AnonymBruker Skrevet 28. januar 2011 #1 Skrevet 28. januar 2011 Når skal de 10% av kjøpesummen betales? Har fått beskjed om at de skal betales samme dag og at jeg skal ha med kvittering på kontraktsmøte. Er dette vanlig prosedyre? Synes det virker litt rart at jeg skal betale før kontrakt er underskrevet.
Gjest Blondie65 Skrevet 28. januar 2011 #2 Skrevet 28. januar 2011 Ja det er vanlig prosedyre. Pengene blir stående på oppgjørskonto og ikke selgers konto. Rådfør deg med din bank hvis du er i tvil
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2011 #4 Skrevet 29. januar 2011 Selv om det er vanlig med 10% forskudd betyr det ikke at det er helt uproblematisk. Problemet er nemlig at meglerne ikke behandler forskuddet som et klientinnskudd iom at de ofte forsyner seg av midlene for å dekke utlegg for kjøper/honorar. Da er spørsmålet om andre kreditorer selger har også kan kreve å få dekning fra innskuddet. Det er ikke en fasit at det skal være 10%. Forskuddet skal dekke merkostnader selger har hvis kjøper ev trekker seg fra avtalen. Dette vil være honorar til megler, samt eventuell prisforskjell. Når man kjøper et hus til 8 millioner er det lite sannsynlig at slike kostnader vil utgjøre 800.000. Man kan altså fint avtale et annet forskudd enn 10% når man legger inn budet.
Gjest Blondie65 Skrevet 29. januar 2011 #5 Skrevet 29. januar 2011 Nå spurte ikke trådstarter om et hus til 8 millioner men en andelsleilighet. Jeg synes det blir total avsporing å snakke om forhandling på de 10 % når man snakker om en helt annen kjøpesum.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2011 #6 Skrevet 29. januar 2011 Da jeg kjøpte andelsleilighet betalte jeg inn 10% et par dager etter kontraktsmøtet. Jeg visst ikke at det skulle betales inn før, da megler ikke hadde sagt det til meg og det ikke sto i prospektet jeg var førstegangskjøper). Jeg tilbød meg å gå i banken tilknyttet meglerkontoret og overføre pengene der og da, men det behøvde jeg ikke. Avtal dette med megler på forhånd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå