Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på med en bachelor i økonomi og administrasjon, og har kommet dit at jeg skal velge profilering. Jeg er litt på vippen mellom regnskap og økonomisk analyse, og lurer på om det er noen revisorer her inne som kan fortelle meg litt om hvordan jobben deres fungerer?

Hvordan er lønnen, og jobbmarkedet? Jeg har hørt at det er umenneskelig mye overtid fra januar til juni, stemmer det fremdeles? At det er mer eller mindre umulig å få ferie på denne tiden. Jeg har to små barn, og er ikke interessert i en jobb hvor jeg må jobbe fra åtte om morgenen til åtte om kvelden hver dag, og når jeg samtidig har en mann som jobber lange dager lar det seg ikke gjøre heller. Jeg kan selvsagt være med på overtid innimellom jeg også, men ikke hver dag i 6 måneder - samtidig som det aldri er mulig å ta fri i ungenes vinterferie :)

Har jeg forstått det riktig når jeg tror det er slik at man må ha en bachelor for å være revisormedarbeider, to (eller var det tre?) års praksis for å få autorisasjon, og en mastergrad for å bli statsautorisert? Hvordan får man forresten autorisasjonen? Må man avlegge en eksamen eller liknende? Og er det krav om praksisår for å starte en mastergrad?

Jeg setter pris på alle svar!

Skrevet

Jeg holder på med en bachelor i økonomi og administrasjon, og har kommet dit at jeg skal velge profilering. Jeg er litt på vippen mellom regnskap og økonomisk analyse, og lurer på om det er noen revisorer her inne som kan fortelle meg litt om hvordan jobben deres fungerer?

Hvordan er lønnen, og jobbmarkedet?

/quote]

Som du sikkert har fått med deg forsvinner nå revisjonsplikten for de minste foretakene. Dette vil kunne gjøre at det blir litt endringer i bransjen, men de store revisjonsselskapene blir ikke berørt. Jeg vet iallefall at mange revisjonsfirmaer iallefall ikke ansetter for mange nye og at mange medarbeidere heller vil holde på den jobben de har.

Arbeidstilsynet var jo på en kontroll for et par år siden, slik at regelen om max 200 timer i løpet av dette halvåret stemmer. Du må være villig til å jobbe overtid.

Jeg ville ikke ansatt deg som revisormedarbeider. Da finnes det nok av andre jobber du heller kan søke. Revisjon er i stor grad sesongbasert, på høsten har du lite å gjøre, mye å gjøre på våren.

du må ikke ha bachelor i revisjon for å få jobb som revisormedarbeider, mange siviløkonomer feks blir ansatt. For å blir registrert revisor må du imidlertid ha bachelor i revisjon og minimum C i fire av fagene. For å bli statsautorisert revisor må du ha master i regnskap og revisjon og ikke dårligere enn c i noen av fagene. For begge typer autorisasjon er det krav om praksistid.

Du kan starte på mastergrad uten å ha noe praktisk erfaring.

Jeg setter pris på alle svar!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...