AnonymBruker Skrevet 28. januar 2011 #1 Skrevet 28. januar 2011 Det er så utrolig mye feilinformasjon ute og går angående forbrenning, så tenkte jeg skulle forklare/minne om hva forbrenning faktisk er for noe. Har dere tenkt over det? Alle prosessene i kroppen forutsetter tilgang på næringsstoffer. Næringsstoffer får vi gjennom maten vi spiser daglig, og om natten fra det som er lagret i muskler og lever. "Forbrenning" er det som skjer når alle kroppens celler bruker energi for å kunne utføre de prosessene som til enhver tid skjer inne i kroppen. Uahengig av om det er dag eller natt så puser vi, blodet sirkulerer, vi oppretterholder rikig kroppstemperatur, håret vokser, huden fornyer seg osv osv. Da vil jeg bevege meg til temaet om at forbrenningen stopper opp hvis man spiser få måltider om dagen/dropper frokost/whatever. Ser dere nå hvor feil det er? Stopper håret og vokse fordi man dropper frokosten? Faller kroppstemperaturen drastisk fordi du bare spiser frokost, middag og kvelds? NEI. Kroppen forbrenner HELE TIDEN, uavhengig av måltidsfrekvens og frokost. Get it? 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2011 #2 Skrevet 28. januar 2011 Bravo, jeg er helt enig med deg, men det vil alltid være noen "blonde" der ute. Og ikke for å generalisere, men det virker som at 99% av de som mener at man må ha frokost for å få opp forbrenningen er jenter, jeg har ikke sett mange gutter som har kommet med den påstanden.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2011 #3 Skrevet 28. januar 2011 Morsomt at ingen vil kommentere dette TS
Wiggins Skrevet 28. januar 2011 #4 Skrevet 28. januar 2011 Da vil jeg bevege meg til temaet om at forbrenningen stopper opp hvis man spiser få måltider om dagen/dropper frokost/whatever. Ser dere nå hvor feil det er? Stopper håret og vokse fordi man dropper frokosten? Faller kroppstemperaturen drastisk fordi du bare spiser frokost, middag og kvelds? NEI. Kroppen forbrenner HELE TIDEN, uavhengig av måltidsfrekvens og frokost. Get it? Selvsagt forbrennes noe hele tiden, ellers så er man død. Det er imidlertid ikke sånn at hvileforbrenningen er den samme uansett. Hvis man spiser lite (her i Norge er det ikke tilgangen på mat som er problemet for de fleste, det er helst at den er for lett tilgjengelig) over lengre tid vil kroppen tro at det er dårlig tilgang på mat, som de steinaldermennesker vi egentlig er. Da vil en del prosesser gå langsommere, man får dårligere negler og hår, og man føler seg slapp. Slapphetsfølelsen skyldes ikke bare mangelen på energi, men noe som kommer naturlig når vi får for lite mat, slik at vi skal sitte mest mulig i ro og ikke kaste bort dyrebar energi på unødig bevegelse. Dette temaet har vært debattert utallige ganger på dette forumet, og hovedproblemet er vel at en del tar ting litt for bokstavelig, eller at noen formulerer seg litt dårlig. At forbrenningen "stopper opp" betyr ikke at den stopper helt opp, men at den reduseres. 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2011 #5 Skrevet 28. januar 2011 Selvsagt forbrennes noe hele tiden, ellers så er man død. Det er imidlertid ikke sånn at hvileforbrenningen er den samme uansett. Hvis man spiser lite (her i Norge er det ikke tilgangen på mat som er problemet for de fleste, det er helst at den er for lett tilgjengelig) over lengre tid vil kroppen tro at det er dårlig tilgang på mat, som de steinaldermennesker vi egentlig er. Da vil en del prosesser gå langsommere, man får dårligere negler og hår, og man føler seg slapp. Slapphetsfølelsen skyldes ikke bare mangelen på energi, men noe som kommer naturlig når vi får for lite mat, slik at vi skal sitte mest mulig i ro og ikke kaste bort dyrebar energi på unødig bevegelse. Dette temaet har vært debattert utallige ganger på dette forumet, og hovedproblemet er vel at en del tar ting litt for bokstavelig, eller at noen formulerer seg litt dårlig. At forbrenningen "stopper opp" betyr ikke at den stopper helt opp, men at den reduseres. Å hjelpes, hva har dette med frokost og måltidfrekvens å gjøre? Klart at hvis man spiser for lite over en lenger periode så er det en del prosesser som går langsommere ja, men så lenge det totale dagsbehovet er ivaretatt (mer eller mindre) fra dag til dag, så er ikke dette noe problem. TS 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2011 #6 Skrevet 28. januar 2011 Å hjelpes, hva har dette med frokost og måltidfrekvens å gjøre? Klart at hvis man spiser for lite over en lenger periode så er det en del prosesser som går langsommere ja, men så lenge det totale dagsbehovet er ivaretatt (mer eller mindre) fra dag til dag, så er ikke dette noe problem. TS ...du er ikke akkurat klinkende klar på det i innlegget ditt. Du sier ikke et eneste sted at det er det totale energiinntaket som teller, men snakker endel om å droppe/spise få måltider. det kan tolkes på mange måter.
Gjest Consensio Skrevet 28. januar 2011 #7 Skrevet 28. januar 2011 Morsomt at ingen vil kommentere dette TS Hvorfor det? Grunnen til at jeg ikke kommenterer er fordi du er anonym. Jeg har ingen anelse om hva slags bakgrunn du har til å uttale deg bastant om noe. I tillegg syns jeg du virker nedlatende. Det er ingen som påstår at hår slutter å vokse fordi man har dårlig forbrenning. Du må huske at det er forskjell på uttrykket og setningen som en fakta. Det er ikke alltid man prater om gresset eller grønnfargen, bare fordi man nevner ordtaket, ikke sant? 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2011 #8 Skrevet 28. januar 2011 ...du er ikke akkurat klinkende klar på det i innlegget ditt. Du sier ikke et eneste sted at det er det totale energiinntaket som teller, men snakker endel om å droppe/spise få måltider. det kan tolkes på mange måter. Når jeg henviser til frokost og måltidsfrekvens så trodde jeg det var nok. TS
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2011 #9 Skrevet 28. januar 2011 Hvorfor det? Grunnen til at jeg ikke kommenterer er fordi du er anonym. Jeg har ingen anelse om hva slags bakgrunn du har til å uttale deg bastant om noe. I tillegg syns jeg du virker nedlatende. Det er ingen som påstår at hår slutter å vokse fordi man har dårlig forbrenning. Du må huske at det er forskjell på uttrykket og setningen som en fakta. Det er ikke alltid man prater om gresset eller grønnfargen, bare fordi man nevner ordtaket, ikke sant? Bakgrunnkunnskap? Dette er ganske basic ANATOMIkunnskaper. Ingen som påstår at hår slutter å vokse fordi man har dårlig forbrenning? Hæ? Du har vel misforstått noe. Det at hår i det hele tatt vokser ER (en liten del av) forenningen, det er jo hele poenget. Det som skjer i kroppen slutter ikke å skje fordi man ikke spiser frokost! TS 1
SmallTalk Skrevet 28. januar 2011 #10 Skrevet 28. januar 2011 Det er så utrolig mye feilinformasjon ute og går angående forbrenning, så tenkte jeg skulle forklare/minne om hva forbrenning faktisk er for noe. Har dere tenkt over det? Alle prosessene i kroppen forutsetter tilgang på næringsstoffer. Næringsstoffer får vi gjennom maten vi spiser daglig, og om natten fra det som er lagret i muskler og lever. "Forbrenning" er det som skjer når alle kroppens celler bruker energi for å kunne utføre de prosessene som til enhver tid skjer inne i kroppen. Uahengig av om det er dag eller natt så puser vi, blodet sirkulerer, vi oppretterholder rikig kroppstemperatur, håret vokser, huden fornyer seg osv osv. Da vil jeg bevege meg til temaet om at forbrenningen stopper opp hvis man spiser få måltider om dagen/dropper frokost/whatever. Ser dere nå hvor feil det er? Stopper håret og vokse fordi man dropper frokosten? Faller kroppstemperaturen drastisk fordi du bare spiser frokost, middag og kvelds? NEI. Kroppen forbrenner HELE TIDEN, uavhengig av måltidsfrekvens og frokost. Get it? Mener du at kroppen forbrenner hele tiden uavhengig av næringsinntak eller mener du at den forbrenner like mye hele tiden uavhengig av næringsinntak? Jeg er enig i at kroppen forbrenner hele tiden så lenge man er i live, men det er ikke sant at den forbrenner like mye hele tiden uavhengig av næringsinntak. Grunnene har Lance forklart tidligere i tråden. Det er definitivt ikke opplagt at innlegget ditt handler om måtidsfrekvens, frokost og forbrenning. Du har skrevet et innlegg om generell forbrenning, og du nevner i en bisetning at frokost og forbrenning ikke har noe med hverandre å gjøre. Sorry, men at folk ikke oppfatter dette, det får du ta på din egen kappe! Detsom dette er så grunnleggende anatomi som du skal ha det til, så kan du jo komme med noen kilder som bygger oppunder innlegget ditt. Inntil du klarer dette, så er du å betrakte som useriøs pga måtene du svarer folk i denne tråden på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå