Rumohra Skrevet 28. januar 2011 #1 Skrevet 28. januar 2011 Hei! Har flyttet til en eldgammel leilighet, hvor toalettsetet og lokket ikke ser ut. Det er av plast, og er gult og muggent .. Lurer derfor på hvordan jeg skal gå frem for å få skiftet det ut? Kan man bare ta mål av toalettet og dra til en baderomsforretning?
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2011 #2 Skrevet 28. januar 2011 Det er nok så standardstørrelse på disse. Du får kjøpt billige toalettseter i tre på Europris. Disse er standardstørrelse og kan justeres, beroende på hvor hullene sitter på selve toalettet. Og tre er både mer behaglig og lettere å rengjøre enn plastikk. Europris er for øvrig mye billigere enn en rørleggerbutikk. Mye de har hos rørleggeren har de kjøpt for en billig penge hos andre (Clas Ohlson, biltema) og selger dyrt hos seg. Ikke gidd er mitt råd.
Rumohra Skrevet 28. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 28. januar 2011 Takk! Europris neste da.. Gleder meg til å kunne invitere folk hit uten å skamme meg over toalettet.. Det verste er jo at de som har bodd her før har overlevd så lenge uten å gidde å skifte det ut
Gjest Spinell Skrevet 28. januar 2011 #4 Skrevet 28. januar 2011 Som anonym sier er det en del standardstørrelser på disse, men vær oppmerksom på at toaletter har ulike fasonger. Jeg har i alle fall sett både ganske runde toalettseter og noen som er litt mer avlange og "kantete". Det er ikke gitt at alle seter passer på alle toaletter. Var jeg deg ville jeg demontert eksisterende sete og tatt det med meg i butikken.
kamela Skrevet 29. januar 2011 #5 Skrevet 29. januar 2011 Ta mål av avstanden mellom hullene, det kan være litt forskjell. Siden det er gammelt, er det sikkert ikke noe moderne toalett det sitter på. Av nyere toaletter finnes det flere utgaver. Jeg ville gått for en plastsete, mer hygienisk enn treverk!
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2011 #6 Skrevet 29. januar 2011 Jeg ville gått for en plastsete, mer hygienisk enn treverk! Du er klar over at treverk blir lakkert i dag?
kamela Skrevet 29. januar 2011 #7 Skrevet 29. januar 2011 Det jeg byttet ut var lakkert, men lakken sprekker etterhvert.
Gjest Harriet Skrevet 30. januar 2011 #8 Skrevet 30. januar 2011 Hvis du noterer deg merke på toalettet og årsmodellen så har de lister over dette hos rørleggeren. Som regel så har de passende inne, ellers bestiller de for deg.
Christiane_W Skrevet 30. januar 2011 #9 Skrevet 30. januar 2011 På Jernia har de toalettseter i "standardstørrelse" hvor "skruene" som festes i bakkant kan justeres etter hvor hullene sitter på selve toalettet. Vær obs på at toaletter fra Ifö er noe "spissere" i formen enn andre, så sånne standard seter passer sjelden. Bauhaus har også bra utvalg forresten.
Michelin Skrevet 30. januar 2011 #10 Skrevet 30. januar 2011 Jeg ville gått for en plastsete, mer hygienisk enn treverk! Hva med porselen? Er ikke det ganske vanlig?
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2011 #11 Skrevet 30. januar 2011 Hva med porselen? Er ikke det ganske vanlig? Dosete i porselen? Det har jeg aldri sett. Må da være veldig kaldt og hardt å sitte på?
Michelin Skrevet 30. januar 2011 #12 Skrevet 30. januar 2011 Dosete i porselen? Det har jeg aldri sett. Må da være veldig kaldt og hardt å sitte på? Jeg vet ikke, jeg. Vet iallefall at dosetet til en venninne knuste, og da trodde jeg kanskje det var det. Og dosetet hjemme hos meg selv, er kaldt å sitte på, så trodde ikke det var plast, men undersøkt har jeg ikke.
Supraspinatus Skrevet 30. januar 2011 #13 Skrevet 30. januar 2011 Dosete i porselen? Det har jeg aldri sett. Må da være veldig kaldt og hardt å sitte på? Det er jo like hardt å sitte på som plastsetene. Regner med du ikke har et sete i gummi? Porselen er kaldt, men det ser mer eksklusivt ut. Det er også en del dyrere.
Handy-man Skrevet 31. januar 2011 #14 Skrevet 31. januar 2011 Er litt ulike former på toalettseter, men det viktigste er avstanden mellom hullene på festet. De fleste toalettsetene passer mellom 13 og 18 cm mellom hullene.
Rumohra Skrevet 31. januar 2011 Forfatter #15 Skrevet 31. januar 2011 Nå har jeg vært på en liten ekskursjon. Jernia hadde ingenting. Dro så til Maxbo, og de hadde kun én modell som passet til de to hullene. Målte, og er visst bare 12cm mellom. Men siden doskålen er mer rektangulær enn oval, ville jeg ikke ta den. Noen andre forslag?
Gjest Anjelika Skrevet 31. januar 2011 #17 Skrevet 31. januar 2011 Dasslokket.no IKEA har vel også toalettseter tror jeg. Samt baderoms/vvs-butikker, det sier vel seg selv. Treseter er stygt og plastseter er kjipt, ville gått for porselen på tronen
Supraspinatus Skrevet 31. januar 2011 #18 Skrevet 31. januar 2011 Nå har jeg vært på en liten ekskursjon. Jernia hadde ingenting. Dro så til Maxbo, og de hadde kun én modell som passet til de to hullene. Målte, og er visst bare 12cm mellom. Men siden doskålen er mer rektangulær enn oval, ville jeg ikke ta den. Noen andre forslag? Gå til en rørleggerforretning.
Kamikatze Skrevet 31. januar 2011 #19 Skrevet 31. januar 2011 Hos Claes Ohlson. Biltema sine. Europris sitt tresete var helt kurant, med regulerbare fester det og. Kostet 2-300 kr. Treseter friskes opp med sandpapir og gulvlakk. Noter at hullavstanden skal måles fra sentrum av hullene, ikke kantene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå