AnonymBruker Skrevet 27. januar 2011 #1 Skrevet 27. januar 2011 Det har seg sånn at jeg er arbeidsledig og får dagpenger. Nok til at jeg overlever. Jeg fikk avslag nå på betalingutsetelsen min fra lånekassen. Jeg fikk en regning på over 6000 som jeg må betale innen februar, står også at jeg ikke har rett til flere utsettelser da jeg har "brukt" de opp. Jeg har tydligvis fått avslag fra før og de har lagt sammen beløpet fra sist og nå. Hva kan jeg gjøre nå? Jeg har ikke muligheten til å betale dette nå. Håper noen kan svare meg, jeg er helt forskrekket.
lillemia Skrevet 28. januar 2011 #2 Skrevet 28. januar 2011 Ring lånekassen og forklar problemet. Du har hvertfall ikke noe å tape på det
Daniel84 Skrevet 28. januar 2011 #3 Skrevet 28. januar 2011 Det er noe med at du kan tjene opp til ca 12000 i brutto i mnd, da slipper du å betale. men da må du sende inn søknad på dette, med alle papirer fra nav osv. Tror også du kan få korttids utsettelse?
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2011 #4 Skrevet 28. januar 2011 Lånekassen har ett litt tungvindt system, ved at når du søker om betaling- og rentefritak legger de først inn en vanlig utsettelse, av de du får maks x antall av i nedbetalingsperioden. Så behandler de rentefritaket ved årsslutt, når ligningen foreligger, og godskriver deg disse utsettelsene igjen. Men hvis du da har brukt opp de vanlige utsettelsene dine vil du få avslag på søknaden, siden det blir behandlet automatisk. Ring dem og forklar at du er arbeidsledig, og skal ha både rentefritak og betalingsutsettelse, så går de inn og ordner det manuelt.
Daniel84 Skrevet 28. januar 2011 #5 Skrevet 28. januar 2011 Lånekassen har ett litt tungvindt system, ved at når du søker om betaling- og rentefritak legger de først inn en vanlig utsettelse, av de du får maks x antall av i nedbetalingsperioden. Så behandler de rentefritaket ved årsslutt, når ligningen foreligger, og godskriver deg disse utsettelsene igjen. Men hvis du da har brukt opp de vanlige utsettelsene dine vil du få avslag på søknaden, siden det blir behandlet automatisk. Ring dem og forklar at du er arbeidsledig, og skal ha både rentefritak og betalingsutsettelse, så går de inn og ordner det manuelt. Betyr jo ikke at man får rentefritak og betalingsutsettelse fordi om man er arbeidsledig. TS får jo dagpenger.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2011 #6 Skrevet 28. januar 2011 Betyr jo ikke at man får rentefritak og betalingsutsettelse fordi om man er arbeidsledig. TS får jo dagpenger. Ts her takk for svar alle sammen. Jeg skal ringe dem nå og høre. Daniel jo man har rett på rentefritak også når man går arbeidsledig.
Daniel84 Skrevet 28. januar 2011 #7 Skrevet 28. januar 2011 Ts her takk for svar alle sammen. Jeg skal ringe dem nå og høre. Daniel jo man har rett på rentefritak også når man går arbeidsledig. nei, man har ikke det, det kommer an på hvor mye man får i dagpenger
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2011 #8 Skrevet 28. januar 2011 nei, man har ikke det, det kommer an på hvor mye man får i dagpenger Jeg får 8 000 til sammen noe som er under den grensen du snakker om. Jeg skal sende dem inn all utskrift fra melde datoene og siste lønnslipp fra nav. Jeg ringte dem i dag og hun sa at jeg må vente til rentefritak søkndaden behandles. Så jeg sendte betalingsutsetelse søknad og rentefritak søknad på nytt. Ts
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2011 #9 Skrevet 29. januar 2011 Betyr jo ikke at man får rentefritak og betalingsutsettelse fordi om man er arbeidsledig. TS får jo dagpenger. Ja? Jeg forklarte hvordan systemet fungerer, jeg går ut i fra at TS selv har sjekket inntektsgrensene, så lenge det ikke er opplyst noe annet i innlegget.
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 29. januar 2011 #10 Skrevet 29. januar 2011 nei, man har ikke det, det kommer an på hvor mye man får i dagpenger Feil! Jeg fikk rentefritak nå nylig, og jeg er arbeidsledig!
Daniel84 Skrevet 29. januar 2011 #11 Skrevet 29. januar 2011 Feil! Jeg fikk rentefritak nå nylig, og jeg er arbeidsledig! Har jeg i det heletatt sagt man ikke får rentefritak fordi man er arbeidsledig? Jeg sa, det kommer ikke an på om man er arbeidsledig eller ikke. Det kommer an på hvor mye man tjener, uansett om man har jobb eller ikke! Som jeg skrev lengre oppe, tjener man mer enn ca 12000 i mnd brutto, skal man betale, uansett om man har jobb eller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå