Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vil gifte oss! Men har ikke masse penger...

Vi vil heller ikke ha noe giga bryllup, bare invitere aller nærmeste familie (foreldre og søsken med familie) og de nærmeste vennene våre, blir neppe fler enn 30.

Noen som vet sånn ca priser på koldtbord? for det er vel billigere enn 3-retters?

Og så vil jeg muligens kjøpe kjole fra lightinthebox, noen som har erfaring med å handle der?

Vi lurer på å ha sommerbryllup, og muligens ha det i partytelt hjemme i hagen, kan jo umulig koste masse å leie et partytelt eller to? Men det er skummelt med tanke på været da...

Vi skal ikke gifte oss i kirka, men syns HEF sin vielse kostet masse (tror det var drøyt 4000,-), vi er ikke medlemmer heller da. Koster det noe å gifte seg "på kontor"?

Vil egentlig ikke det, syns det blir for "stusselig", så vi ser litt på div. alternativer.

Vi kommer heller ikke til å legge masse penger i blomster, invitsjoner etc, så her må vi finne på noe lurt, og så håper vi søstra mi kan knipse litt bilder, hun er dyktig hobbyfotograf.

Litt rotete dette, men alle erfaringer, tips og ideer til å få til et "lavbudsjett" bryllup tas imot med stor takk ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å få en vielsesperson til å komme til hagen og ta seremonien der? nå vet ikke jeg hvordan det er i forhold til kostnader og sånn, var bare en tanke som datt inn i hodet...

med en grei printer og en dæsj med kreativitet så kan man jo lage invitasjoner selv, og siden du sier dere lurer på sommerbryllup, så går det jo an å plukke litt blomster i marka, da blir det jo veldig rimelig :)

Priser på koldtbord varierer vel litt, der vi sjekket pris var det 225 kr pr. pers hvis jeg ikke husker helt.

Hvis du ønsker en fin og rimelig kjole, så er internett ett godt verktøy, koster jo veldig lite å f.eks få skreddersydd fra kina :)

kommer ikke på noe mer for øyeblikket, men håper det var til noe hjelp :)

Skrevet

Tusen takk for svar.

Var endel du skrev som passet veldig med det vi hadde tenkt, særlig det med å ha en som vier oss i hagen etc.

Og markblomster har streifet meg fler enn en gang ;)

Griet å ha en liten pekepinn på koldtbord også, så dette var til stor hjelp.

Fler?? ;)

Skrevet

Hvis dere ikke har nok service til alle, bland og miks! Kan bli ganske så stilig :) Da kan man enklere låne og :)

Kan og fungere med glass, lysestaker, vaser etc :)

Evt alkohol - vennetur til Sverige!

Koselig med en tur, og rimeligere varer. Kan for all del gjelde mat og :)

Gjest MaxineM
Skrevet

Med litt flaks kan man fint få en prest eller dommer til å stille opp gratis. Vet ikke hvor lett det er hvis man ikke kjenner noen da...

Invitasjoner fra f.eks. kortbutikken.no er heller ikke spesielt dyre, hvis du ikke er av den kreative sorten.

Er du heldig, kan du finne billig kjole på finn.no, og hvis dere lager noe mat selv, kan dere også få det til ganske billig.

Synes et lite hagebryllup høres helt topp ut, forresten :)

Skrevet (endret)

Tusen takk for svar :)

Tanken har streifet med med mix og match av service - jeg er veldig glad i shabby chic stilen, så om tallerkner og glass har litt forskjellig størrelse/fasong det spiller ikke så stor rolle. Duker kan ikke koste all verdens for et lite langbord.

Regner man med barn når man opplyser antall til koldtbord?

Det blir sønnen vår som fortsatt vil være under 2 (hvis det blir til sensommeren), og hans kusiner på 4-6 år.

Ellers lurer jeg litt på om dere andre sparer mye hver måned?

Som nevnt så har vi ikke mye penger, og må nok spare litt, og samtidig finne fikse ideèr for å holde kostnadene nede.

Noen som vet hvor mye partytelt koster å leie, sånn ca?

Regner med jeg prøver å lage invitasjoner selv, har formgivningfag fra videregående, så noe må jeg vel kunne klare å få til :ler:

Endret av Soon
Skrevet

Vi er i samme situasjon som dere. Skal gifte oss til sommeren, men har ikke penger. Vi har liten mulighet til å spare noe. Men vi får endel feriepenger og det er det vi har og bruke på morroa, maks 25 000 tenker jeg. Slik har jeg tenkt hittil:

Vielsen vil foregå på tinghuset en eller annen dag før festen, ikke så nøye for meg om det er dagen før eller 14 dager før. Jeg hadde også lyst til at noen kunne komme og vie oss i hagen, men det ser vanskelig ut så lenge man ikke kjenner noen som vil gjøre deg det som en tjeneste. En dommer har nemlig ikke lov til å ta betaling for sånt. Og en humanetisk vielse er ikke alternativ for oss. Derfor valgte vi tinghuset i stedet.

Vi gjør det med våre nærmeste, men blir allikevel endel gjester. Ca. 50 tenker jeg, 40 voksne og 10 barn. Er så heldig at vi får lokale med alt av servise og sånt gratis.

Innkjøp av mat og drikke foregår i Sverige. Vi bor like i nærheten, så det blir at vi kjører endel turer selv. Menyen er ikke bestemt ennå, men vi har tilgang på endel rimelige råvarer så tror det kommer til å ordne seg. Har tenkt å forhøre oss rundt om det er noen som vil hjelpe oss med tilbereding av mat og servering. Men om vi ikke finner noen så er det ikke verre enn at vi gjør det selv.

Min kommende mann har noen kontakter innen underholdningsbransjen. Så vi satser på å få noen til å komme å spille for oss gratis. Ellers så får vi koble iphonen med spotify opp på stereoanlegget.

Invitasjoner og bordkort og sånt fikser vi selv. Trenger ikke noe fancy greier.

Blomster til dekor blir markblomster. Som brudebukett vil jeg ha en enkel bukett med gerbera, men det koster ikke allverden.

Kjole har jeg allerede funnet på jkdress.com. Den koster 715 kroner, men frakt og sånt så regner jeg med at jeg kommer på 1000-1500. Sko og smykker satser jeg på å få lånt, min bestemor har bl.a. perler som jeg synes er veldig fine.

Om mannen bestemmer så for å kjøpe ny dress blir vel kjøpt på Fretex tenker jeg. Vi handler endel der til vanlig og der får man mye fint for pengene.

Vi har også folk blant gjestene som er ivrige hobbyfotografer, så de får stå for knipsinga.

Så gjenstår ringene, og det er dessverre svindyrt... Iallefall om man ikke vil ha vanlig, tynne gullringer. Men vi har endel gull liggende, så jeg tenkte å sende en mail til en lokal gullsmed om de vil være behjelpelig med å smelte om de til oss. Ellers så får vi bare finne på noe annet...

Selv om man tar de billige løsningene så koster det, dessverre...

Skrevet

Ja, dette er jammen ikke lett.

Ser ut som dere er heldige og får til endel gratis løsninger, og det hjelper jo veldig på :)

Vi må enten leie lokale, eller partytelt, så den utgiften kommer vi ikke utenom, endel andre tidng, som fotograf, bordkort, invitsjoner og blomster skal vi nok få til til en billig penge. Kjolen jeg har sett på koser ca 1200,- - men som du sier, ringer er dyrt!!

Samtidig er det noe jeg godt kan legge litt i, men ikke masse, for det er tross alt den delen av giftemålet som man ser hver dag ;) (bortsett fra mannen da :ler: )

Skal prøve å spare 1000,- hver frem til august (tror bryllupet blir da :ler: ikke satt datoen helt enda), så da har vi 16000,- + at vi får litt skattepenger og har litt på konto...

Men vet ærlig talt ikke hvor mye vi vil havne på tilslutt.

Dere andre som har hatt litt enklere løsninger, hva kom hele sulamitten på??

Skrevet

Var i et kjempekoselig bryllup hvor vielse og feiring foregikk hjemme i brudeparets flotte hage hvor det var satt opp partytelt. De satt frem store griller og gjestene hadde med grillmat og drikke selv.

Utradisjonelt, men utrolig vellykket og koselig :-)

Skrevet

Var i et kjempekoselig bryllup hvor vielse og feiring foregikk hjemme i brudeparets flotte hage hvor det var satt opp partytelt. De satt frem store griller og gjestene hadde med grillmat og drikke selv.

Utradisjonelt, men utrolig vellykket og koselig :-)

Så koselig, er noe i den duren vi vil ha det.

Vet du hvem som via di? Da mener jeg altså en prest, dommer etc.

Skrevet

Så koselig, er noe i den duren vi vil ha det.

Vet du hvem som via di? Da mener jeg altså en prest, dommer etc.

Det var en prest.

Skrevet

Har en prest lov å komme å vie? Må ikke slikt foregå på godkjente steder?

Har alltid hatt lyst å gifte meg i hagen eller på en spesiell plass.. men trodde ikkje det gikk ann om en ville ha eitt "kirkebryllup"?

Skrevet

Har en prest lov å komme å vie? Må ikke slikt foregå på godkjente steder?

Har alltid hatt lyst å gifte meg i hagen eller på en spesiell plass.. men trodde ikkje det gikk ann om en ville ha eitt "kirkebryllup"?

Ja, det er hvis noen regler for hvor de har lov å vie brudepar, men de fikke det til med litt jobb :-)

Skrevet

Problemet vårt er at vi ikke vil ha en prest, ingen av oss er kristne, og vil derfor "unngå" snakk om Gud og Jesus.

Var i kontakt med tinghuset på mail igår, og her jeg bor viet de kun på tinghuset.

Sendte ny mail nå om en dommer der kunne vi på egen fritid (de kan visst ikke ta seg betlat, men man kan jo prøve å lokke med litt vin/cognac etc :ler: )

Spent på svar.

Hvis det blir negativt svar, vet jeg ikke helt hva vi gjør... :sukk:

Skrevet

Ang. fotograf så tror jeg at jeg hadde spurt søsteren din om hun hadde syntes det vært gøy. Jeg jobber som fotograf, og det er ikke alltid like stas å være "på jobb" i 10-12 timer hver gang noen man kjenner gifter seg. Det kommer jo selvsagt an på hvor mye bilder du vil at hun skal ta også. Noen ganger er det nemlig veldig stas å være gjest, særlig om man er nære brudeparet.

Et godt og billig alternativ kan være å få tak i en fotostudent.

Skrevet (endret)

Er ikke snakk om en heldags jobb nei, mer under selve seremonien (som varer ca 15 minutter) og noen bilder etter vielsen, ala fotografbilder.

Har forhørt meg med en fotograf her, han skal ha 3900,- for fotografering av selve brudebildene inkl. cd med bildene på.

Må forhøre meg litt med søssen min da jeg ser henne i helgen.

Kan være lurt å legge de snaue 4000,- i noe som skal foreviges for alltid... ;)

edit: trykkleif...

Endret av Soon
Skrevet

Ja, det var veldig billig når det inkluderer cd. Sjekk om vedkommende tar fine bilder før du binder deg til noe. Lykke til!

Skrevet

Angående vielse: vi blir viet borgelig gjennom Unitarforbundet da ingen av oss er spesielt religiøse eller kristne av oss. De tar ingenting for å vie, men man gir gjerne en gave, og da gir vi 500-1000 kr som takk. Vi vier oss forøvrig ute.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Til AB: fotografen har lang erfaring her i byen, har eksistert så lenge jeg kan huske, så tror de er flinke :)

Yvonne: Ser ut som vi kan bli viet gjennom sosialhumanistene, de vier gratis for medlemmer viste det seg. Nå venter vi bare på svar om de har mulighet den dagen vi skal gifte oss :)

*spennende*

• 3 uker senere...
Skrevet

Vi skal også ha et bryllup hvor vi prøver å senke utgiftene. Skal ha kun de nærmeste til midaag, som blir tapas og en dessert til 330 kr pr pers (3- retters ble mellom 890- 1250 pr pers). Blir 25-30 stk

Resten kommer til kaffe, kaker og fest. 65-70 stk til sammen til kaffe.

Drikke til middagen betaler vi, men drikker etterpå må alle kjøpe selv i baren.

Alle kaker lager venner og familie, inkl bryllupskaken. Som blir en utradisjonell bryllupskake. Tre etasjer med oreokake på hjemmelagd kakestativ (vi sparer sikkert 3000 på å ikke kjøpe denne)

Lokalet er et enkelt og greit lokale som vi betaler 3000 for, og dette inkluderer rengjøring etterpå. Vi har da lokalet hele fredag, lørdag og søndag.

Kjole, bolero og sko er kjøpt på nettet (ble 6000 for alt) Underskjørt og tiara låner jeg. Kjøper billig undertøy som jeg kan bruke også i ettertid.

Dress til brudgom kjøper vi på norwegian outlet/ outlet one vestby. Der får man kvalitetsdresser til utrolige priser. Denne dressen skal han også bruke som vanlig dress i ettertid.

Et lite hint som vi har fått erfare er at så fort man nevner ordet bryllup blir ting veldig mye dyrere.... Ta for eksempel blomster- for en veldig enkel bukett med calaliljer og roser skulle de ha 1500-2000 om jeg nevnte ordet bryllup, men da jeg bare skulle ha en bukett (med de samme blomstene og lik størrelse) kosta den 500.-

Invitasjoner har vi lagd selv! Ble kjempe fine og det blir mer personlig

Brodern til brudgommern er glad i å ta bilder, så han skal ta bryllupsbildene.

Brudepikekjoler har jeg bestilt på ebay- 517,- til sammen for 3 nydelige kjoler!

Det eneste jeg skal koste på meg er frisøren. Jeg har gleda meg i lang tid til å bli fiksa på håret og sminka skikkelig. Så dette kommer på 2000-3000.

Musikk har vi leid inn et enmannsorkester til 3700

hm....tror jeg har fått med det meste vi har planlagt nå..... her tenkes det i allefall budsjett på alle poster (untatt frisøren min :jepp: )

Målet er at total beløpet skal i allefall komme under 50 000

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...