Blackpuma Skrevet 27. januar 2011 #1 Skrevet 27. januar 2011 Jeg har nettopp meldt meg inn i treningssenter og har funnet motivasjonen til å trene. Det som er problemet er at jeg leser over alt at den største feilen man gjør som nybegynner er å trene for mye. Jeg trener mye nå for tiden, mest gruppetimer. Da er det alt fra Zumba, til Core til Yoga. Spørsmålet er om jeg burde kutte ned til 2-3 ganger i uken fram til jeg er vant til å trene? Er veldig redd for å plutselig gå på en smell og miste motivasjonen(og kanskje føle meg slapp de gangene jeg trener 2-3 ganger i uken), men akkurat nå har jeg lite å gjøre i hverdagen og da er det greit å fylle den med trening. Noen som har noen tips? Fortsette som nå, føle på det eller redusere frem til jeg har trent noen måneder?
Wiggins Skrevet 27. januar 2011 #2 Skrevet 27. januar 2011 Det som er viktig er at du trener med overskudd. Hvis du fremdeles kjenner deg sliten etter forrige økt bør du heller ta det med ro enn å ta en ny økt. Videre bør ikke en økt være hardere enn at du kjenner deg fullt restituert dag to etter treningsøkten. Hvis du trenger lengre tid for å restituere deg så var økten for hard, da vil du orke netto mindre enn om du tar kortere økter som du restituerer deg fortere fra. Hvis du tok en ganske lett økt mandag slik at du kjenner deg helt fin på tirsdag så er det selvsagt ingenting i veien for å trene på tirsdag også. Så lenge du har overskudd og det er lystbetont så er det bare å trene i vei.
bergans Skrevet 28. januar 2011 #3 Skrevet 28. januar 2011 (endret) Den feilen folk gjør er at de begynner ekstremt og beinhardt, litt sånn med vondt skal vondt fordrives-taktikk. Typisk er det med de som plutselig setter i gang med en forandring, som f.eks å gå fra rolig aktivitet til hard utholdenhet fem ganger i uka, fra å leve på pizza til å kun spise kjøtt og brokkoli, for å nevne et par klassiske eksempler. Motivasjonen og de gode intensjonene er genuine nok, men ofte resulterer det i belastningsskader, man føler at trening er bare slit og framgangen stagnerer etter de første fire-fem månedene. Det er en grunn til at under 50 % av de som melder seg inn som medlem på et treningssenter er fortsatt aktive etter seks måneder. Og det er derfor ulike FAD-dietter og humbugkurer kan klassifiseres som effektive først etter 12-24 måneder. En kur ganger ikke helsa de neste 30 åra fordi du mistet 10 kg på to måneder ved å spise smalahove og seterrømme, men deretter sprakk. En lang influensa eller litt kolera er like effektive som slankekurer, men ingen som anbefaler disse som diett. Skjønt, bendelorm var foretrukket blant de finere damer for nnoen århundre siden..... Først etter flere måneder (6-12 gjerne) så ser man om man har klart å etablere en mer eller mindre stabil "Stage of Change", som de kjente forskerne Prochaska og DiClemente har skrevet mye godt om. Det tar tid å gå fra et stadium til det neste, som f.eks fra å tenke på å gjennomføre en forandring i livsstil, til å fysisk sette i gang. Og det tar tid å etablere automatikk på det nye stadiet, slik at den tidlige fasen på et nytt stadium er sårbart, og det er lett å gå tilbake et steg til det gamle mønsteret. Endret 28. januar 2011 av bergans
regine Skrevet 28. januar 2011 #4 Skrevet 28. januar 2011 Her kommer et svar fra et vanlig menneske, i passe god form og akkurat passe tykk: Hvis du syns det er gøy: tren! når du syns det er gøy. Du trente i går, og har lyst til å gå idag og? Kjør på! Du kjenner jo om du blir så sliten at du ikke orker - da venter du bare en dag ekstra, eller gjør noe annet. Har du f.eks. vært på en time med styrketrening er det kanskje greit å gå på aerobic neste dag (dette er bare helt tenkte eksempler, men håper du skjønner hva jeg mener). Jeg har etterhvert lært at å høre på allverdens "eksperter" ikke nødvendigvis er det rette for meg. Et eksempel: i alle år har man blitt tutet ørene fulle av at skal man slutte å røyke, så må det plaaaanlegggges leeeeenge før, man må trappe ned etc, etc. etc. Har ALDRI funka for meg - og da jeg sluttet (for godt) gjorde jeg det fra en dag til den neste. Uten mer dilling. (interessant nok har det jo i vinter vært flere artikler i pressen om nettopp det - slutt når du er motivert, ikke to mnd etterpå fordi det skal planlegges....) Tro på deg selv og at når det er lystbetont for deg, og du har motivasjonen - ja da er det bare å utnytte den. lykke til!
SmallTalk Skrevet 28. januar 2011 #5 Skrevet 28. januar 2011 Tren når motivasjonen er der, men ikke begynn altfor hardt. Det finnes en mellomting mellom null trening og harde økter 7 dager i uka. Nå som du har motivasjon, så bør du absolutt benytte denne til å etablere gode treningsrutiner. Da er det nemlig ekstremt mye enklere å sparke seg selv ekstra hardt i ræva de dagene trengsmotivasjonen er på et minimum.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå