter meg for andre gang og at dette synes hun ikke noe om. Så er ikke mye støtte og hente der, gitt.. Jeg har på en måte bare gitt opp og håpe at hun skal bli engasjert- hun er og blir bare en negativ innstilt person. Jeg har bare bestemt meg for at hun ikke skal ødelegge for vår dag! Så mitt råd er å prøv så godt det lar seg gjøre og gi litt blanke i hva andre tenker- det er deres bryllup, og dere som velger hvordan dere vil ha det
Gjest Spinell Skrevet 7. februar 2011 #15 Skrevet 7. februar 2011 Moren din høres ut som hun er svært usikker på seg selv. Hvis ikke hadde hun ikke hatt behov for å rakke ned på de mest banale ting. (Hennes uttalelser setter igang min innebygde alarm for mindreverdighetskomplekser og bygdedyr.) Jeg synes du skal ta en samtale med henne. Be henne fortelle om hvorfor hun reagerer som hun gjør på dine bryllupsplaner og fortell henne hva du føler om hennes reaksjon. Hun vil sikkert ikke at datteren skal føle seg såret og lei seg. Jeg sier ikke dette for å unnskylde din mor, men jeg tror at en fornuftig samtale der begge får sagt sine ting er bedre enn en konfrontasjon. Det kan sikkert også hjelpe om du forklarer at dere vil at alle skal ha det hyggelig i bryllupet, og at dere håper at venner og familie vil bidra til at det blir en minnerik og stor dag for dere. At folk blander seg inn i hvem som er invitert er tydeligvis et vanlig fenomen. Noen ganger er slike reaksjoner forståelige, andre ganger ikke, men det er tross alt opp til brudeparet til syvende og sist, når de betaler gildet. 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2011 #16 Skrevet 7. februar 2011 Moren din høres litt ut som (unnskyld at jeg sier det) en usikker fjortis! Slik sutring og "jeg er vel ikke god nok, jeg, da"-holdninger er ikke jeg vant til å høre fra voksne mennesker. MEN: jeg synes det virker som det har skjedd en misforståelse ett eller annet sted. Kanskje noen har sagt noe til henne om bryllupet deres, f.eks. i sammenligning med søsteren din sitt, som har fått henne til å føle seg lite verdsatt? kanskje hun føler at hun blir stengt ute fra dette bryllupet pga at hun var mer involvert i søsteren din sitt bryllup? Bare tipper her, altså... Når det gjelder gjestene og kommentarene til gjestelisten, vil jeg bare si at vi opplevde nøyaktig det samme. Men da var det barn de ville ha med, selv om vi opplyste om at dette skulle være en voksenfest, og ingen barn var invitert. Tror det er mange som ikke tenker over hvor frekt det er, eller så kommer de fra "bygda" hvor alle er vent til å bli inviterte, uten formell invitasjon eller bordkort og planlagte sitteplasser, jeg vet ikke, forstår det heller ikke... (hehe, jeg kommer fra bygda selv, altså :-) )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå