Gjest lille meg Skrevet 27. januar 2011 #1 Skrevet 27. januar 2011 Vi står midt oppi diskusjon om fordeling av samvær med ungene til sommeren, og jeg lurer på hva som er "vanlig" der ute. Vi har delt foreldreansvar og har hovedomsorgen for hvert vårt barn (i praksis 50-50..). Vi har begge lang ferie, og jeg har foreslått at vi deler opp skoleferien i to ukers bolker og bytter annenhver uke. (turnus i dag er en uke hos meg og en uke hos han.) Barnefar nekter, og fastholder på dagens turnus. Jeg ønsker å ha ungene, i allefall, èn 2-ukersperiode, men han går ikke med på det heller. Videre ønsker jeg å dra til syden med ungene og min familie. Barnefar krever å få være med. Hvilken rett har den andre foreldre til å delta/bestemme når jeg har ungene?!? Hva gjør jeg videre i forhold til problemstillingene? Noen forslag?!
DiorCherie Skrevet 27. januar 2011 #2 Skrevet 27. januar 2011 Slik det blir gjort etter retten får mor to ukers ferie med barna og far to ukers ferie, begge sammenhengende.
Sulosi Skrevet 28. januar 2011 #3 Skrevet 28. januar 2011 Stemmer i med DiorCherie. Vanligste er to uker sammenhengende. Og far krever å være med på ferien?
Gjest ThatWoodcut Skrevet 28. januar 2011 #4 Skrevet 28. januar 2011 Nå er jeg så gammel at jeg bestemmer selv, men da jeg var yngre var jeg alltid fire uker hos hver. Jeg hadde ikke orket to uker hos mamma, for så å være to uker hos pappa, dra tilbake til mamma i to uker, og så til pappa og så tilbake på skolen. Nå bor de et stykke fra hverandre da, det vet jeg ikke om dere gjør. Barnefar med på "din" ferie blir nok bare, i mangel av et bedre ord, pinlig. Si nei, njet, no way Jose! Han kan gjøre hva han vil når han har barna, du gjør det du vil når du har barna. Han kan ikke kreve å være med på noe av det dere finner på. Disclaimer: jeg sier dette som et skilsmissebarn som selv var på ferie med mor hvor far bare måtte være med. Det anbefales ikke. 1
Gjest regine Skrevet 28. januar 2011 #5 Skrevet 28. januar 2011 Det vanlige er at begge foreldrene har ungene noen uker hver sammenhengende, nettopp fordi man skal kunne reise på ferie. Jeg ville foretrukket å dele sommeren i to - dvs. 3-4 uker på hver (avhengig av hvor lang ferie dere har og hvordan det gjøres i fht. arbeidsgiv er). Da får man en skikkelig ferieperiode med barna, kan reise bort, roe ned etc. De voksne får jo da også en lengre periode uten barn (med de fordeler/ulemper det har). Fars ønske om å være med på ferie er rett ut sagt bare tull. Han har ingenting med hva du gjør når ungene er hos det, han kan ikke nekte deg å ta med barna på ferieopphold til utlandet, og han kan overhode ikke insistere på å være med. Den bør du bare parkere uten noe mer diskusjon. Det høres ut som dere bør lage en fastere ordning ifht. sommerferie, med feks. 3 uker hver sammenhengende og så bytte, og så velger dere annethvert år hvem som skal ha tidlig/sen ferie. Alt som ikke trenger å diskuteres er greit, da unngår man mange konflikter.
Loomis Skrevet 28. januar 2011 #6 Skrevet 28. januar 2011 Etter dom i retten ble det for oss fastsatt at sommerferien skulle deles i to, altså 4 uker hver. og bytte på sein / tidlig.
Phaedra Skrevet 28. januar 2011 #7 Skrevet 28. januar 2011 Vi har to uker sammenhengende hver hele sommeren
Gjest En mann Skrevet 29. januar 2011 #8 Skrevet 29. januar 2011 Vi står midt oppi diskusjon om fordeling av samvær med ungene til sommeren, og jeg lurer på hva som er "vanlig" der ute. Vi har delt foreldreansvar og har hovedomsorgen for hvert vårt barn (i praksis 50-50..). Vi har begge lang ferie, og jeg har foreslått at vi deler opp skoleferien i to ukers bolker og bytter annenhver uke. (turnus i dag er en uke hos meg og en uke hos han.) Barnefar nekter, og fastholder på dagens turnus. Jeg ønsker å ha ungene, i allefall, èn 2-ukersperiode, men han går ikke med på det heller. Videre ønsker jeg å dra til syden med ungene og min familie. Barnefar krever å få være med. Hvilken rett har den andre foreldre til å delta/bestemme når jeg har ungene?!? Hva gjør jeg videre i forhold til problemstillingene? Noen forslag?! Hva skurrer her,er de noe annent som ligger bak? Forstår dere har bosted på på vært deres barn, og at de har samvær sammen. Ut fra dette burde det være det samme som et hvilket som helst annet bosted, og samvær andel. Dette ut fra at dere har bosted på vært deres barn og ikke delt bosted må det være de vanlige regler som gjelder. Noen har skrevet hva retten ville dømme ovs, fra NAV sine side står følgenede: Samvær Definisjonen av hva som ligger i begrepet ”vanlig samvær” er endret fra 1. juli 2010. Fra denne datoen lyder barneloven § 43 andre ledd fjerde punktum slik: ”Vert det avtala eller fastsett ”vanleg samværsrett”, gjev det rett til å vere saman med barnet ein ettermiddag i veka med overnatting, annakvar helg, til saman tre veker i sommarferien, og annankvar haust-, jule-, vinter- og påskeferie”. Dette innebærer en utvidelse av definisjonen på følgende punkter: Ettermiddagssamværet forlenges med en overnatting. Rett til å være sammen med barnet til sammen tre uker i sommerferien, ikke nødvendigvis sammenhengende. Høst- og vinterferien inngår i definisjonen av ”vanlig samvær”. Samværsforelderen har rett til samvær annenhver av disse feriene. Dette gjelder også jule- og påskeferiene. Som dere ser står det det som kalles vanlig samvær, annen hver helg og ei overnatting i uka. Ts har ikke helt det samme,de deler omtrent likt. Men alikevel er det nå ikke noe urimlilg det du ønsker når det lar seg gjøre av den andre forelder. Vet ikke om det finnes noe praksis fra noen rettsinstans på denne type samvær som TS har, men ville vel om det er riktig som det sies andre plasser i tråden være naturlig å legge seg på 2 uker. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå