Gjest Rachom Skrevet 23. oktober 2003 #1 Skrevet 23. oktober 2003 Noen som så Holmgang på TV2 i går kveld? Hva synes dere? Bør Norge slakke litt på båndet i forhold til alkoholavgiftene, eller bør avgiftene økes/bli der de er? Hvis du mener at de bør senkes, hvor mye bør de senkes da? Og hvorfor?
Gjest lurven Skrevet 23. oktober 2003 #2 Skrevet 23. oktober 2003 om man vil begrense smuglingen bør det gå ned ganske mye.. jeg tror ikke folk drikker noe mer av den grunn.. eneste forskjellen blir at de kjøper det i norge i stedet for i sverige/danmark
Lisemor Skrevet 23. oktober 2003 #3 Skrevet 23. oktober 2003 Ned på minst svenskenivå. Folk kjøper da sikkert polvarer isteden for smuglervarer-hjemmebrent. I dag har jeg alltid for mye tobakk og alkohol med meg hjem fra reiser.Ellers har jeg kanne med hjemmebrent stående.Vin kjøper jeg på polet.
Gjest care Skrevet 23. oktober 2003 #4 Skrevet 23. oktober 2003 En liten innvending. Forskning viser at jo større tilgang (i forhold til pris og geografi) på alkohol, jo mer drikker vi. Så kan man jo snakke om hvem som skal betale kostnadene ved all den volden og all den skaden som skjer ved at folk drikker. Og prosenttallene er store (har de ikke for øyeblikket). Personlig synes jeg ikke alkohol er så dyrt. Jeg har råd til å kjøpe meg en flakse vin og det tror jeg stort sett alle andre også har. :blunke:
Barbie Skrevet 23. oktober 2003 #5 Skrevet 23. oktober 2003 Personlig synes jeg ikke alkohol er så dyrt. Jeg har råd til å kjøpe meg en flakse vin og det tror jeg stort sett alle andre også har. :blunke: Joda,en flaske vin har jeg råd til. Problemet er bare at jeg ikke liker vin! Jeg er ganske "vrien" når det gjelder drikkevarer, og dermed blir det også himla dyrt når jeg skal ta meg en fest. For det første må jeg ha en dram. Nå aner ikke jeg hva en flaske koster på Polet lenger, jeg kjøper varen andre steder. Men jeg må vel sikkert ut med minst 300 kroner for ei flaske. I tillegg vil jeg ha en Irish Coffee, og dermed må jeg også ha Whisky. Aner ikke prisen på dette heller, jeg lager den selv. Som en liten bonus må jeg i tillegg ha Baileys, og må vel også her ut med et par hundrelapper. Som du ser så blir det et ganske stort beløp tilsammen. Ved å ta meg en tur over med båten til Strømstad sparer jeg flere hundre kroner. I tillegg kan jeg kjøpe billig kjøtt og røyk. Jeg tror ikke en real prisnedgang vil få flere til å drikke mer. Derimot vil flere kjøpe lovlig vare, og ikke drikke urene saker. Ta meg selv for eksempel: Det kunne aldri falle meg inn og betale over 200 kr for en liter sprit. Da handler jeg heller illegalt, og får en liter 96% til 150 kroner. Dette kan blandes ned, og tilbake sitter jeg med nesten 2,5 liter brennevin. Jeg har gode kontakter, og vet hva jeg får. Desverre gjør ikke alle det,og dette kan få fatale følger. Hvis prisene skal ned, må det bli en radikal endring til. Det må ikke lenger lønne seg og kjøpe ulovlig vare for at det skal ha noe poeng. Vel,dette var min mening, noe som selvfølgelig ikke er populært! :-?
Gjest Anonymous Skrevet 23. oktober 2003 #6 Skrevet 23. oktober 2003 Sånne debatter er vel snart oppbrukt? Hvor mange er det i løpet av et år? 10? 15? Når befolkningen i et land engasjerer seg aller mest i avgiftene på tobakk og alkohol, da har vi det f...meg for godt. Det er så snevert at jeg blir flau, voksne og presumptivt vettuge mennesker som engasjerer seg i dette tre dager etter en TV-aksjon som burde gitt litt mer perspektiv! *Sånn, der har jeg servert et politisk korrekt innlegg. Kanskje på tide, etter 3600 andre innlegg...*
Gjest Anonymous Skrevet 23. oktober 2003 #7 Skrevet 23. oktober 2003 Barbie; uansett kjeftesmelling her inne er det jo et (beklagelig, men dog) faktum at du har flertallet med deg! (smuglersig.)
Gjest care Skrevet 23. oktober 2003 #8 Skrevet 23. oktober 2003 Enig med trøffeln Jeg mener oppriktig og ærlig at når folk får problemer med å betale for alkoholen de skal drikke, så bør de først kikke på sine alkoholvaner før de roper ut om lavere avgifter :blunke:
Gjest Embla s Skrevet 23. oktober 2003 #9 Skrevet 23. oktober 2003 Jeg syns det er litt patetisk at alle roper opp om hvor dyrt alt (alkohol og annet) er i Norge. Vår levestandard overgår det meste, de aller fleste av oss har det utrolig bra, vi har god plass, gode ferievaner, spiser og drikker det vi trenger (og enda litt til). Hvis man vil ha Svenske polpriser syns jeg aller først vi skal få svenske lønninger!!
Gjest Pjusk Skrevet 23. oktober 2003 #10 Skrevet 23. oktober 2003 Sånne debatter er vel snart oppbrukt? Hvor mange er det i løpet av et år? 10? 15? Når befolkningen i et land engasjerer seg aller mest i avgiftene på tobakk og alkohol, da har vi det f...meg for godt. Det er så snevert at jeg blir flau, voksne og presumptivt vettuge mennesker som engasjerer seg i dette tre dager etter en TV-aksjon som burde gitt litt mer perspektiv! *Sånn, der har jeg servert et politisk korrekt innlegg. Kanskje på tide, etter 3600 andre innlegg...*
Malou Skrevet 23. oktober 2003 #11 Skrevet 23. oktober 2003 Forskning viser at jo større tilgang (i forhold til pris og geografi) på alkohol' date=' jo mer drikker vi.[/quote'] Det kunne jo hende at "vi" begynte å drikke litt mer ekte vare istedet for hjemmebrent som er så dårlig at folk dør av det. Selv flyttet jeg meg til lavere alkohol og sigarettpriser for et par år siden. Noe som har resultert i at jeg har sluttet å røye og drikker minimalt... :-? Om "vi" har det for godt eller ikke synes jeg ikke hører hjemme i denne diskusjone. Vi snakker om kunstig høye avgifter. Det er selvsagt at ikke alkoholavgifter er det viktigste her i verden! Jennifer
Gjest Anonymous Skrevet 24. oktober 2003 #12 Skrevet 24. oktober 2003 så bør de først kikke på sine alkoholvaner før de roper ut om lavere avgifter :blunke: mine alkoholvaner er det ingenting i veine med.. og vi setter da ikke avgifter på alt som kan missbrukes..?? kanskje vi burde ha avgifter på kniver også? eller hodepinetabletter? nei gjør noe for dem som har et problem.. ikke straff alle..
manji Skrevet 24. oktober 2003 #13 Skrevet 24. oktober 2003 Jah. Vanedannende kniver. Samt. "å knive problemene sine". Jeg synes det er på sin plass med høy avgift på alkohol. Tilgjengeligheten burde vært mindre også. Polet er fint. (... manji som er usedvanlig streng når det kommer til alkohol ...)
Gjest Madam Felle Skrevet 24. oktober 2003 #14 Skrevet 24. oktober 2003 Norge bør begynne å konsentrere seg om mer viktigere ting enn alkoholen. Skoler forfaller, eldre blir plassert på ganger, og det samme blir syke på sykehus. Så hvor viktig er egentlig denne debatten?
Gjest Anonymous Skrevet 24. oktober 2003 #15 Skrevet 24. oktober 2003 Så hvor viktig er egentlig denne debatten?den er ikke spesielt viktig sett i forhold til andre debatter.. det er også derfor den har fått ligge så lavt.. for sjelden har en så latterlig avgift få stå i fred så lenge..
manji Skrevet 24. oktober 2003 #16 Skrevet 24. oktober 2003 Debatten er nå så som så. De kommer og går, uansett. Men de som faktis jobber med dette (les; stat/kommune) har vel prioriteringene sine i orden. Ikke at det hjelper noe når de ikke har får penger/gir penger.
Gjest care Skrevet 24. oktober 2003 #17 Skrevet 24. oktober 2003 Norge bør begynne å konsentrere seg om mer viktigere ting enn alkoholen. Skoler forfaller, eldre blir plassert på ganger, og det samme blir syke på sykehus. Så hvor viktig er egentlig denne debatten? det er ganske latterlig ja, hvordan folk prioriterer. Jeg var en gang i et selskap (og dette glemmer jeg aldri) hos et par. Han tjener ca. 1 mill og hun 600 000. De har to leiligheter på frogner. Vi var bedt på middag og god vin. De har alt du kan tenke deg, bil, båt osv. Så utover kvelden kommer debatten inn på politikk...selvfølgelig og klaging på klaging av uvesentligheter som de egentlig har råd til å betale. Så her sitter vi altså i verdens rikeste land, har godt med mat og drikke, høy utdannelse, gode jobber og kan kjøpe seg det de måtte ønske, ikke sist men ikke minst, lever i demokrati, men klage klage klage....jeg tror jeg spyr folk har det fan meg for godt, de har mistet et globalt perspektiv....så når folk begynner å klage over luksusproblemer da jeg.... vel, det var fredagsamlen fra meg :blunke:
Gjest Anonymous Skrevet 24. oktober 2003 #18 Skrevet 24. oktober 2003 den eneste grunnen til at vi har så høye avgifter er at det gir stooore innekter til staten som vi elles måtte ta inn via andre skatter det at det skal være så sosialt forsvarlig er det nesten ingen som tror på lengere (hvem har vel ikke råd til å drikke seg snydens.. på hjemmebrent )
Gjest Madam Felle Skrevet 24. oktober 2003 #19 Skrevet 24. oktober 2003 den er ikke spesielt viktig sett i forhold til andre debatter.. det er også derfor den har fått ligge så lavt.. for sjelden har en så latterlig avgift få stå i fred så lenge.. latterlig og latterlig, det kan jo diskuteres, for hvem skal de ta pengene fra om den avgiften blir mindre? Det viktigste er jo selvfølgelig at vi får drikke billig sprit og vin
Gjest Anonymous Skrevet 24. oktober 2003 #20 Skrevet 24. oktober 2003 latterlig og latterlig, det kan jo diskuteres, for hvem skal de ta pengene fra om den avgiften blir mindre? Det viktigste er jo selvfølgelig at vi får drikke billig sprit og vin nei.. det med penger er ikke latterlig.. men det at enkelte faktisk tror at debatten handler om sosiale problemer og avholdsideer; det er latterlige.. det er kun pengene som snakker..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå