Gå til innhold

Fordeling av inntekter/utgifter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 28. Han er 32.

Meg:

Lønn: ca. 440 000,-

Forbrukslån: 380 000,-

Studielån: 440 000,-

Han

Lønn: ca. 550 000,-

Boliglån på 1 400 000,- (Boligen er verdt 1 900 000,-)

Jeg bor i "hans" leilighet. Vi deler alle utgifter på bolig og mat etc. Men i tillegg betaler jeg 10 000,- mer enn han for å dekke mine lån. Det gir meg lite/ingenting til overs...mens han sitter med en bolig som har steget kraftig i verdi + et overskudd på ca 7000,- pr mnd.

Hva bør vi gjøre?

1. Det er tross alt mine lån. Vi kan ha det som det er - men det hindrer begge 2 i å kunne leve bedre.

2. Refinansiere bolig og kvitte oss med mitt forbrukslån. (Jeg kan jo betale tilbake til han, men slippe rentene som dobler lånet og har en nedbetalingstid på 6 år i stedet for kanskje 2 eller 3 uten renter)

3. Han sparer sitt overskudd + gevinst på bolig og bruker dette til egenkapital senere.

4. Han gjør det han kan for å hjelpe meg med å nedbetale forbrukslånetlånet

Andre tips?

Hva er riktig/rettferdig synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har fordelingen slik at vi har ca like mye igjen når alle faste utgifter er betalt. Blir kanskje litt annerledes når vi eier hus og bil sammen, men har bestandig levd etter det prinsippet, også i tidligere forhold. Dette gjelder også om den ene har store personlige utgifter en periode.

Skrevet

Min mening:

Boutgifter: Det er hans leilighet og hans lån = du bør betale leie, basert på felleskosnader + andel av renteutgiftene. Du skal IKKE være med på å betale hans avdrag, det har du overhode ingen fordeler av. Du risikerer at det blir slutt, og du sitter igjen med ingenting, mens han har betalt ned en god slump mer på lånet pga ditt bidrag.

Forsikring/div. oppgraderinger på leiligheten betaler han, så lenge leiligheten er hans.

Mat/løpende husholdningsutgifter: dette bør dere dele mer etter evne, dvs. ettersom du tjener 100 000 mindre en han i året, bør du også betale noe mindre i mnd. til slike utgifter.

Han betaler sitt huslån og du betaler dine lån. Det ovennevnte skisserte bør gi deg litt større handlingsrom, men du kan igrunn ikke forvente at han skal bidra mer til betaling av dine forbrukslån.

Han får selvsagt mer egenkapital - men så lenge det er hans husvære så er ikke det så urettferdig heller.

Dersom det skal refinansieres slik at dine lån bakes inn hos han, må dere skrive en skikkelig avtale om hvor stort beløpet er og hvordan/over hvor lang tid det skal betales tilbake.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...