Gå til innhold

Forlenge sykemelding ett par dager uten å måtte dra til legen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble sykemeldt på Onsdag grunent sykdom. ( influensa symptomer, men uten utslag på blodprøve) Det vil si at jeg har alle symptomene til influensaen. Jeg ble sykemeldt ut denne uken, nå som dagene har gått har jeg blitt værre og værre og nå klarer jeg ikke komme meg ut av senga engang! Jeg tror aldri jeg har vært så dårlig i hele mitt liv!! Poenget nå er at jeg egentlig skal tilbake på jobb på mandag, og med tanke på at jeg jobber med helt helt små barn, tror jeg ikke det er så lurt. Riktignok så har jeg helgen å komme meg på, men hva om jeg ikke er frisk på mandag?? ( Noe jeg tviler på her jeg ligger nå) På mandag må jeg egentlig være på jobb klokken åtte og legen åpner jo klokken åtte. Jeg fikk beskjed på jobb om at jeg måtte si ifra i dag om jeg kom eller ikke.

Jeg har kun jobbet der i snart 2 mnd. Så kan ikke bruke egenmelding enda. (Det får man ikke gjort før man har jobbet der i 3 mnd) så spm her er hva gjør jeg? KAn jeg ringe legen å få forlengeet sykemeldingen min uten å måtte komme til legen? Tar meg en time med kollektivtrafikken, og reiser jeg meg opp av sengen besvimer jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det kan du :)

Har aldri måttet inn på ny time for å forlenge sykmeldingen første gangen her iallefall.

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg har fått forlenget sykemeldingen over telefon en gang jeg var i en situasjon som likner den du beskriver. De gjør sikkert en vurdering fra sak til sak, men du må uansett ringe legen din. Forklar at du er blitt sykere etter at du var der, og at du tror du neppe er frisk nok til jobben din igjen på mandag.

Hvis du ikke får forlengelse av sykemeldingen over telefon må du be om å få legetime tidligst mulig på mandag for ny vurdering.

Skrevet

OK takk skal dere ha :D Uff jeg HATER hu kontor dama hos legen min, surere kvinnemenneske skal du lete lenger etter !

Skrevet

OK takk skal dere ha :D Uff jeg HATER hu kontor dama hos legen min, surere kvinnemenneske skal du lete lenger etter !

Hvis hun er så sur burde du ikke kaste bort energi på å hate henne, det er hun da ikke verd? ;)

God bedring.

Skrevet

Hvis hun er så sur burde du ikke kaste bort energi på å hate henne, det er hun da ikke verd? ;)

God bedring.

Det er sant ! MEn jeg hater å ringe til henne. Ikke en koselig sammtale for å si det sånn! Vegrer meg alltid for å ta den telefonen dit.

Skrevet

De er vist ofte det. Et "forsvarsverk" for legene på en måte.

Jeg følges opp pga svangerskapsforgiftning nå og er til sykehuset en gang i uka og jordmor en gang. En gang var jordmor syk og jeg måtte gå til legen i stedet. Da ble jeg så stresset av denne kontordama at jeg fikk skyhøyt blodtrykk og ble lagt inn på sykehus. Der falt det ned igjen og jeg kunne reise hjem dagen etter.

Skrevet

Sånn da har jeg pratet med legen, måtte komme inn for en nye time på mandag. Så da må samboer bare pent ta seg fri fra jobben ett par timer, for jeg kan ikke ta kollektiv eller kjøre selv. Hvorfor kunne hun ikke bare sendt meg en ny en i posten, for ett par dager. HUn sa selv hun hørte jeg hadde blitt værre.

Skrevet

Hvorfor kunne hun ikke bare sendt meg en ny en i posten, for ett par dager. HUn sa selv hun hørte jeg hadde blitt værre.

Hun skriver ikke legemeldinger, heldigvis! ;) Det er det legen som gjør, men at hun ikke kunne fått legen til å ringe deg og snakek med deg selv derimot, det skjønner jeg kanskje ikke så godt.

Jeg ville aldri forventet at damen i skranken på legesenteret kunne bestemme om jeg fikk forlenget sykemelding uten besøk hos legen eller ikke, hadde hun tatt en slik avgjørelse FOR legen, hadde jeg faktisk blitt bekymret. Men jeg har pleid å be henne få legen til å ringe meg, de gangene jeg trenger noe uten å være i stand til å dra dit (har ingen samboer som kan kjøre meg, så kan jg ikke ut, så kan jeg ikke ut).

God bedring uansett. :)

Skrevet

Jeg ble sykemeldt i jula pga virushalsbetennelse, og da fikk jeg beskjed av legen om å ta kontakt dersom jeg skulle trenge videre sykemelding når den opprinnelige sykemeldingen gikk ut, så skulle hun skrive ut noen dager til. Det er tydeligvis forskjellig praksis fra sted til sted...

Skrevet (endret)

ja det er forskjellig tydeligvis. jeg har nå fått time igjen på i morgen, men er veldig usikker på hva jeg skla gjøre. Har ikke noe lyst til å være sykemeldt mere, pga jobben ( har bare jobbet der i en mnd) Og jeg er ikke lite tett i nesa lenger, men bare jeg skal gjøre den minste ting blir jeg så sliten at jeg besvimer. I går fælte jeg meg relativt frisk, så bestemte meg for å delta i familiebursdagen til mormor, men da jeg kom frem besvimte jeg på gulvet forran alle gjestene. Nå føler jeg meg bare utslitt, og har vondt i hele kroppen. Men selve " forskjølelsen" har gått bort.

JEg er nå veldig usikker på om jeg skal gå på jobb i morgen, eller dra til legen og bli sykemeldt i ett par dager til... Problemet er att jeg må si ifra på jobben innen halv åtte i morgen tidlig..

Jobber jo med barn, så er mye løfting og løping. Er også ute min 4 timer hver dag...

Endret av fionel
Gjest Spinell
Skrevet

Svaret gir seg vel egentlig selv...

Selv om du ikke er snørrete lenger høres du slett ikke frisk ut.

Skrevet

så du mener du skal dra på jobb og besvime litt der til og fra da eller? Jeg skjønner at det ikke frister å være sykemeldt når du er i ny jobb, men det er nå en gang sånn at er man syk så er man syk! Dra til legen! også lar du HAM/HUN bestemme om du burde jobbe når du svimer av av å bevege deg eller ikke. ;)

Jeg kan ikke tenke meg at sjefen/arbeidsplassen ønsker ansatte på jobb som er i så dårlig form at de besvimer ved litt anstrengelse, hvordan tror du barna vil reagere om du driver og besvimer flere ganger rundt dem?

Skrevet

Når du svimer av er du ikke frisk! Kom deg til legen i morra, og bli hjemme fra jobb!

Hvordan tror du sjefen hadde tatt det dersom du hadde svimt av på gulvet foran alle ungene?

Skrevet

ja er veldig sant det! Jeg er bare sånn person som virkelig HATER å ringe inn på jobben og si at jeg er syk/sykemeldt når jeg vet hvor få folk vi er på jobb, og spessielt når jeg er såpass ny. Ønsker ikke å få det "ryktet" på meg at jeg er hun som alltid er syk :P hehe

Men ja jeg vet at jeg burde komme meg tilbake til legen, og egentlig be henne sjekke alt av jern,vitaminer blomangel etc.. Bare for å utelukke alt mulig annet også.

Skrevet

;) de fleste av oss er faktisk slik at vi ikke ønsker å måtte ringe inn syk, men det gjør ikke noe bedre inntrykk å dra på jobb når du VET du er for syk til å være der.

Jeg har prøvd meg selv jeg altså, gått på jobb selv om jeg VET jeg ikke klarer å holde på noe mat... men hadde jo vært hjemme med forkjølelse da to dager... måtte jo liksom prøve. Sjefen min bare så skrått på meg og ba meg komme meg hjem mens jeg fremdeles var i stand til det. Og la til; "Det er viktigere at du blir frisk en at du kommer hit og smitter andre!"

dra til legen, og ta tiden det tar å bli frisk. Og si nå gjerne ifra når du ringer inn, at du gjerne skulle kunnet være der, men at du har svimt av flere ganger i løpet av det siste døgnet, og at du er nødt til å dra til legen da du ikke ønsker å besvime foran barna.

Skrevet

Jeg har kun jobbet der i snart 2 mnd. Så kan ikke bruke egenmelding enda. (Det får man ikke gjort før man har jobbet der i 3 mnd)

Du kan bruke egenmelding etter to måneder.

Skrevet

Du kan bruke egenmelding etter to måneder.

Det er minstekravet i Folketrygdlova. Bedriftane kan sjølv legge strengare føring på bruk av sjølvmelding.

Skrevet

Det er minstekravet i Folketrygdlova. Bedriftane kan sjølv legge strengare føring på bruk av sjølvmelding.

Nei, det kan de ikke. Eneste grunnlaget bedrifter har for en strengere praksis er etter ftrl. §§ 8-25 og 8-27. Det er ikke relevant her.

Skrevet

Nei, det kan de ikke. Eneste grunnlaget bedrifter har for en strengere praksis er etter ftrl. §§ 8-25 og 8-27. Det er ikke relevant her.

Hun har ikke jobbet der i 2 mnd, hun har jobbet der i SNART to mnd, og har dermed ikke opparbeidet seg den retten. Dessuten kan man ikke ta ut egenmelding umiddelbart etter sykmleding, det må gå 16 dager i mellom, så da må sykmeldingen forlenges hvis man ikke kan gå på jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...