Gjest Sus Scrofa Skrevet 28. januar 2011 #1 Skrevet 28. januar 2011 Lurer på om de fleste av dere har samboerkontrakt. Hvorfor dere har det, sier seg vel kanskje selv Men dere som ikke har det: Hvorfor ikke? Vi skulle jo fikse det med en gang vi flyttet sammen, for det er fornuftig og smart og jatta jatta. Det begynner å bli noen år siden, og vi bor fortsatt sammen uten samboerkontrakt. Mitt svar er altså: Treghet og latskap
Gjest Anne Skrevet 28. januar 2011 #2 Skrevet 28. januar 2011 vi har samboerkontrakt og jeg tenker det er greit og ha om noe skulle skje. vi brukte en vi fant på nett, er gjort ganske fort og skrive en slik en.
Gjest Galithralia Skrevet 28. januar 2011 #3 Skrevet 28. januar 2011 Samme grunn som deg latskap og treghet hehe. Men vi har kun vært samboere i litt over ett år, og nå er han på andre siden av jorden. Når han kommer hjem igjen flytter han til en annen by, så da blir vi ikke samboere igjen på en stund. Så sånn sett så er det ikke vits med en samboerkontrakt for oss nå Men neste gang vi bor sammen skal vi ha det! Hvis vi husker på å gjøre det da
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2011 #4 Skrevet 28. januar 2011 Han synes ikke det er romantisk. Jeg har tatt det opp en haug ganger. Nå håper jeg egentlig at han bare frir, så blir det orden på sakene. Det er ikke det at vi eier så himla mye sammen eller at jeg egentlig tror han vil være ufin i et eventuelt brudd, det er mer det at i tilfelle en av oss har et uheldig møte med trikken så vil jeg vite med sikkerhet at eierforholdene til det vi har er i orden og tilfaller den andre. Kjenner at jeg får lyst til å ta det opp igjen bare av denne tråden, egentlig.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2011 #5 Skrevet 28. januar 2011 Med min forrige samboer var det å slik at han ikke ønsket det fordi det var så lite romantisk, han ville da aldri gå fra meg osv... Trumfet det likevel igjennom, takk og pris. Han ble nemlig drept i en bilulykke og foreldrene hans var veldig raske til å kreve innbo de mente han hadde betalt for eller hatt med inn i forholdet. Det var derfor veldig deilig å kunne slå i bordet med samboerkontrakten og si at her har du beviset på hvem som eier hva og hvordan vi ønsker det hvis noe skulle skje.... Så ikke utsette det er mitt råd!!! Trulte 1
Gjest Adera Skrevet 28. januar 2011 #6 Skrevet 28. januar 2011 Vi har ikkje det nei. Var ung når vi flytta sammen så det tenkte eg ikkje over i det heile tatt. Kommer neppe til å skaffe heller :gjeiper: Om vi noen gang skulle slått opp så trur eg ikkje noen av oss vil være ufine mot hverandre.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2011 #7 Skrevet 29. januar 2011 Hadde det blitt slutt og vi hadde delt på beløpet av f.eks. vaskemaskin, kjøleskap, etc, kunne gjerne hankjønnet sittet igjen med det. Det kunne faktisk ikke brydd meg mindre. En ting er en ting. Syns det blir veldig fanatisk med samboerkontrakt. ( Kanskje annerledes hvis det er barn med i bildet, eller som sagt dette med hvis det skulle skje en ulykke ), men lite romantisk er det...!!! Veldig lite romantisk!.. :gjeiper:
Gjest MikeWaters Skrevet 29. januar 2011 #8 Skrevet 29. januar 2011 Vi har samboerkontrakt og gjensidig testamente, men nå er ikke vi opptatt av at alt som omhandler oss som par må være romantisk, koselig og en flytur på rosa skyer Du har ikke innboforsikring fordi du tror at huset skal brenne ned, men i tilfelle man skulle være så uheldig at det gjør det. 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2011 #9 Skrevet 29. januar 2011 Dere som ikke har samboer kontrakt er utrolig naive synes jeg. At det ikke er romantisk og om det blir slutt så går delingen greit for dere vil ikke bli uvenner. Jeg har vært i den situasjonen selv. Ble samboer og han mente det var ikke nødvendig med kontrakt. Vel jeg fikk trumfa det gjennom, vi var hos advokat. Leiligheten var hans, men vi pussa ganske mye opp som jeg betalte for. Hadde han falt fra hadde jeg sittet igjen med 0 kr og ingen bevis på hva som var mitt, vi kjøpte masse møbler. Men som advokaten sa, jeg hadde betalt som utstyr til oppussinga og lagt mye arbeid ned i leiliheten og så klart skal ikke han tjene på det og plutselig kanskje sparke meg ut. Han la til at jeg skulle ha 15% av verdien av leiligheten ved en evnt. brudd. Foreldrene han kunne faktisk kaste meg ut av leiligheten uten annet enn mine klær hvis han skulle dø. Vel alt så jo greit ut. Etter noen år var bruddet et faktum, vi var IKKE venner lenger. Heldigvis for kontrakten så der protesterte han ikke, alt vi hadde var nedskrevet, takk og lov. Så tilslutt gikk deling av innbo greit + han måtte betale meg en del penger ja. Vi var sammen nesten 10 år. Jeg kunne endt med å gå ut avforholdet med ingenting. Det handler ikke og grådighet. Bare tenk på hva dere evnt legger ned i arbeid i sambo sitt hus/leilighet, ting som dere ikke kommer på. Plutselig har du betalt masse penger og står der på bar bakke. Det har vært plenty av slike saker i pressen tidligere, den damer har stått på gaten uten noen ting og saker der samboer har død og ungene hans har forlangt huset og samboerparet hadde ingen kontrakt. Dere kan være så forelska dere vil og tro det beste om den andre, men en dag kan ting snu og du bor plutselig med din fiende, det har vi ingen garanti for. 2
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 29. januar 2011 #10 Skrevet 29. januar 2011 Fordi hos oss er alt veldig klart - han eier alt, jeg eier kun en lysestake Men fra august flytter vi sammen "for godt" (nå er det litt sånn bare midlertidig pga studier), og da skal vi selvsagt ha samboerkontrakt.
juliane Skrevet 29. januar 2011 #11 Skrevet 29. januar 2011 Vi har ikke samboerkontrakt av den enkle grunn at vi ikke eier noe sammen enda. Han eier leilighet og alle møbler, jeg kjøpte et eget garderobeskap da jeg flyttet inn og that's it. Den dagen vi kjøper noe større sammen blir det selvfølgelig samboerkontrakt med en gang.
kanelsnurr Skrevet 29. januar 2011 #12 Skrevet 29. januar 2011 Vi har ikke samboerkontrakt rett og slett fordi vi ikke eier noe av verdi. Vi er begge studenter, leier leilighet, og det eneste vi eier sammen er noen få ikea-møbler som er kjøpt brukt og en tv som synger på siste verset. Det øyeblikket vi skal kjøpe oss leilighet skal vi selvsagt ha samboer-kontrakt og gjensidig testamente, noe vi begge er enige om.
Gjest MrsTux Skrevet 29. januar 2011 #13 Skrevet 29. januar 2011 Treghet og latskap her også. Og så giftet vi oss.
Anglofil Skrevet 29. januar 2011 #14 Skrevet 29. januar 2011 Vi har ikke fordi egentlig ingen av oss har sett vitsen, på nåværende tidspunkt har vi lite eller ingenting av verdi. Dessuten antar jeg det faktum at vi gifter oss om et halvt år har gjort at vi aldri har kommet så langt. Så det er vel en blanding av latskap og det at vi ikke helt ser nytten akkurat nå. Mvh Yvonne
Tøsen Skrevet 6. april 2011 #15 Skrevet 6. april 2011 Ser at noen nevner at de ikke har kontrakt fordi de ikke eier noe sammen. Men hva med de tingene man eier hver for seg da? Bør man skrive samboerkontrakt når man skal leie sammen, og hver part tar med seg møbler og hvitevarer inn i forholdet?
Gjest MikeWaters Skrevet 6. april 2011 #16 Skrevet 6. april 2011 (endret) Ser at noen nevner at de ikke har kontrakt fordi de ikke eier noe sammen. Men hva med de tingene man eier hver for seg da? Bør man skrive samboerkontrakt når man skal leie sammen, og hver part tar med seg møbler og hvitevarer inn i forholdet? Det er vanlig at man tar med seg ut det man tar med seg inn, men det kan være greit å få det ned på papir. Endret 6. april 2011 av MikeWaters
AnonymBruker Skrevet 6. april 2011 #17 Skrevet 6. april 2011 ( Kanskje annerledes hvis det er barn med i bildet, eller som sagt dette med hvis det skulle skje en ulykke ), men lite romantisk er det...!!! Veldig lite romantisk!.. :gjeiper: Og så om det ikke er romantisk? Hvis kjæresten din dauer og du blir satt på gata så kan det hende du kommer til å angre på at du ville at alt skulle være romantisk. Og siden når ble det romantisk å være dum?
Sushi Skrevet 6. april 2011 #18 Skrevet 6. april 2011 Vi fikk aldri somla oss til å skrive en... Nå eier vi veldig lite av verdi, så det er ikke så viktig. Ville selvsagt hatt kontrakt hvis vi eide leilighet eller pussa opp noe som den ene av oss eide. Snart får vi barn, og da vil vi uansett kunne arve hverandre (opp til en viss sum, men nå er vi ikke så veldig rike). Når vi kjøper leilighet skal vi enten ha kontrakt og testamente, eller så gifter vi oss. Vurderer faktisk å bare gifte oss om ikke så lenge, for å få unna alt på ett enkelt papir Så her er vi ikke så romantiske!
pusleline Skrevet 6. april 2011 #19 Skrevet 6. april 2011 Bør det stå i kontrakt hvorvidt hvem som betaler hva? Jeg tenker i hovedsak på at menn ofte betaler lån etc, men at kvinner ofte betaler mat mm. Bør det stå hva husleien skal gå til dersom den ene betaler leie til den andre?
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2011 #20 Skrevet 6. april 2011 hvorfor mener folk at vi som ikke ahr samboerkontrakt er naive? vi har ikke behov for en. vi vet hva som er mitt og hva som er hans. har aldri hatt noe problemer ved samlivsbrudd tidligere når det gjelder å dele ting. det er da lite å dele. det jeg har betalt er mitt. det han har betalt er hans. er ikke verre enn det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå