Klips Skrevet 23. oktober 2003 #1 Skrevet 23. oktober 2003 ... hvordan får man paibunnen sprø og deilig? - Jeg kjøper ferdig frosne butterdeig plater. - Stikker hull med gaffel - Forsteker bunnen i ca 10 minutter men bunnen blir seig og vassen. Hva er feil? Og hvordan er forresten den perfekte eggestand laget?
Grooo Skrevet 23. oktober 2003 #2 Skrevet 23. oktober 2003 Dette lurer jeg på også... Vi har bare laget pai en gang, og da forstekte vi ikke paideigen. Men vi lagde deig selv da, brukte ikke butterdeig! Nå skal vi prøve igjen, og da kunne det være kjekt med litt tips her!
Catlin Skrevet 23. oktober 2003 #3 Skrevet 23. oktober 2003 Maizenna paideig !! Supert halvfabrikat som man bare blander med litt vann. Ikke alle butikkene har den.
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2003 #4 Skrevet 26. oktober 2003 Butterdeig og Paideig er ikke det samme! Maizenna er kjempefin, bare bland med vann!! Amber unplugged
Gjest *anonyma*, paibakeren Skrevet 26. oktober 2003 #6 Skrevet 26. oktober 2003 Jeg bruker ikke butterdeig, men prinsippet blir det samme. Jeg lager som regel bunnen selv, men Maizena paideig er et greit alternativ om du ikke gidder det. Til vanlig pai pleier jeg å legge over et bakepapir og fylle ukokt ris oppå, du kan også bruke bønner el l, bare det er hardt og tåler steking. Så steker jeg skallet ca 10 minutter, tar av papiret og steker til det er gyllent. Da blir det ikke vassent. Du bør helst ikke prikke med gaffel siden fyllet er bløtt, noe vil renne nedi og under bunnen og kan gjøre den vassen. Om dette ikke funker kan du prøve "blind baking" (hva heter det på norsk? blindbaking??) Da pensler du bunnen med et sammenvispet egg eller bare eggehvite før steking for å lage en hard hinne på overflaten. Det brukes mye til søte paier og terter hvor fyllet er bløtt.
Gjest Anonymous Skrevet 27. oktober 2003 #7 Skrevet 27. oktober 2003 Hei! Jeg har nettopp fått meg pai-form, meeeen aldri laget pai! Er det noen som har gode oppskrifter å komme med?
Livets datter Skrevet 27. oktober 2003 #8 Skrevet 27. oktober 2003 Maizenna paideig !! Supert halvfabrikat som man bare blander med litt vann. Ikke alle butikkene har den. Denne bruker jeg også. Kjempebra resultat!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå