Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har komt over noen steder på nettet hvor mennesker som jobber seg inn i ketolyse ketose eller hva det nå er skriver at de kan spise så mye kjøtt de vil f.eks.

Men da legger du jo på deg hvis du spiser mer kjøttkalorier enn du tror? Hva er vitsen da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kjøttkalorier? hahe :P du klarer da ikke spise kilovis med kjøtt hver dag da :P

Skrevet

Kjøttkalorier?? Tror du mener proteiner.

Skrevet (endret)

Les mer om det her: www.ketolyse.no

Endret av Christiane_W
Skrevet

Nei jeg tenker på kaloriene generelt som kommer fra kjøttet, ikke antall karbs og proteiner. Er jo endel om man spiser kjøttdeig f.eks. Det jeg reagerte på var "spis så mye du vil". Hvis man spiser da hele kjøttdeigpakka er jo det opp mot 800 kalorier i den kun til middag, også kommer resten av dagen med kalorier fra alt fettet de spiser. Sitter man attpåtil på ræva så smeller jo kiloene bare på.

Tenker mest på de som er nybegynnere. Regner med de som har gått på dette en stund vet å balansere.

Skrevet

Nei jeg tenker på kaloriene generelt som kommer fra kjøttet, ikke antall karbs og proteiner. Er jo endel om man spiser kjøttdeig f.eks. Det jeg reagerte på var "spis så mye du vil". Hvis man spiser da hele kjøttdeigpakka er jo det opp mot 800 kalorier i den kun til middag, også kommer resten av dagen med kalorier fra alt fettet de spiser. Sitter man attpåtil på ræva så smeller jo kiloene bare på.

Tenker mest på de som er nybegynnere. Regner med de som har gått på dette en stund vet å balansere.

når jeg var i ketose kunne spise så mye "kjøttkal" jeg bare kunne, kiloene raste av likevel, jeg spiste ca 3x så mye kalorier som vanlig, men i ketose hadde dette tydligvis ikke dette å bety. gikk ned 17kg på 5,5uker.

Skrevet

Sunt.

Tviler på 3x-anslaget ditt.

Skrevet

Det er ikke bare du som tviler, for det er ikke fysisk mulig. Det er mange lavkarbofanatikere som påstår det, at de spiser MYE mer kalorier på lavkarbo, enn når de spiste vanlig kosthold med masse karbs i! Det er bare tull, de spiste mer enn de var klar over, enkelt og greit.

Dette gjelder ikke bare overvektige, men de som er ganske tynne og, man hører også ofte tynne mennesker som sier "jeg klarer ikke å gå opp i vekt, selvom jeg spiser mye, like mye som kameratene mine", da er man rett og slett mer aktiv enn man er klar over.

Men, det er lettere å bli mettere på lavkarbo pga. at fett metter utrolig mye, så man spiser mindre enn man tror. Det skal litt til for å overspise på lavkarbo, det er vanskelig, derfor er suksessen såppas høy, det er ikke noe magisk med det i hele tatt. Og selvom suksessen er høy, så er det like stor suksess (om ikke mer) med "vanlig" slanking.

Så du som tror du spiser 3x kaloriene, heh, tøv.

Skrevet

Det er ikke bare du som tviler, for det er ikke fysisk mulig. Det er mange lavkarbofanatikere som påstår det, at de spiser MYE mer kalorier på lavkarbo, enn når de spiste vanlig kosthold med masse karbs i! Det er bare tull, de spiste mer enn de var klar over, enkelt og greit.

Dette gjelder ikke bare overvektige, men de som er ganske tynne og, man hører også ofte tynne mennesker som sier "jeg klarer ikke å gå opp i vekt, selvom jeg spiser mye, like mye som kameratene mine", da er man rett og slett mer aktiv enn man er klar over.

Men, det er lettere å bli mettere på lavkarbo pga. at fett metter utrolig mye, så man spiser mindre enn man tror. Det skal litt til for å overspise på lavkarbo, det er vanskelig, derfor er suksessen såppas høy, det er ikke noe magisk med det i hele tatt. Og selvom suksessen er høy, så er det like stor suksess (om ikke mer) med "vanlig" slanking.

vel jeg hadde fulstendig oversikt over kalori-inntaket og protein/fett/karbohydrat-fordelingen før jeg forsøkte å gå i ketose...og under ketose! nå skal det sies at hele grunnen til jeg prøvde det var for å motbevise foreldrene mine at det gikk ann, men der tok jeg for en gangs skyld feil...

Skrevet

"Men, det er lettere å bli mettere på lavkarbo pga. at fett metter utrolig mye, så man spiser mindre enn man tror."

Tror dere må sette dere mer inn i hva ketolyse og lavkarbo er.. Er jo IKKE FETTET man bli mett av. Det er PROTEINENE i kjøttet som metter. Og det er riktig at man skal spise MYE mat. Ikke karbohydrat. Men kalorier gjør ingenting. Det er masse protein og fett man skal ha. Og det er proteinet i kjøttet som metter!

Skrevet

jammen karbohydrater smaker så godt :(

Skrevet

Tull og tøys. Jeg vet nøyaktig hva jeg spiste både før og etter jeg begynte å spise lavkarbo og jeg gikk ned ved å spise langt flere kalorier enn jeg hadde gjort tidligere.

Kanskje du skulle lese deg litt opp på den forskningen som er gjort på området før du synser og mener og slenger om deg med feilnformasjon?

Skrevet

"Men, det er lettere å bli mettere på lavkarbo pga. at fett metter utrolig mye, så man spiser mindre enn man tror."

Tror dere må sette dere mer inn i hva ketolyse og lavkarbo er.. Er jo IKKE FETTET man bli mett av. Det er PROTEINENE i kjøttet som metter. Og det er riktig at man skal spise MYE mat. Ikke karbohydrat. Men kalorier gjør ingenting. Det er masse protein og fett man skal ha. Og det er proteinet i kjøttet som metter!

Tror du må sette deg inn i ketogene og lavkarbodietter... Det er fettet som metter! Ikke proteinet i kjøttet. (Eller selvsagt metter det jo, men fettet metter mye bedre). Det er en allmenn viten for folk som spiser lavkarbo mer enn to uker!

Skrevet

Kaloriene teller ikke? Det er jo det som er kroppens brennstoff. Fyller du for mye bensin i tanken på bilen vil jo det renne over. :klø:

Tror jeg bare skal gi opp å prøve og forstå dietter.

Skrevet

Tull og tøys. Jeg vet nøyaktig hva jeg spiste både før og etter jeg begynte å spise lavkarbo og jeg gikk ned ved å spise langt flere kalorier enn jeg hadde gjort tidligere.

Kanskje du skulle lese deg litt opp på den forskningen som er gjort på området før du synser og mener og slenger om deg med feilnformasjon?

Å spise 6000kcal daglig og gå ned i vekt, uten å være på poltur eller toppidrettsutøver er rimelig umulig. Og jeg har vel innsett at lavkarbotilhengere ikke er de mest ihugga treningsfantomene.

Skrevet

La nå det nautet tro at han eller hun har spist nærmere 6000 kcal og klart å gå ned eller velikeholde vekten. Til vedkommende som skrev det, du må være rimelig blåst, såvidt du ikke er en idrettsutøver, noe jeg tviler på.

Og til deg som skrev at "Tror dere må sette dere mer inn i hva ketolyse og lavkarbo er.. Er jo IKKE FETTET man bli mett av. Det er PROTEINENE i kjøttet som metter. Og det er riktig at man skal spise MYE mat. Ikke karbohydrat. Men kalorier gjør ingenting. Det er masse protein og fett man skal ha. Og det er proteinet i kjøttet som metter! "

Helt korrekt, men det er ikke proteinene som metter mest, det er fettet. Hvis du går på lavkarbo så synes jeg synd på deg, da bør du virkelig lese en bok om lavkarbo, for til og med jeg vet mer om lavkarbo enn deg, og jeg er ikke akkurat noen lavkarbofanatiker. Det sier litt!

• Liker 1
Skrevet

Har komt over noen steder på nettet hvor mennesker som jobber seg inn i ketolyse ketose eller hva det nå er skriver at de kan spise så mye kjøtt de vil f.eks.

Men da legger du jo på deg hvis du spiser mer kjøttkalorier enn du tror? Hva er vitsen da?

Nedover leser jeg mange rare oppfatninger av hvordan man skal svare på spørmålet ditt. Ingen av dem kvalifiserer egentlig. Selv har jeg et spessielt utgangspunkt for å gi en korrekt og noe inngående forklaring på hvordan det hele stiller seg.

Så hva er cluet? hva slags scenario bør man unngå om man vil ned i fettprosent?

For det første så må du huske på at det er fett% du vil redusere, din totale vekt kan lyve en del, om du egentlig har oppnådd noe fremgang i det hele tatt. Har du gått ned 5kg så kan du risikere at du har gått ned 50\50 i muskler og fett. Altså du sitter igjen med den samme kroppsammensetningen som før bare 5kg lettere, noe som egentlig bare har gjort deg svakere. Går du på kaloriunderskudd over lang tid så kan du oppnå noe som kan ligne på det.

Det er et par ting en må skjønne før man skjønner det man egentlig er ute etter å forstå, nemlig hvordan får jeg vekk flesket.

Karbohydrater opererer med en index nærmere kjent som GI ( Glykemisk Index). Høy er fyfy mens lavest mulig er å foretrekke. Eksempler på matvarer med høy GI er loff, godterier og den slags mens grovbrød innehar karbohydrater med lav GI.

Antall gram karbohydrater du får i deg styrer utsonderingen av hormonet insulin som igjen fungerer som universal nøkkelen til alle celler, inkl fettcellene. Om de skal ta til seg fett eller ei.

--------OM INSULIN type1 og 2 diabetes:: DU KAN HOPPE OVER DENNE OM DU VIL-------------

Uten insulin kan du ete så mye du vil og ingenting vil bli tatt opp og du dauer av næringsmangel. Dette er noe alle type-1 diabetikere på et eller annet tidspunkt i livet har fått kjenne hva vil si. Inkludert meg selv. Doseringen av insulin vi setter selv må altså altids stå iforhold til hvilken type og antall karobydrater måltidet vi inntar innehar. Hvor insulin sensitiv en er til enhver tid spiller og mye inn. Graden av insulin sensitivitet står iforhold til siste 24timers fysisk aktivitet. Høy aktivitet siste 24timer gjør deg mer sensitiv (dvs responderer bedre på en gitt mengde). Noe som forklarer hvorfor det blir regnet som den beste behandlingsmåten for type2 diabetikere. Type2 diabetes handler om at personen ikke responerer bra nok på den insulin mengden som blir frigjort. Mens type1 handler om total mangel av evne til å produsere hormonet i kroppen i det hele tatt.

-----------------------------------------------------------------

Høy glykemisk indekserte karbs stimulerer til en rask og stor mengde insulin i systemet innen kort tid som igjen fører til at fettcellene åpner seg helt, og er mottakelige for å fylles enda en gang. Lav glykemisk indekserte karbs tar lengre tid å spaltes og mindre mengder insulin vil bli frigjort som respons på det over lengre tid. Dette er den store forskjellen på å være feit eller slank kan man nesten si i matveien..derfor er det bedre å finne noe hardt å skalle hodet i istedenfor å spise den høy indekserte hobby sjokoladen f.eks.

Du kan studere strukturen til enhver matvare og finne ut om den er av lav eller høy verdi. Har den en kompakt struktur som f.eks grovbrødet så er det lav. Ser du på et loff brød så har det en veldig løslig struktur og er følgelig høy indeksert. Skjønner nå hvorfor det ene er å foretrekker fremfor den andre?

Så 2 gitte måltider som innehar samme antall kalorier totalt men ulike GI verdier vil ha mye å si for deg og veien videre...

Når har jeg egentlig gitt deg det grunnlaget av kunnskap du trenger for å skjønne hvordan det hele henger sammen. Iallefall et godt utgangspunkt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...