AnonymBruker Skrevet 27. januar 2011 #1 Skrevet 27. januar 2011 Logger meg ut for dette Jeg har problemer med å forholde meg til min søster og hennes mann. Vi er alle i midten av 20-årene. Problemet er at min søster og hennes mann har egenskaper som jeg bare ikke takler. Begge har vært nav-kunder over lengre perioder. Hennes mann har fått seg en ok jobb i en ok bedrift og tjener helt gjennomsnittlig. Dette er kjempefint, men han har ingen utdannelse utover videregående og jeg vet dessverre ikke helt hvordan fremtiden hans blir i den jobben eller i andre jobber. Han har ingen planer om å gå på skole heller. Det samme gjelder søsteren min. Hun har ikke fullført videregående, men tar vgs-fag nå. Det tar søren meg lang tid. Så mens hun gjør dette får hun uhorvelige mye penger av nav. Jeg snakker ikke om småbeløp her, det er ufattelig hvordan nav kan utbetale så mye penger til henne. Hun har heller ingen planer om videre utdanning eller jobb. De har et barn sammen, og søsteren min virker noen ganger helt fjern når hun tar vare på barnet. Hvis vi går tur ute i, for eksempel, -10 grader kler hun ikke på barnet godt nok. Jeg som ikke selv har barn skjønner til og med hvordan en baby skal kles. Innendørs kler hun ikke barnet godt nok heller, man kan se at h*n noen ganger fryser ved at leppene rister. Begge har ingen ambisjoner eller drømmer. Jeg har prøvd å hinte ved å spørre mange ganger (på en hyggelig, respektfull måte) men får bare "neeeei, vet ikke liksom". Jeg vet at jeg selvfølgelig ikke skal blande meg i andres liv, og spesielt ikke barneomsorg. De tankene jeg har her vet ingen om. Men siden det er familie er det jo kjempefrustrerende å se at de lever livet sitt på den måten. Hva skal det bli av dem? Jeg er oppriktig bekymret, og føler meg maktesløs. Vi har mye kontakt og treffes ofte, så dette er observasjoner gjort over flere år, selvfølgelig, så jeg vet at mine tanker er berettiget. Jeg sier ikke at jeg selv har et perfekt liv, men vi er som natt og dag bokstavelig talt på alle områder, og da blir ulikhetene så utrolig merkbare. Kanskje jeg ikke kan gjøre noe i det hele tatt? Føler meg så slem som har disse tankene.
kontorstol Skrevet 27. januar 2011 #2 Skrevet 27. januar 2011 Fikk mest inntrykk av at du er sur fordi søstra di får masse penger fra NAV og at du føler deg bedre enn dem. Du skal vel ikke gjøre noe som helst? Ikke alle som MÅ ha mange år på skolen eller kjempehøye ambisjoner vel? 5
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2011 #3 Skrevet 27. januar 2011 Hvor mye får hun fra NAV da siden du sier beløpet er så høyt?
Gjest Fikira Skrevet 27. januar 2011 #4 Skrevet 27. januar 2011 Det med ungen kan jeg være enig i. Men resten av innlegget ditt var bare ren snobberi og vas. Get over it. 7
Gjest Naenia Skrevet 27. januar 2011 #5 Skrevet 27. januar 2011 I alle dager, da, Kontorstol? Leste vi samme innlegg? Det er stor forskjell på å ikke en gang fullføre vgs, leve på NAV og ikke ønske en jobb (enten det da er kasse eller lignende) og på å ta en doktorgrad. Hallo. Hm... Hvordan er forholdet til moren deres? I så fall ville jeg kanskje snakket litt med henne. For det er ikke egentlig din oppgave å ta en slags "mammarolle", samtidig som du har plikt til å si ifra om barnet ikke har det sånn det skal ha det. Barn skal ikke gå og fryse. 4
Timar Skrevet 27. januar 2011 #6 Skrevet 27. januar 2011 Hvis søstra di og mannen ikke greier å ta ordentlig vare på barnet sitt, så bør du sende en bekymringsmelding til barnevernet. Gjerne anonymt. Det høres IKKE bra ut at barnet fryser så mye, selv innendørs.. Helt enig i at det høres ut som de trenger et kraftig spark bak i stedet for gode støtteordninger. Lykke til! 3
kontorstol Skrevet 27. januar 2011 #7 Skrevet 27. januar 2011 I alle dager, da, Kontorstol? Leste vi samme innlegg? Det er stor forskjell på å ikke en gang fullføre vgs, leve på NAV og ikke ønske en jobb (enten det da er kasse eller lignende) og på å ta en doktorgrad. Hallo. Søstra hennes tar jo opp fag fra vgs men TS syns det går for sakte?? Det viser faktisk at søstra prøver å få skolen og hva vet vel ts om at hun ikke kommer seg i jobb etter det? Samboeren har skaffet seg jobb så er vel tydelig at han også ønsker å jobbe? TS skriver at hun spør og graver for å få vite om ambisjonene deres men er ikke fornøyd med "vet ikke" som svar. Jeg har selv både høyere utdanning og lederstilling men kan fortsatt svare "vet ikke" om noen spør meg om mine ambisjoner. Jeg syns fortsatt TS virker å ha en nedlatende holdning mot sin søster og hennes mann. 9
sussanne Skrevet 27. januar 2011 #8 Skrevet 27. januar 2011 De fortjener hverandre. La de være i fred. Som min bestefar pleide å si : må du drite, tar du av deg buksa. Slik er det med den saken også, det vil komme en dag hvor de får sin wakeup call.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2011 #9 Skrevet 27. januar 2011 Det med ungen kan jeg være enig i. Men resten av innlegget ditt var bare ren snobberi og vas. Get over it. Jeg er helt enig med Fikira. 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2011 #10 Skrevet 27. januar 2011 send en bekymringsmelding ang barnet. jeg lurer litt på hvorfor du irreterer deg over ambisjonene dems....? så lenge de skaffer penger nok til å skaffe klær og mat til barnet er vel resten uviktig. selvfølgelig er det ikke ideelt å sitte på ræva å bare få penger fra nav, men vanligvis er det grunner til men får penger derfra! 2
Gjest StineMS Skrevet 27. januar 2011 #11 Skrevet 27. januar 2011 Skjønner du er frustrert. Jeg har det på samme måte med mannens bror og dama. De har en unge og en til på vei. Ungen spiser ikke frokost. Hvis h*n gjør det, mauler h*n pålegget, og lar brødskiva ligge igjen. Resten av dagen plukker ungen såvidt borti noe pålegg eller noe mat, men får kanskje 5 is, kjeks og sjokolade resten av dagen. Vi snakker også brus og saft med sukker i flaska. Skittne klær og ingen tannpuss +++.... Begge går på NAV og har ingen planer om å ut i arblivet med det første tror jeg!
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2011 #12 Skrevet 27. januar 2011 Søstra hennes tar jo opp fag fra vgs men TS syns det går for sakte?? Det viser faktisk at søstra prøver å få skolen og hva vet vel ts om at hun ikke kommer seg i jobb etter det? Samboeren har skaffet seg jobb så er vel tydelig at han også ønsker å jobbe? TS skriver at hun spør og graver for å få vite om ambisjonene deres men er ikke fornøyd med "vet ikke" som svar. Jeg har selv både høyere utdanning og lederstilling men kan fortsatt svare "vet ikke" om noen spør meg om mine ambisjoner. Jeg syns fortsatt TS virker å ha en nedlatende holdning mot sin søster og hennes mann. Jeg er helt uenig med deg. Voksne mennesker, som attpåtil har barn, bør ha noen tanker om hvordan de skal klare seg økonomisk. Det høres ut som om dette paret syns det er ok å leve på NAV, og jeg får en mistanke om at søsteren må være mindre intelligent siden hun ikke engang kler på barnet ordentlig. Hvis hun er mindre intelligent, forklarer jo det hvorfor det tar så lang tid å fullføre skolen + hvorfor hun syns det er ok å leve på NAV. Uansett er det lite TS kan gjøre, men skjønner godt at TS reagerer. 4
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2011 #13 Skrevet 27. januar 2011 Skjønner du er frustrert. Jeg har det på samme måte med mannens bror og dama. De har en unge og en til på vei. Ungen spiser ikke frokost. Hvis h*n gjør det, mauler h*n pålegget, og lar brødskiva ligge igjen. Resten av dagen plukker ungen såvidt borti noe pålegg eller noe mat, men får kanskje 5 is, kjeks og sjokolade resten av dagen. Vi snakker også brus og saft med sukker i flaska. Skittne klær og ingen tannpuss +++.... Begge går på NAV og har ingen planer om å ut i arblivet med det første tror jeg! Høres ikke ideelt ut. Jeg har aldri opplevd noe sammenheng mellom hvordan foreldre tar vare på barna sine og om de mottar penger fra nav. Men jeg vil tro de fleste som får penger fra nav er hakket mer kontruktive, jeg kjenner i hvert fall ingen som har slike holdninger.
kontorstol Skrevet 27. januar 2011 #14 Skrevet 27. januar 2011 Jeg er helt uenig med deg. Voksne mennesker, som attpåtil har barn, bør ha noen tanker om hvordan de skal klare seg økonomisk. Det høres ut som om dette paret syns det er ok å leve på NAV, og jeg får en mistanke om at søsteren må være mindre intelligent siden hun ikke engang kler på barnet ordentlig. Hvis hun er mindre intelligent, forklarer jo det hvorfor det tar så lang tid å fullføre skolen + hvorfor hun syns det er ok å leve på NAV. Uansett er det lite TS kan gjøre, men skjønner godt at TS reagerer. Har full forståelse for at det ikke går i superfart å ta opp fag fra vgs når man antageligvis har vært ute av skolen i mange år, og da i tillegg antageligvis leser som privatist? I tillegg til å ha et lite barn. Jeg er helt uenig med deg i at man må være mindre intelligent av den grunn. Ikke helt sikkert søsteren syns det er så ålreit med å leve på Nav som ts sier, hvorfor skulle hun tatt opp fag om hun var 100% fornøyd med situasjonen? Jeg skjønner ikke hvorfor ts legger seg opp i dette. KUN at ungen ikke blir godt nok påkledd og fryser innendørs er noe hun har "lov" til å reagere på. Ikke søsterens manglende svar på spørsmål om ambisjoner. 1
Gjest Purple Haze Skrevet 27. januar 2011 #15 Skrevet 27. januar 2011 De som har familiemedlemmer som ikke har gode nok omsorgsevner overfor egne barn, burde virkelig ta tak i dette. Stakkars barn. Når det gjelder manglende utdanning osv, er det nå en gang sånn at noen er mer ressurssvake enn andre. Da har man kanskje ikke de største ambisjonene når det gjelder utdanning og jobb heller.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2011 #16 Skrevet 27. januar 2011 Jøss, her var det stort spenn i svarene! Jeg er selvfølgelig klar over at noen mennesker ikke har store ambisjoner, og man kan leve et lykkelig liv "her og nå". Det vet jeg jo. Med ambisjoner mener jeg ikke ambisjoner om å bli statsminister. Det er heller snakk om å ha noen ønsker om hva man vil gjøre i fremtiden. Kanskje kjøpe seg hus? Eller ta noen kurs som man er interessert i? Eller noen interesser man vil utvikle? Bli flink til å gå på ski? Med søsteren min og mannen er det altså null og niks av dette, det har i alle fall blitt kommunisert til meg i mange år. Og særlig siden de har et barn er det ekstremt viktig å skape forutsigbare og trygge oppvekstvilkår for barnet. Det er kanskje det som bekymrer meg mest. Jeg ønsker jo bare det beste for barnet og familiemedlemmene mine. Jeg vil langt ifra påstå at jeg er en snobb. Hvem som helst i samme situasjon hadde jo ønsket at de ikke var nav-kunder. De trenger et spark i baken. Det er bare fordi jeg bryr meg om dem. Kanskje jeg bare skal akseptere at de er fornøyde med tilværelsen
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2011 #18 Skrevet 27. januar 2011 Jøss, her var det stort spenn i svarene! Jeg er selvfølgelig klar over at noen mennesker ikke har store ambisjoner, og man kan leve et lykkelig liv "her og nå". Det vet jeg jo. Med ambisjoner mener jeg ikke ambisjoner om å bli statsminister. Det er heller snakk om å ha noen ønsker om hva man vil gjøre i fremtiden. Kanskje kjøpe seg hus? Eller ta noen kurs som man er interessert i? Eller noen interesser man vil utvikle? Bli flink til å gå på ski? Med søsteren min og mannen er det altså null og niks av dette, det har i alle fall blitt kommunisert til meg i mange år. Og særlig siden de har et barn er det ekstremt viktig å skape forutsigbare og trygge oppvekstvilkår for barnet. Det er kanskje det som bekymrer meg mest. Jeg ønsker jo bare det beste for barnet og familiemedlemmene mine. Jeg vil langt ifra påstå at jeg er en snobb. Hvem som helst i samme situasjon hadde jo ønsket at de ikke var nav-kunder. De trenger et spark i baken. Det er bare fordi jeg bryr meg om dem. Kanskje jeg bare skal akseptere at de er fornøyde med tilværelsen det var en grei idè ja! :D 1
Gjest imli Skrevet 27. januar 2011 #19 Skrevet 27. januar 2011 Vel. For det fyrste, ingen får "masse pengar frå NAV" utan å gjere noko som helst, eller utan å ha planar om noko som helst. Når NAV utbetalar stønad til folk for at dei skal få seg utdanning o.l, gjer dei jo det mtp at det skal vere samfunnsnyttig - altså at det skal lønne seg for samfunnet at vedkommende får seg ein utdanning og kjem seg ut i arbeid. Det går ikkje an å få pengar frå NAV viss ein ikkje gidd å gjere ein dritt og ambisjonen er å bli uføretrygda. Ingen blir rik av å leve på stønad, det kan eg love deg. At systera di tek opp fag frå vgs er vel flott? Det vitnar vel om at ho vil noko. Ikkje alle vil studere, mange er fornøgde med ein heilt "vanleg jobb". Og takk for det, nokon må jo sitte i kassa, jobbe på lager eller vaske og? Innlegget ditt verkar ganske snobbete, TS. Verkar som om du er misunneleg på stønadane systera di mottar. Når det gjeld ungen, høyrest det ikkje så bra ut, men veit du korleis ungen har det døgnet rundt? Om du trur du har ei god peil på korleis ungen har det, og meiner han/ho ikkje har det bra, så snakk med systera di, eller få ein annan i familien (foreldra dykkar?) til å gjere det. Eg tykkjer, i alle fall når det er snakk om nær familie, at det er dårleg gjort å gå rett til barnevernet utan å prøve å ta opp problemet fyrst. 1
Gjest Sommertid Skrevet 27. januar 2011 #20 Skrevet 27. januar 2011 Det met barnet kan jeg godt forstå at plager deg, men resten har du egentlig ikke noe med. Angående barnet burde du sende en bekymringsmelding til barnevernet hvis det er slik at barnet ikke får den omsorgen det trenger. Jeg lever selv på nav, aner ikke hva jeg skal bli når jeg blir "stor"(er kommet litt inn i 20åra nå). Jeg kan fåreløbig ikke begynne på noen utdannelse eller jobbe pga sykdom men dette er ikke synelig eller noe jeg forteller til hvem som helst, så for utenforstående kan det se ut som om jeg sitter på rumpa og later meg mens jeg snylter på staten. Man får ikke flust av penger fra nav. Jeg lever på et utrolig stramt budsjett i mnd som skal holde for meg og mitt barn. Jeg synes det høres bra ut at søsteren din holder på med skolegangen og at mannen hennes har en jobb å gå til. Ikke alle ønsker super utdannelse og enorme inntekter. Noen kan faktisk være fornøyde med å ha penger nok til å klare seg gjennom hverdagen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå