Gå til innhold

Hva gjør barna deres hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, nå skal vi sette opp en plan over alt som skal utføres her hjemme og det skal settes en sum denne oppgaven er verdt.

Er lei av å bare dele ut ukepenger/lønn på måfå.

Har en på 13 som lurer seg unna det meste ;), og en 8- åring som maser om å få vaske og rydde...faktisk!! :jepp:

Noen ting vil jeg helst gjøre selv, som å vaske badet og vaske vinduer, men det andre kan de godt være med på, f.eks kaste søppel, tømme og fylle oppvaskmaskinen, støvsuge, tørke støv, rydde rommene sine, legge fram matboksen fra sekken... hva mere gjør barna deres? Ps. vi har ingen dyr...;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vi har nettopp innført høyere ukelønn mot at det nå faktisk skal gjøres noe. Men vi har også innført betaling av mobil, busskort osv. som en del av denne uke/månedslønna, så de får mye mer penger i hendene hver måned, men må nå tenke seg litt gjennom før de bruker det, og passe på (og ikke minst være klar over) hvor mye de bruker i uka/måneden.

Vi har to tenåringer. Den ene rydder og vasker badet oppe, støvsuger gangen oppe og vasker badet nede. Den andre støvsuger stua og kjøkkenet, hiver søpla og vasker komfyren. Dette gjøres en gang i uka. Dette er fordelingen de selv har kommet fram til basert på hvor mye de ønsket å "tjene" i måneden, og de var enige om at det var ca. like mye fordelt, og at det ikke tok så ugruelig lang tid å gjennomføre det at det ville ødelegge for fritidssysslene deres ;) Unnasluntring fører til trekk av et beløp vi har kommet fram til sammen.

De får fortsatt en basisukelønn på 50kr dersom de ikke gjør en døyt, men de -må- rydde etter seg selv (matboks, tallerkner osv skal i vaskemaskina, søppel skal hives, ting skal puttes på plass/tas med på rommet etc.), og med jevne mellomrom får de beskjed om å rydde ut/inn av vaskemaskina.

Ellers tjener de ekstra på måking av snø, klipping av gress o.l., men de har det åpenbart såpass greit at dette er noe de føler de må vurdere om de gidder fra gang til gang :gjeiper:

Dette gjorde vi fordi vi var lei av holdningen ungene hadde til penger (helt klart vår feil), og fordi vi allerede er i storforhandlinger om en haug med andre tenåringsrelaterte spørsmål (utetider, leggetider, lekselesning osv.), så vi ønsket å få dem til å ta litt mer ansvar, men med entusiasme og ikke surmuling ;)

Endret av Phaedra
Skrevet

Her går han ut med søpla, henter inn posten, støvsuger, tørker støv, rydder rommet, hjelper til å henge opp klær, rydder på plass oppvask og dekker og rydder bord :) Det blir veldig av og på i perioder, glemmer det og går glipp av ukelønn. Men han har begynt å gjøre litt mer nå da. Han skjønner at han ikke får ukelønn om han ikke gjør noe husarbeid, enkelt og greit. Mobilen er det jeg som betaler, og får regninger på ca 50kr eller mindre i mnd.

Skrevet

nå har ikke jeg unger selv, men er ikke så lenge siden jeg var en sjøl(føler jeg)

når jeg begynte på skolen fikk jeg ansvar for å rydde opp etter meg selv å holde rommet ryddig, året etter måtte jeg vaske rommet mitt selv også.

i 3.klasse fikk jeg ansvar for en middag i uka, innen 6.klasse - 5dager i uka.

5.klasse måtte jeg i tillegg støvsuge trappen.

når jeg begynte på ungdomskolen måtte jeg i tillegg vaske ene badet.

eneste jeg fikk hjelp til frem til jeg flytta for meg selv(15år) var skifte sengetøy og vaske tøy.

Skrevet

nå har ikke jeg unger selv, men er ikke så lenge siden jeg var en sjøl(føler jeg)

når jeg begynte på skolen fikk jeg ansvar for å rydde opp etter meg selv å holde rommet ryddig, året etter måtte jeg vaske rommet mitt selv også.

i 3.klasse fikk jeg ansvar for en middag i uka, innen 6.klasse - 5dager i uka.

5.klasse måtte jeg i tillegg støvsuge trappen.

når jeg begynte på ungdomskolen måtte jeg i tillegg vaske ene badet.

eneste jeg fikk hjelp til frem til jeg flytta for meg selv(15år) var skifte sengetøy og vaske tøy.

Hmmm...vil si du hadde litt vel mye ansvar for å være så ung!?

Som 11-12 åring lagde du middag 5 av 7 dager i uka?! Hvor var foreldrene dine? Nei, barn må få være barn, men "hjelpe" til hjemme bør de.

Skrevet

Hmmm...vil si du hadde litt vel mye ansvar for å være så ung!?

Som 11-12 åring lagde du middag 5 av 7 dager i uka?! Hvor var foreldrene dine? Nei, barn må få være barn, men "hjelpe" til hjemme bør de.

hvis man ser bort fra å støvsuge trappa var dette avgjørelser jeg og mamma tok sammen, jeg var klar for å lære å ta ansvar å heldigvis hadde jeg en mamma som så hvor mye glede jeg hadde av det!!

Skrevet

hvis man ser bort fra å støvsuge trappa var dette avgjørelser jeg og mamma tok sammen, jeg var klar for å lære å ta ansvar å heldigvis hadde jeg en mamma som så hvor mye glede jeg hadde av det!!

Ja, hvis du ville dette er det jo en annen sak :)

Men mine barn har treninger 2 dager i uka, lekser som skal gjøres og jeg ønsker at de skal ha tid til uorganiserte aktiviteter med venner også.

Men som sagt - hvis du ville det selv stiller jo saken seg anderledes. :)

Skrevet

Har akkurat hatt en prat om dette gubben og jeg... Vi har stadig uenigheter pga forventninger til 13åringen.. Kom plutselig på at det er jo ikke rart.. Der jeg vokste opp måtte lle flytte på hybel da vi var 16, og være HELT selvstendige. Gubben vokste opp sentralt på østlandet, og der bodde alle hjemme både på videregående, høskole og gjerne enda lenger... Jeg vasket, lagde middag, henta ved, og var heldigvis klar og "voksen" nok for å flytte hjemmefra da jeg måtte. Er takknemlig for det idag:)

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk også ukelønn for oppgaver, og det funket fint det.

Men et annet synspunkt er det læreren min kom med i dag (høgskolenivå). Hva skjer med "dugnads-norge" når alle forventer at de skal få penger for alt? Før i tida hang de opp lapper og skrev "jeg skal bygge hus den-og-den datoen, og da er det dugnad" og folk stilte opp. Det er sant som han sier, nå til dags er barn vant til å få penger for å gå ut med søpla og andre små oppgaver - så blir det ikke samme "kulturen"..

Bare et annet synspunkt :P

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk også ukelønn for oppgaver, og det funket fint det.

Men et annet synspunkt er det læreren min kom med i dag (høgskolenivå). Hva skjer med "dugnads-norge" når alle forventer at de skal få penger for alt? Før i tida hang de opp lapper og skrev "jeg skal bygge hus den-og-den datoen, og da er det dugnad" og folk stilte opp. Det er sant som han sier, nå til dags er barn vant til å få penger for å gå ut med søpla og andre små oppgaver - så blir det ikke samme "kulturen"..

Bare et annet synspunkt :P

Ja, og dette har vi også snakket om! :jepp:

Dekke på bordet, passe mindre søsken mens jeg lager middag, rydde etter seg selv og rydde egne rom er oppgaver jeg ikke syns fortjener "lønn", men når de skal gjøre litt ekstra som å støvsuge, vaske bad, klippe gress, rake løv, plukke uendelig med frukt og bær i hagen ( ;) ) og måke er det greit å gi dem lønn. Slik er det også i arbeidslivet - man får lønn for arbeidet. Dessuten føler jeg på å gi mellomsten vår mere lønn fordi han også utfører mere. Storebror mener nemlig at det MÅ gå etter alder!! Haha...han gjør bare det han MÅ...;)

Skrevet

Mina barn är bara 4 och 7 år men jag försöker att få till så de redan nu ser det som naturligt att hjälpa till hemma. Visst krävs det en del påminnelser och det är inte alltid de är glada för det.

Någon riktig arbetsuppdelning har vi inte ännu.

Jag vill att de bäddar sina sängar och plockar undan på sina egna rum.

Ibland får sonen städa toaletten (först blir det protester sen tjatar han på att få städa den andra också).

De får dammsuga/stövsuge på nedervåning där kök, matplats, stua och hall finns.

De får hjälpa till att sortera både ren och smutsig tvätt. Dottern vill lära sig vika/brette och sonen vill gärna stryka. De får öva på det ibland.

De får hjälpa till att bära kartong, plast och metall till återvinningen 300 meter bort.

Jag vill också att alla ska duka av sina tallrikar och glas från bordet

och jag låter de vara med och laga en del mat (ibland får de "huvudansvaret" och jag bara "hjäper till", det gillar de).

Ute tycker jag också att de ska hjälpa till, eftersom de är så små än så blir det bara småsaker men jag ser som en självklarhet att de vara med och göra hagearbete.

--

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...